Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kenniskloof onoverbrugbaar

25 augustus 2006 - 07:173 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Sandra Langendijk
Sandra Langendijk

Het gebrek aan goede ict’ers is een kwestie van opleiding. De opleiders moeten dan zelf echter ook onderlegd zijn.

De ict-kenniskloof tussen leraren en leerlingen is inmiddels onoverbrugbaar, verklaren het SCP en het Rathenau Instituut. Stichting Kennisnet Ict op school laat het er niet bij zitten en gaat samenwerken met Pabo’s om de deskundigheid van toekomstige leraren te vergroten.

Sleutelrol

“Leraren vervullen een sleutelrol in het toerusten van jongeren voor de informatiesamenleving. Helaas beschikken niet alle leraren over de expertise om leerlingen vertrouwd te maken met de mogelijkheden van ict”, stelt Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet Ict op school, een stichting voor belangenbehartiging van ict in het onderwijs.

Leerlingen die op jonge leeftijd veel in contact komen met ict, ontwikkelen zich beduidend beter in taal, rekenen en wiskunde, zo kwam al in verschillende internationale onderzoeken naar voren. Bovendien zal informatisering een steeds belangrijkere plaats innemen in de samenleving. Hierdoor blijft de behoefte aan goed opgeleide ict’ers groeien. Kinderen vroeg en regelmatig in contact brengen met ict is dan belangrijk, want zo kan interesse voor ict zich al vanaf jonge leeftijd ontwikkelen.

Onoverbrugbaar

Helaas is de achterstand van leraren ten opzichte van leerlingen, ‘wat betreft de technische kennis van computers en internet niet meer te overbruggen’, zo blijkt uit onlangs gepubliceerd onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) en het Rathenau Instituut.

Ten Brummelhuis, die een bijdrage leverde aan dit onderzoek, licht toe: “Sommige leraren zijn enthousiast voor ict en verwerven op eigen initiatief de benodigde competenties. Ict-competente leraren zijn namelijk wél de lijm tussen onderwijs en de digitale generatie.” Met name ‘het vrijblijvende karakter van ict in de opleiding van leraren’ is volgens Ten Brummelhuis een probleem. “Dit kan worden doorbroken door ict-standaarden te definiëren voor de bevoegdheid van leraren.”

Voorschot

Kennisnet ict op school heeft echter al een voorschot genomen om die vrijblijvendheid op lerarenopleidingen te doorbreken. De stichting werkt sinds kort samen met drie Pabo’s, de Fontys Hogescholen, Domstad Pabo in Utrecht en Thomas More in Rotterdam. Deze samenwerking moet de deskundigheid van toekomstige leraren in het basisonderwijs vergroten.

Projectleider Paul Veringa van Kennisnet Ict op school: “De geringe betrokkenheid van leraren bij ict is voor een belangrijk deel de oorzaak van de kennisachterstand bij leraren. Zo zijn ook de meeste leraren-in-opleiding van nature niet sterk geïnteresseerd in techniek. Dan hadden ze wel een andere studie gekozen. Daarom moeten ze een handje geholpen worden.”

De Pabo’s gaan nauw samenwerken met basisscholen. Veringa: “Van belang is dat leraren-in-opleiding toegevoegde waarde meebrengen en een landelijke leeromgeving krijgen waar ervaringen en materialen gedeeld worden.”

Ict op lagere scholen

– 4 van de 5 leraren gebruikt ict in het basisonderwijs

– Voor elke 6 à 7 leerlingen is een computer beschikbaar.

– Docenten vinden eigen kennis toereikend (67%)

– Docenten zijn met name vaardig in educatieve software (51%)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Informatiehuishouding ministeries JenV en AenM gaat vooruit

    Carrière

    Deloitte: geen verband tussen inzet ai en personeelskrimp

    Carrière

    Systeembeheerder blaast rechtszaak Coornhert af

    Carrière

    Kort: Kabinet steekt 430 miljoen in techindustrie, Defensie werft hackers (en meer)

    Carrière

    ‘Mbo’ers willen de it in, maar stagemuur houdt ze tegen’

    Data & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs