Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Zet medewerkers in als datasoldaten’

05 juli 2019 - 08:073 minuten leestijdAchtergrondCarrièreDataiku
Suzanne Martens
Suzanne Martens

In tijden van de datarevolutie moeten organisaties alle medewerkers motiveren om met data aan de slag te gaan. Met dit dataleger kunnen organisaties de meeste waarde uit hun data halen. Dat zegt Caroline Carruthers, oprichter van Carruthers and Jackson, een Engelse bedrijf dat organisaties helpt hun medewerkers op te leiden in datageletterdheid (data literacy).

Carruthers is erg enthousiast over data en van mening dat in de toekomst veel mooie dingen met data zijn te doen. ‘Data zijn fascinerend en iedereen moet het serieus nemen. De mogelijkheden van data zijn oneindig en we worden enkel beperkt door onze verbeelding. Als je volledig gebruik wil maken van de inzet van data, moet je wel nadenken over hoe je je bedrijf hierin gaat transformeren. Je kunt nog zo veel in ict-systemen investeren, maar als je medewerkers niet willen meewerken, heeft het geen zin.’

Volgens haar gaat de datarevolutie er over hoe je de datatransformatie binnen de eigen organisatie gaat doorvoeren. ‘Collega’s moeten gemotiveerd worden om mee te gaan op de datareis. De neuzen moeten allemaal dezelfde kant op staan. Data kun je in je voordeel gebruiken en je haalt hier de meeste potentie uit als de hele organisatie hier in meegaat. Dat is veel krachtiger dan wanneer je de verantwoordelijkheid beperkt bij een aantal datawetenschappers.’

Doel en gedrag

Om dat draagvlak binnen de organisatie te creëren, is het volgens Carruthers belangrijk om eerst een doel (purpose) op te stellen. ‘Mensen willen alleen iets doen als ze weten waarom dit zo is. Maak daarom inzichtelijk waarom de organisatie bepaalde dingen doet. En vertel aan de medewerkers wat er van hen wordt verwacht om aan deze doelen te voldoen.’

Naast het doel moet gekeken worden naar de gewenste vaardigheden en het gedrag van medewerkers. ‘Veel werknemers maken dagelijks gebruik van data. Wanneer je een datagedreven organisatie wilt worden, moet de kwaliteit van de data juist zijn. Medewerkers moeten begrijpen dat zij daarvoor de data op een juiste manier moeten invoeren, zodat al zo snel mogelijk waarde is te halen uit de data. Gebruik de hele organisatie als een leger. Laat medewerkers inzien wat ze uit data kunnen halen, zet ze in als datasoldaten. Dat kan zeer krachtig zijn.’

Leiderschap

Tot slot stelt Carruthers dat er een focus op leiderschap moet zijn. ‘De leiders moeten het dataverhaal begrijpen. Organisaties moeten niet op basis van gevoel een bepaalde (strategie)keuze maken en dit vervolgens ondersteunen met data. Ze moeten juist anders leren denken en op een juiste manier data gebruik in hun bedrijfsvoering. Ze moeten niet enkel over data praten, maar de daad bij het woord voegen.’

Data moet een kern van de bedrijfsstrategie worden, vindt Carruthers. ‘Dat begint met opstellen van een doel. Begin klein en maak het voor de medewerkers makkelijk om mee te gaan in deze datareis. Zo simpel is het’, concludeert ze.

EGG

Dataiku, opgericht in 2013, biedt een samenwerkingsplatform voor data science. Het bedrijf organiseert jaarlijks zijn EGG-conferentie in meerdere steden wereldwijd, waaronder Londen, New York en Parijs. Tijdens de conferentie worden kennissessies georganiseerd over kunstmatige intelligentie.

Eén van de aandachtspunten tijdens het evenement op 2 juli in Londen was de ethiek rond ai. Zo vroeg Dataiku-ceo Florian Douetteau zich af of het over tien jaar nog wel zo hot is om met kunstmatige intelligentie te werken. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    2 reacties op “‘Zet medewerkers in als datasoldaten’”

    1. dino schreef:
      7 juli 2019 om 10:10

      ‘Veel werknemers maken dagelijks gebruik van data’ 😛

      ‘Gebruik de hele organisatie als een leger. Laat medewerkers inzien wat ze uit data kunnen halen, zet ze in als datasoldaten’

      Als er een powerpointpresentatie van is maakt het ook allemaal niet zo veel meer uit. Na afloop lekker netwerken en businesscards uitwisselen. Vergeet niet de kosten te declarereren.

      Login om te reageren
    2. Jack Jansonius schreef:
      11 juli 2019 om 06:47

      Dino, de ideeën van Carruthers zijn niet zo onschuldig als je hier doet voorkomen.

      Er is een leider die het dataverhaal kent; er zijn medewerkers die moeten worden ingezet als datasoldaten; gebruik daarbij ook “de hele organisatie als een leger”.

      Belangrijk is om (strategie)keuzes niet te maken op basis van gevoel.

      Wel eens van ethiek gehoord?

      ‘De mogelijkheden van data zijn oneindig en we worden enkel beperkt door onze verbeelding.’

      Een gezamenlijk opmarcheren naar een gemeenschappelijk doel (dat in werkelijkheid de afgrond blijkt te zijn).

      Ik zal hier maar even niet vermelden wat ik hier echt van vind 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs