In de ict zijn er zo’n zestigduizend unieke titels. Zo bleek uit onderzoek van het Britse bureau Marketing Improvement (MI) vorig jaar. Wat doen al deze mensen? En niet onbelangrijk, wat verdienen ze? Computable stelt om de week een it-functie aan u voor. Elise van Alphen (36) is docent.
Auto, gsm of laptop
Ik heb zowel een auto, gsm als laptop van de baas.
Opleiding en vorige functies
Als vooropleiding heb ik HEAO Bedrijfsinformatica en WO Informatica, Utrecht. Ik ben begonnen als it-specialist bij een detacheringsbedrijf. Daar heb ik vooral de rol van functioneel ontwerper vervuld bij diverse bedrijven, zoals ABN AMRO, PGGM en de Nederlandse Spoorwegen. Daarna heb ik gewerkt op een ict-afdeling binnen een bedrijf in de functie van informatieanalist, waarbij deze functie breed is neergezet (onder meer informatieanalyse, maar ook functioneel ontwerp).
Ik ben bij ISES International terechtgekomen doordat mijn interesse werd gewekt tijdens een opleiding die ik bij ISES volgde.
Functieomschrijving
Mijn voornaamste taak is het opleiden van mensen. Daarnaast zorg ik ervoor dat bestaande opleidingen up-to-date gehouden worden en ontwikkel ik nieuwe opleidingen. Ter ondersteuning van een opleiding schrijven we soms ook met een aantal docenten een boek. Uiteraard is het van belang om op de hoogte te zijn van ontwikkelingen op het vakgebied en daar wordt dan ook tijd aan besteed. Ook verleen ik als docent ondersteuning aan de commerciële medewerkers bij de verkoopgesprekken.
Ik geef vooral opleiding op het gebied van systeemontwikkeling (analyse en ontwerp) en functioneel beheer. Dit gebeurt in de vorm van een open rooster waarop een ieder kan inschrijven en bij klanten in huis.
Dagindeling
Een cursusdag begint met het inladen van het cursusmateriaal in de auto. Het is noodzakelijk om rekening te houden met files en op tijd de deur uit te gaan naar de bestemming. Daar meld ik me aan en krijg ik de ruimte(n) toegewezen om te doceren. Dan pak ik het materiaal uit en leg ik het klaar voor de cursisten. Ik sluit de laptop en de beamer aan en de cursus kan gegeven worden. Ik begin altijd met een korte introductie op de cursus en een kennismaking. Na de kennismaking wordt de materie behandeld; dit gebeurt door het doornemen van theorie, het maken van opdrachten en het bespreken daarvan. Tussen de middag lunchen we gezamenlijk en gaat het werk eigenlijk gewoon door. Na de lunch tracht ik een lunchdip te voorkomen door de mensen actief bezig te houden met opdrachten. Zelf praktijkopdrachten uitvoeren is erg belangrijk om het geleerde later ook in het eigen werk te kunnen toepassen. Om uiterlijk 17.00 uur wordt de cursus voor die dag afgesloten met een korte evaluatie. Nog even opruimen en dan naar huis, vaak de file in.
Het leukste aan je baan
Het leukste aan een baan als docent is ervaren dat je anderen daadwerkelijk helpt te professionaliseren in hun werk. Dit zie je onder andere terug door de vragen die gesteld worden tijdens de cursus of de opmerkingen die de deelnemers maken. Je ziet mensen iets met de materie doen als ze opdrachten maken en ervaringen uitwisselen. De mensen krijgen niet alleen de theorie te horen, maar doen daadwerkelijk iets met die kennis.
Minder leuk
Reizen is noodzakelijk en het minst leuk zijn daarom de files.
Carrièreplanning
Voorlopig zijn mijn plannen om te blijven doceren en het pakket aan opleidingen dat ik geef uit te breiden. Daarnaast zou ik het heel leuk vinden om samen met een collega een boek te schrijven op het gebied van systeemontwikkeling.