Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Businessadvies: overleven in wereld van bots, ai en big data

17 november 2017 - 12:135 minuten leestijdAchtergrondData & AICognizant
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

De inzet van kunstmatige intelligentie (ki), algoritmes en robots door bedrijven heeft impact op hoe we leven en werken. Binnen afzienbare tijd zien we het overal om ons heen: ki en robots die de educatie van onze kinderen verzorgen, medische hulp verlenen, criminelen aanwijzen en ons helpen een nieuwe wereld van virtual en augmented reality te ontdekken. Ben Pring van Cognizant over hoe te overleven in deze nieuwe wereld.

Uit een recente analyse van Cognizant – ‘What to do when machines do everything’ – blijkt dat technologie zorgt voor een toename van de productiviteit binnen bedrijven. Werkzaamheden worden namelijk sneller en secuurder uitgevoerd dan de mens ooit kan evenaren. Innovatie komt in een stroomversnelling en we worden geconfronteerd met de sterkste economische groei die we ooit hebben gezien. Toch boezemt de digitale transformatie veel bedrijven en werknemers angst in. Want wat gebeurt er met onze werkgelegenheid als alles wordt geautomatiseerd? En hoe richt je een bedrijf zo in, zodat het overeind blijft in een sterk concurrerende en snel veranderende markt?

Ben Pring, vicepresident van Cognizants Center for the Future of Work en coauteur van ‘What to do when machines do everything’, stelt dat bedrijven simpelweg moeten starten met de digitalisering van processen waarna nieuwe businessmodellen en banen vanzelf ontstaan. Vier tips van hem hoe zij deze transformatie opstarten.

1. Laat routinematig werk over aan machines

Door routinematige taken te automatiseren, kunnen bedrijven kosten besparen, processen versnellen, de kwaliteit van processen verbeteren en de vaardigheden van werknemers beter benutten. Bedrijven moeten overtuigd worden dat de huidige processen volledig anders zijn in te richten. Hierbij is het zinvol de 25-procentregel als uitgangspunt te nemen. Dit houdt in dat het automatiseren van processen moet leiden tot een kostenreductie van 25 procent en een productiviteitstoename van 25 procent. De regel biedt een houvast om verandering door te zetten en het belang hiervan duidelijk te maken.

Om een organisatie efficiënt te digitaliseren, is het verstandig met processen te starten die het gemakkelijkst te automatiseren zijn, zoals terugkerende en routinematige taken, taken waar geen menselijk oordeel vereist is of taken waarbij grote hoeveelheden data worden gegenereerd en verwerkt.

2. Genereer zoveel mogelijk data uit producten en machines

Om nieuwe bedrijfsmodellen en gebruikerservaringen te ontwikkelen, moeten zoveel mogelijk data uit producten en machines worden gegenereerd. Start met het inslaan van genoeg chips, zoals versnellingsmeters en sensoren om data te verzamelen. Om vervolgens deze data daadwerkelijk te gebruiken, zijn er meer data-analisten nodig. De vraag naar it-professionals stijgt en het is van belang dat er snel nieuwe data-analisten worden aangenomen, of de huidige it-professional zorgt voor een gepaste, interne opleiding. De sleutel tot succes is simpelweg starten met het verzamelen van data.

Wanneer genoeg data zijn verzameld en deze worden geïnterpreteerd, ontdek je hoeveel kennis hiermee is te vergaren. De ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen en het ontstaan van gebruikerservaringen volgen vanzelf. 

3. Zie de computer als een collega die helpt de productiviteit en tevredenheid te verbeteren

Elk beroep en taak wordt beter uitgevoerd met behulp van technologie. Een bekend voorbeeld is gps, waarmee vrachtwagenchauffeurs sneller de beste route naar hun bestemming weten te vinden.

Ook kleinere ontwikkelingen zorgen voor tools die werknemers ondersteunen waardoor ze efficiënter, productiever en tevredener zijn. Denk aan vergaderingen en conference calls die automatisch worden opgestart of een draadloze speaker die het mogelijk maakt om met slechts enkele woorden een volledige Prezi-presentatie in elkaar te zetten. Bedrijven moeten overtuigd worden dat technologie niet alleen leidt tot de vernietiging van banen, maar juist een manier is om banen te beschermen. Om banen te behouden en verbeteren, moet de focus liggen op de inzet van menselijke capaciteiten. Hoe meer taken door technologie worden overgenomen, hoe meer ruimte er is voor andere kwaliteiten. Denk aan het tonen van empathie, het opbouwen van relaties en het analyseren en oplossen van complexe situaties.

4. Gebruik machines om nieuwe markten aan te boren

Door gebruik te maken van nieuwe machines in combinatie met data, kunnen bedrijven kosten verlagen. En het is simpel: als prijzen dalen, stijgt de vraag.

Naast het verlagen van kosten, maakt het inzetten van machines en data het mogelijk om meer gepersonaliseerde producten en diensten aan te bieden. Dit biedt grote mogelijkheden en zorgt voor het ontstaan van nieuwe markten. Hierbij kan het zinvol zijn om startups nauw te volgen, naar hen te luisteren en van hen te leren. Het zijn juist deze bedrijven die zorgen voor het ontstaan van nieuwe markten binnen een bepaalde sector en de concurrentie met gevestigde bedrijven aangaan. De ontwikkeling van technologie is niet iets om voor te vrezen. Bedrijven moeten worden overtuigd dat zij hier juist van kunnen profiteren. Banen worden verbeterd, werknemers zijn anders in te zetten waardoor hun kennis en vaardigheden optimaal zijn te benutten en nieuwe markten worden aangeboord. Maar dit kunnen bedrijven enkel bewerkstelligen als zij blijven innoveren en niet bang zijn voor verandering.

(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 06/2017.)

Profiel

Ben Pring is binnen Cognizant verantwoordelijk voor het Future of Work Center, een denktank waarin wordt nagedacht over hoe werk verandert in de moderne wereld. Pring is ook medeauteur van de boeken ‘What To Do When Machines Do Everything’ en ‘Code Halos: How the Digital Lives of Things, People, and Organizations Are Changing the Rules of Business’.

Meer over

BotnetsKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Big data
    OpinieData & AI

    Haal het meeste uit big data-analytics

    Eén reactie op “Businessadvies: overleven in wereld van bots, ai en big data”

    1. Erik Hartman schreef:
      20 november 2017 om 13:28

      Met droge ogen beweren dat ‘binnen afzienbare tijd’ (= spoedig, weldra, aanstonds) ‘ki en robots die de educatie van onze kinderen verzorgen, medische hulp verlenen, criminelen aanwijzen.’ Dezelfde firma probeert zich ook met de kreet ‘AI first’ te promoten. Nu vraag ik me sterk af wat hun antwoord gaat zijn als klanten over een jaar of twee vragen waar de zichtbare resultaten van al die mooie beloften blijven.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs