Nederlandse ondernemers hebben massaal de it-kosten verlaagd. Ruim 60 procent van hen blijft ontevreden over de efficiëntiegraad van de it-afdeling en zoekt naar nieuwe, moeilijker te realiseren besparingsmogelijkheden.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Efficiency van IT’ dat Giarte in opdracht van Novell heeft uitgevoerd onder 160 it-managers van middelgrote en grote Nederlandse ondernemingen. Het onderzoeksbureau stelt vast dat 86 procent van de bedrijven een beleid heeft geformuleerd voor het verlagen van de operationele, vaste it-kosten. De effectiefste methode om de it-kosten te verlagen is een personeelsreductie, onder zowel de eigen automatiseerders als de ingehuurde krachten. De meeste managers gaven aan dat het aantal externe automatiseerders nog verder valt in te krimpen. Andere succesvolle kostenverlagende strategieën zijn het centraliseren van de inkoop, de standaardisatie van diensten voor eindgebruikers en de consolidatie van de infrastructuur.
Opmerkelijk is verder dat de trend van bedrijven om steeds minder tijd en geld te steken in het ontwikkelen van eigen maatwerksoftware zich doorzet. Bijna de helft van de onderzoekspopulatie mist echter een goede ondernemingstrategie voor het gebruik van standaardpakketten. Hierdoor zit er geen rem op de aanpassingen ervan, wat de voordelen van standaard boven maatwerk weer tenietdoet.
Obstakels
Nu de meeste voor de hand liggende bezuinigingsmiddelen zijn uitgeput, wacht de it-manager een nieuwe, lastigere efficiëntieslag. Bestuurders blijven namelijk zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de it-efficiëntiegraad te verhogen en de kosten te verlagen. Te denken valt aan een betere inrichting van de it-organisatie en het verder besparen op applicatiebeheer- en -ontwikkelkosten. Diverse obstakels kunnen het succes hiervan belemmeren, stelt Giarte. Bijvoorbeeld het ontbreken van een helder inzicht in en de beheersbaarheid van de kosten (vooral bij integratie, migratie en beveiliging), het gebrek aan standaarden en de afstand tussen de it-afdeling en de verkoopteams. Ook ontbreekt het it-managers vaak aan een referentiekader – hoe verhoudt de eigen efficiëntiegraad zich tot de directe concurrentie – en worden er amper prestatieafspraken met de directie gemaakt over de te behalen efficiëntiedoelstellingen.
Het rapport waarschuwt ervoor dat de wal het schip niet keert. Te vergaande kostenbesparingen gaan ten koste van de kwaliteit, zegt de helft van de respondenten. Zij vinden dat investeren in it nodig blijft om nieuwe efficiëntiewinsten te kunnen behalen.< BR>
‘Efficiency van IT’ http://www.topmanagement.giarte.com.