Iedere school, aangesloten bij Do.IT, heeft een onsite beheerder die persoonlijk contact heeft met de ict-coördinator van de school. Computable ging op pad met onsite beheerder Michiel Maarschalk.
Michiel Maarschalk heeft als onsite beheerder vijf scholen onder zijn hoede. Deze scholen bezoekt hij gemiddeld één tot twee keer per week. Dat is afhankelijk van de problemen op de scholen. “Ik vind het erg leuk om contact te hebben met de mensen.” Op donderdag bezoekt hij altijd het LJC2-Individueel en het Teyler College in Haarlem.
Op het LJC2-Individueel heeft Maarschalk meestal contact met ict-coördinator en locatiedirecteur Hans Weber. Deze is de donderdag dat Computable met Maarschalk meerijdt ziek. De beheerder gaat daarom aan de slag met de informatie die hij van Jan Vreeburg, leraar wiskunde en examencoördinator, krijgt. Hij vertelt dat er een probleem is met de oefenexamensoftware van Cito. Maarschalk gaat ermee aan de slag in één van de lerarenkamers.
“Dit is een van de scholen waar de problemen wel meevallen”, zegt Maarschalk. Decaan Wim Kruijer, die ook in het lokaal zit, reageert hier wat cynisch op en de twee raken in gesprek. Kruijer is vooral gefrustreerd over de gang van zaken bij het installeren van een van de testprogramma’s die hij nodig had. Het programma werkt nu (na drie maanden) pas naar behoren, maar Kruijer had in november al testen bij leerlingen af moeten nemen. Ook vindt hij het maar niets dat hij geen programma’s meer zelf kan installeren. Bellen naar de servicedesk heeft volgens Kruijer geen zin, omdat de mensen achter de telefoon te weinig weten. Maarschalk raadt hem aan om problemen te blijven melden. Hij vertelt Kruijer dat er bij de servicedesk andere mensen achter de telefoon zitten. Dat heeft de decaan inderdaad al gemerkt. De problemen die hij vorige week meldde met Magister waren binnen vijf minuten opgelost. “De situatie is nu beter dan in september, maar ze hadden ons wel wat meer bij beslissingen mogen betrekken”, zegt Kuijer.
Vreeburg vindt het niet beter geworden, maar hij vergelijkt het met de situatie van voor de zomervakantie. “Ik mis nog een hoop dingen, die ik eerder wel kon”, zegt hij. Hij bedoelt daarmee onder andere dat hij geen bestanden meer vanuit zijn eigen account in leerling-mappen kan zetten. “Hoe moet ik nu mijn lesstof distribueren?” “Normaal heb ik alleen contact met de ict-coördinator. Hij geeft me de problemen door en ik ga ermee aan de slag. Ik vond het contact met de docenten vandaag erg nuttig”, zegt Maarschalk.
Ook op het Teyler-college is de ict-coördinator ziek. Echte grote klachten zijn er niet; een bepaald soort dockingstation blijkt niet geschikt te zijn voor het doel waarvoor het bestemd is. Maarschalk neemt twee dockingstations mee en gaat naar zijn volgende klus.
Over NOG/OVO Haarlem Do.IT
Do.IT kwam tot stand na een fusie tussen de ict-afdelingen van OVO Haarlem en de Noordzee Onderwijs Groep (NOG). De intentie is dat per 1 januari ook SAVO zich aansluit. De scholengeven les aan leerlingen van het vmbo, de havo, het vwo, het gymnasium en verschillende vormen van speciaal onderwijs.
Do.IT ondersteunt 13.000 leerlingen en 1500 tot 2000 mensen personeel. In totaal zijn er 34 locaties.
Dag, ik ben eigenlijk erg nieuwsgierig of de heer Wim Kruijer dezelfde Wim Kruijer is die vroeger (30 jaar terug….) Nederlands en Geschiedenis gaf op de Maria Mavo in Haarlem… Weet iemand hoe ik daar achter kan komen? Hij was mijn droom leraar en ik zou hem graag weer eens ontmoeten!