Bedrijfsafslanking via vrijwillig vertrek laat vaak juist talent vertrekken. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het ‘rightsizen’ van organisaties is bepaald geen sinecure. Hard schrappen van functies en ontslaan van medewerkers is niet altijd de juiste aanpak. Aan de andere kant valt er ook nogal wat aan te merken op afslanken van het personeelsbestand middels een vrijwillige vertrekregeling. Dat ondervindt IBM nu aan den lijve bij zijn lopende reorganisatie. De ict-reus biedt zijn Britse werknemers in Technical Services Support divisie de optie om vrijwillig op te stappen. Deze aanpak is succesvol en toch ook niet.
Enerzijds zijn er bijna genoeg vrijwilligers om de gestelde doelen voor personeelsinkrimping te halen. Anderzijds ziet IBM UK zich toch genoopt tot gedwongen ontslagen, meldt The Register. Het blijkt namelijk dat de opstapregeling ook mensen aantrekt die de organisatie niet wil of kan missen. Vrijwillig vertrek vangt vaak de verkeerde kandidaten. Wat vind jij?
Ik herken mij zeker in de stelling. Ik heb zelf in het verleden gebruik gemaakt van een vertrekregeling terwijl ik daar eigenlijk helemaal niet voor in aanmerking kwam. Enkele collega’s vonden dat de werkgever hierin ook een fout beging (maar misgunde het mij niet). Met mij waren er nog een paar collega’s die hiervan gebruik maakten.
Voor mij was de reden dat ik geen horizontale switch kon maken van een meer technische adviesfunctie naar een meer organisatorische adviesfunctie. Dit had weer te maken met het gegeven dat het aanbod aan opdrachten minder was geworden waardoor de downsizing noodzakelijk werd.
Daar zit voor mij ook de crux: in de periode voorafgaand aan de downsizing, zullen medewerkers die goed presteren toch minder mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Zeker als het gaat om een ontwikkeling in een nieuw vakgebied. Omdat het vooruitzicht na een downsizing-traject vaak niet meteen rooskleurig is, zal een vertrekregeling een goede en veilige manier zijn om dit switch naar een ander vakgebied alsnog te maken.
Het heeft weinig met een vertrekregeling te maken dat mensen daar ook gebruik van willen maken maar meer met de carrière mogelijkheden. Wat dat betreft mogen veel it-organisaties zich afvragen wat zij doen om hun mensen tevreden te houden.
Als ik me niet vergis was IBM destijds ook een van degenen die in showrooms sollicitatiegesprekken voerden. Daar is nu dus bitter weinig van over?