Op het weblog van het Topic Mobility is een bijdrage van expert Robin Smits terug te vinden waarin hij zich afvraagt wie het mobility-vraagstuk voor het mkb gaat invullen: mobiele (virtuele netwerk) operators, de system integrators, ict-resellers, solution vendors of internet service providers? Onze experts aan het woord.
Onlangs deed een ict-beheerder de mededeling dat het beheer van een smartphone, inclusief de ingebruikname van sim-kaarten en e-mail, zijn organisatie gemiddeld vier keer zoveel tijd, geld en kopzorgen kost als het beheer van een reguliere mobiele telefoon. Voor Robin Smits, regional business unit manager bij Brightpoint Nederland reden om een bijdrage aan het weblog te leveren. "Dit voorbeeld staat jammer genoeg niet op zichzelf en typeert de grootste uitdaging voor de mobility-markt voor het mkb: de behoefte aan ‘Aannemersbedrijf Mobility BV'. Dit bedrijf neemt verantwoordelijkheid voor een mobility-totaaloplossing bestaande uit de belangrijkste generieke beschikbare mobility-bouwstenen op dit moment: hardwareleveringen, voice- en data netwerkproposities, (hosted) e-mail, één contract- en factuurrelatie, after-sales & end user support, back-up diensten, anti-virus en device management. Op al deze afzonderlijke vlakken zijn toonaangevende partijen en dito oplossingen reeds voorhanden; wat echter ontbreekt is de eenduidige integratie hiervan onder één factuur en onder één hoofdverantwoordelijkheid. De vraag is: wie gaat deze handschoen met succes oppakken?"
Arjen Vriens
Enterprise mobility business manager
Motorola
"In navolging van de vele publicaties over de noodzaak van soa (service oriented archtecture) en SaaS (software as a service) zouden wij als Mobility Experts naar mijn idee ook maar eens moeten gaan nadenken en communiceren over MOA (mobility oriented architecture) en MaaS (mobility as a service). Ik ben het eens met het feit dat er in de markt behoefte bestaat aan een een soort van mobiele (virtuele Netwerk) operator die als het ware echt alle eindjes aan elkaar knoopt. Dit kan vanuit verschillende invalshoeken gebeuren en dus ook door verschillende partijen, vandaar dat ik liever zou praten over een methodologie evenals het definiëren van de componenten die hier onderdeel van zouden moeten maken."
Danny Frietman
Managing consultant Advisory unit
Marqit
"Een aanvullende relevante vraag is of op termijn er nog veel verschillen zullen zijn tussen mobilityvragen uit het mkb of vanuit de groot zakelijke markt. Zeer recent heeft Atos Origin ‘Atos in a box' gelanceerd, wat een nieuwe poging is om vanuit een grote system integrator diensten te leveren in de mkb-markt (vanuit hun kennis van de groot zakelijke markt). Ik denk dat de kennisrol van mobility voornamelijk zal liggen bij de huidige ict-leverancier van de mkb-organisatie. Deze zal echter niet moeten aarzelen om de hulp in te roepen van meer gespecialiseerde bedrijven op mobiel vlak om zijn klant goed te bedienen. Want daar draait het uiteindelijk om; tevreden klanten die hun mobiele zorgen hebben belegd bij hun (enige) ict-partner. En daar is het mkb niet uniek in."
Jeroen van Dinther
Principal consultant
Capgemini
"Er is een antwoord. Dat antwoord vraagt om de samenwerking tussen partijen uit de business en de techniek die gezamenlijk de vereiste expertise en mogelijkheden in huis hebben. De term ‘hoofdaannemer' is wel treffend gezien het praktijkvoorbeeld dat ik in deze context wil geven. In Frankrijk heeft Capgemini de solution integrator rol vervuld in een samenwerkingsverband met La Capeb, Orange, Microsoft en Dexterra. La Capeb is een nationale confederatie van ambachtslieden en kleine bedrijven in de bouw. De voor deze doelgroep gerealiseerde oplossing heet Mobibat en wordt aangeboden als SaaS door Tibco Mobile. Voor eindgebruikers is het een combinatie van een mobiele applicatie een internetportaal om de samenwerking tussen kantoor en het veld te stroomlijnen. In feite was Capgemini hier de hoofdaannemer en La Capeb de klant namens de doelgroep. Zoals aangegeven is het eindresultaat ondergebracht bij Tibco Mobile als service provider."
