Hoe maakt Freedom Internet beloftes waar?

Stichting Appeltaart ziet toe op naleving kernwaarden nieuwe isp

Dit artikel delen:

Lancering Freedom Internet. Met de klok mee: Ysbrand Otjes (met pet), Kirsten Verdel, Sjoera Nas (staand), Anco Scholte ter Horst, Frederique van Gulik, Maurice Wessling en Premchand Sewcharan.

De nieuwe provider Freedom Internet, gelanceerd op 11-11-2019 om 11:11 uur door Xs4all-activisten, profileert zich als een leverancier van open en toegankelijk internet voor particulieren en bedrijven. Veiligheid, privacy en kwaliteit zijn de kernwaarden. Maar hoe gaan ze die beloften waarmaken? Computable grasduint door de privacy-verklaring, het corporate charter, en het responsible disclosure-beleid op zoek naar antwoorden.

Privacy centraal

De internetprovider gaat technische expertise combineren met een ethische kijk op privacy. ‘Geleverde producten en diensten moeten het online-leven beschermen en de privacy van klanten verbeteren.’

In een privacyverklaring op de website gaat de isp dieper in op privacy. Het bedrijf belooft daarin dat er niet meer data dan noodzakelijke wordt gevraagd en opgeslagen.Ook licht de provider de redenen toe van bepaalde dataverwerking en wijst het op wetgeving en verantwoordelijkheden.

Het is natuurlijk maar de vraag hoe die belofte in de praktijk blijft staan. Met een kritische klantengroep kan het bedrijf zich op privacyvlak geen missers permitteren.

Techniek, maatschappij, cultuur en klantrelatie

In het bedrijfshandvest lezen we de kernwaarden van Freedom Internet. Het bedrijf zet rond de thema’s techniek, maatschappij, cultuur en klantrelatie uiteen hoe hun kernwaarden op die gebieden terugkomen in de dienstverlening.

‘Freedom wil op een economisch rendabele manier zowel particuliere als zakelijke klanten bedienen. Daarnaast wil Freedom ook een maatschappelijk relevante bijdrage leveren om internet als middel voor vrije en open communicatie en publiek toegankelijke informatie beschikbaar te houden.

Freedom levert zoveel mogelijk ‘meekijkvrije’ internettoegang. Daarmee bedoelt Freedom dat ze niet in het e-mail of internetverkeer kijkt of laat kijken om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen voor profiling, marketing of advertising, schrijft de provider in het document.

Om de beveiliging van e-mail te borgen is er een samenwerking aangegaan met Soverin, een bedrijf dat gespecialiseerd is in veilige e-mail. Op het gebied van beveiliging wordt responsible disclosure-beleid gedeeld. Het bedrijf belooft binnen drie werkdagen te reageren op meldingen, deze te beoordelen en een verwachte datum voor een oplossing te geven.

Niet gegijzeld door provider

Een opvallende belofte is dat klanten altijd de eigenaar blijven van hun internetadres, ook als ze op termijn in zee gaan met een andere provider.

Klanten krijgen een @freedom.nl-e-mailadres. Daarnaast krijgen ze een gratis domeinnaam. ‘Dat doen we bewust. Het is nu immers heel lastig voor mensen om van provider te verhuizen, omdat je je e-mailadres niet mee kunt nemen. Daar zijn zelfs Kamervragen over gesteld. Bij ons kun je je e-mailadres wél meenemen. Onze boodschap is: de domeinnaam die je kiest, blijft van jou en kun je dus meenemen als je eventueel weggaat bij Freedom. Zo kun je nooit meer worden gegijzeld door je provider’, aldus Freedom in een persbericht over de lancering en aankondiging van de naam van het bedrijf.

Hoofdrolspelers

Freedom Internet-directeur Anco Scholte ter Horst.

Wie zijn de hoofdrolspelers binnen het nieuwe bedrijf en wie zien toe op de bedrijfsvoering? In een overzicht stelt het bedrijf algemeen directeur van Freedom Internet, Anco Scholte ter Horst, voor. Hij werkte bij Xs4all tussen 2003 en 2005. Eerst als hoofdverantwoordelijke voor de ict-afdeling en orderomgeving, later als sales manager. Na zijn vertrek bij Xs4all werd hij zelfstandig ondernemer.

Doke Pelleboer is voorzitter van Stichting Appeltaart die aandeelhouder is van het bedrijf en de kernwaarden bewaakt. Hij was algemeen directeur van Xs4all tussen 1998 en 2006. In die rol heeft hij volgens Freedom vaak de waarden van Xs4all moeten verdedigen tegenover KPN-bestuurders die niet op de hoogte waren van afspraken over de onafhankelijkheid van die provider.

Veel oud-Xs4all-gedienden

Er zitten veel oudgedienden van Xs4all bij de nieuwe provider. Gerdien Dalmulder, penningmeester van Appeltaart, werkte van 2004 tot 2007 als manager van de technische helpdesk van Xs4all. 

Sjoera Nas, secretaris van Appeltaart, werkte van 1998 tot 2003 bij Xs4all als public affairs-medewerker en woordvoerder. In die periode was ze betrokken bij rechtszaken die het bedrijf voerde over de bewaarplicht verkeersgegevens en het aftappen van internet. Nas werkte vervolgens twaalf jaar voor de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en is sinds mei 2018 senior privacy adviseur voor Privacy Company.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Internet

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-11-12T11:42:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.