Permanente educatie is noodzakelijk, omdat veel initiële opleidingen de aansluiting met de praktijk missen.
Volgens de heer R. Schuyt van het onderzoeksbureau Booz Allen & Hamilton ontbreken in Nederland de juiste opleidingen om succesvol te zijn in het Internet-tijdperk (Computable, 24 juli). Schuyt: ‘Er is een groot gat tussen de technische universiteiten en de bedrijfskundige opleidingen’.
Bij deze uitspraak zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen. Voor wat betreft de initiële opleidingen van de Technische Universiteiten heeft de heer Schuyt gelijk, al gebeurt daar op sommige plaatsen meer dan op het eerste gezicht lijkt. Maar ik zou graag willen wijzen op een initiatief van de TU Delft waarbij heel bewust juist die kloof wordt aangepakt.
Sinds meer dan tien jaar wordt de postdoctorale deeltijd-opleiding Master of Business Telecommunications (MBT) aangeboden door Top Tech Studies (het centrum voor postdoctoraal onderwijs van de TU Delft). In deze opleiding wordt de vertaalslag gemaakt van technologie naar business en vice versa. Juist omdat men zich in Delft al een tijd bewust was van deze kloof.
Bewust is gekozen voor een postdoctoraal traject vanuit de gedachte van permanente educatie. Mensen hebben hun eerste opleiding afgesloten (een technische of bedrijfskundige) en komen via hun werk in aanraking met de concrete, vaak weerbarstige praktijk. Dan is een vervolgopleiding waarin die kloof wordt overbrugd zeer adequaat, ook qua timing. Men weet dan ook veel beter waar het concreet om gaat. Je kunt ook gewoon niet alles in de initiële opleiding leren, en sommige onderwerpen zijn pas in een latere fase van de carrière relevant. Het ‘even omscholen’ waar de heer R. Schuyt over spreekt, is hierbij niet aan de orde; het gaat immers om permanente educatie. Het MBT-programma is een zwaar traject dat wordt afgesloten met een officieel examen. Het concept van de MBT-opleiding is de afgelopen jaren ook internationaal succesvol gebleken, omdat het juist voorziet in de behoefte aan integratie tussen technologie en business.
Wel een probleem is de capaciteit. Op dit moment is de vraag naar deze opleiding erg groot en is het niet mogelijk met de huidige personele middelen om het programma ineens met een hogere frequentie te laten draaien. Daar zou de overheid inderdaad een rol in kunnen spelen.
Ciska Gulden, adjunct directeur
Top Tech Studies TU Delft