Hieronder vind je allerlei tips op het gebied van Mobility. Heb je ook tips? Stuur dan een e-mail met toelichting naar lezers@computable.nl.
Inventariseer de behoeftes van de mobiele werker
Arjen Pieter Vriens
Manager ISV/CSI EMEA
Motorola
"De sleutel tot het succes van de mobiele information worker als dienstverlener ligt in het vooraf identificeren van de kritische business issues van het bedrijfsproces. Per toepassingsgebied zullen deze verschillen. Zo heeft een service engineer andere behoeftes dan een thuiszorgmedewerker of de chauffeur van een koeriersbedrijf. Mijn idee is dat de kritische business issues leidend dienen te zijn voor de informatiebehoefte van de gebruiker. Definieer daarom "Key Performance Indicators" voor de mobiele Information Worker. Die indicatoren zijn liefst meetbaar, zodat de effectiviteit van de implementatie is terug te herleiden."
Ga uit van het proces in plaats van het gadget
Keimpe Bleeker
Directeur
Ynform
"Begin een mobility-project nooit met het kiezen van technische zaken als netwerken, handhelds, pc's of wat dan ook. Het initiatief moet altijd voortkomen uit een geïdentificeerde en geaccepteerde procesverbetering. Sluitstuk van het onderzoek naar de wijze waarop het proces verbeterd kan worden, is het vaststellen van de technieken en form-factors op basis van functionele specificaties waarbij deze technieken en form-factors onder alle proceseigen omstandigheden het beste resultaat garanderen. Gadget-driven ontwikkelingen zullen altijd stranden."
Mobility moet de BackOffice ondersteunen
Keimpe Bleeker
Directeur
Ynform
"E-mail is geen zakelijke oplossing, maar een onderdeel van de zakelijke ondersteuning. Dat zie je ook aan de afkorting PIM: Personal Information Management, en dus niet Process Information Management. Een buitendienstproces (service, sales, etc) verbetert daarom alleen door elektronische informatie-uitwisseling als het totale proces daardoor met minder handelingen kan worden uitgevoerd. De verdienste van field-service en -salesoplossingen zit nooit in de operationele buitendienst, maar altijd in het BackOffice traject. E-mail kan dus nooit een verbetering leveren aan deze buitendienstprocessen."