Ed Magnée
Innovatie-adviseur
Alares/NBL
"Het mkb is een belangrijke economische motor en een hele grote doelgroep. Dat maakt het voor aanbieders lastig om een maatpak te ontwikkelen voor deze ondernemers. Maar confectie past niet. De vraag blijft: hoe organiseer je dat dan? Dat komt vooral neer op het creëren van schaalgrootte om tot maatwerk te komen. Maatwerk per sector. Ik heb de afgelopen jaren een aantal sectoren (mode, automotive, horeca, slagers) begeleid op dit vlak. Waarom deze sectoren? Omdat ze allemaal een krachtige brancheorganisatie hebben die namens hun leden schaalgrootte kunnen bieden aan aanbieders van (mobility) diensten. Is het zo simpel? Nee. Ook brancheorganisaties zijn niet in staat om namens hun leden de vraag duidelijk te formuleren. En de aanbieders zijn niet in staat om een simpel begrijpelijk aanbod neer te leggen."
Maarten Sonneveld
Business Group Lead – Mobile Communications
Microsoft
"Het zou bij deze vraag mijns inziens de mobiele operator moeten zijn die hierin voorziet. Vooral omdat twee van de drie genoemde disciplines bij de probleemstelling (gebruikersinstructie/training en facturering) bijna als vanzelfsprekend horen bij de dienstverlening van een operator. Juist daar waar operators meer willen zijn dan een bitpipe en toegevoegde waarde diensten zoeken om zich te kunnen onderscheiden, ligt hier een kans. Die wordt echter helaas nog onvoldoende gezien en gegrepen. Het probleem zit hem in de interne orchestratie en de externe positionering, heb ik het idee. Een operator als KPN heeft alle componenten in huis (zelfs hosting en back-updiensten) om een dergelijke rol op zich te nemen en ook de partnerships met partijen (bijvoorbeeld E-Office) die hierbij passen. Het ontbreekt echter nog aan het aan elkaar knopen van de componenten tot één all-over propositie en dus is er behoefte aan intern hoofdaannemerschap."
David Savage
Vice president EMEA
MobileDataforce
"Een voorbeeld als antwoord. Op dit moment zijn wij betrokken bij een bedrijf die op zoek is naar een mobiele oplossing. Wij zijn echter één van de negen partijen die in beeld is. Dit houdt in dat ‘partnering' op het gebied van field service-oplossingen nog niet goed doorgevoerd is, wij zijn tegen elkaar aan het vechten in plaats van ‘best of breed'-functionaliteit neer te zetten voor het mkb. Voor de enterprise-markt wordt wel goed samengewerkt, maar voor de bedrijven die daaronder zitten, is het diep triest. Ze krijgen nu zoveel aangeboden dat ze het zelf niet meer kunnen behappen. Ik ben ervan overtuigd dat een deel van het probleem is dat mkb-Europa een behoorlijke eigen dunk heeft, ze willen al te vaak voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Enige manier denk ik om dat te doen is via MaaS/SaaS, anders zijn de start-up kosten te hoog of de opbrengsten te laag voor de aanbieder."
Gezocht: experts
Voor verschillende topics zijn wij nog op zoek naar experts die met elkaar in discussie willen gaan en die als vraagbaak willen dienen voor de redactie. Mocht jij jezelf expert vinden op een van de volgende gebieden, mail dan je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden naar bijbehorende e-mailadres:
SaaS
computable.saas@vnumedia.nl
Virtualisatie
computable.virtualisatie@vnumedia.nl
Open Source
computable.opensource@vnumedia.nl