Managed hosting door True

‘Het leukste zijn de contacten’

Wat voor werk doe jij?

 

In de ict zijn er zo’n zestigduizend unieke titels. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van het Britse bureau Marketing Improvement (MI). Wat doen al deze mensen? En niet onbelangrijk, wat verdienen ze? Computable stelt wekelijks een it-functie aan je voor. Machiel Karels (33) is support- /helpdeskmedewerker.

Auto, gsm of laptop

Niets van de baas, alleen salaris.

Opleiding en vorige functies

Na de PABO heb ik vijf jaar gewerkt als groepsleerkracht op een school voor speciaal onderwijs. Tijdens die periode heb ik diverse opleidingen gedaan: een opleiding voor speciaal onderwijs, een voor schoolleiders en een voor hoger management. Vervolgens ben ik schoolbegeleider geworden bij een landelijke schoolbegeleidingsdienst, Driestar Educatief. Deze instelling werkt veel samen met Topicus in Deventer. Het bedrijf waar ik sinds twee jaar voor werk.

Functieomschrijving

Topicus is een innovatieve ict-dienstverlener in de sectoren Finance, Zorg en Onderwijs. Ik werk bij het onderdeel onderwijs. Wij exploiteren ParnasSys, een webapplicatie voor het basisonderwijs waarin scholen al hun gegevens over leerlingen kwijt kunnen. Ik ben de schakel tussen de onderwijsmensen enerzijds en de technische mensen anderzijds. Het is mijn taak om wensen te inventariseren en vragen te beantwoorden. Daarnaast is het mijn verantwoordelijkheid dat de ondersteuning bij het gebruik van ParnasSys goed op orde is. ParnasSys is namelijk een leerling-administratie en een leerlingvolgsysteem in één. Voor scholen is dat het zenuwstelsel van de organisatie, dus gebruikers moeten er goed mee uit de voeten kunnen. Verder word ik ingezet voor trainingen in het gebruik van ParnasSys en voor commerciële presentaties.

Dagindeling

Het grootste deel van de tijd ben ik op kantoor aanwezig en heb ik telefonisch contact met gebruikers of overleg met collega’s. Op een dag dat ik een training heb, ben ik op een school aanwezig om leerkrachten, administratieve krachten of directieleden te leren werken met ParnasSys.

Het leukste aan je baan

Het leukste vind ik het contact met de gebruikers. Veel mensen ken ik al jaren, nog vanuit mijn vorige baan, en dat praat heel gemakkelijk. Ik vind het een uitdaging om de wensen van de gebruikers samen te vatten, vervolgens te combineren met mijn eigen onderwijskundige achtergrond en dat dan te vertalen naar nieuwe functionaliteit. Dit alles natuurlijk in nauwe samenwerking met mijn collega’s.

Minder leuk

Het administratieve deel van mijn werk behoort echt tot de vervelende taken. Meldingen van gebruikers vastleggen is er bijvoorbeeld zo eentje. Maar ook dat is al voor het grootste deel geautomatiseerd.

Carrièreplannen

Ik streef naar een plek in de maatschappij waarbij mijn gezin centraal staat en waarbij werk en privé in balans zijn met elkaar. Op dit moment heb ik dat behoorlijk voor elkaar. Natuurlijk houd ik wel van ontwikkeling in mijn werk. Mijn stijl daarin is: steeds zoeken naar een verdere afstemming van het werk op mijn mogelijkheden. Dan kom je vanzelf op de plek waar je tot je recht komt.

Wat verdient een helpdeskmedewerker

Gemiddelde jaarbeloning: 29.436 euro

Gemiddeld jaarsalaris: 25.203 euro

Verdeling man/vrouw: 87 procent is man

Auto van de zaak: 24 procent

Meest gereden bedrijfsauto: Skoda Fabia

Laptop van de zaak: 22 procent

Mobiele telefoon van het bedrijf: 22 procent

Gemiddelde leeftijd: 25 – 29 jaar

Gemiddelde totale werkervaring: 7 jaar

Studeerde: Bedrijfskundige Informatica (5 procent)

Vorige functie: Systeembeheerder (10 procent)

Gegevens: onderzoeksbureau De Breed & Partners


Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1862743). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×