Weinig ict’ers kennen de Vereniging van Opleidingsinstituten voor ICT (VOI). Toch bestaat de vereniging al 25 jaar.
De Vereniging van Opleidingsinstituten voor ICT (VOI) heeft weinig naamsbekendheid. Om het imago en de bekendheid te verbeteren, startte de vereniging vorig jaar met een kwaliteitskeurmerk. Om dit keurmerk te krijgen moet een opleider aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de opleider minimaal twee jaar opleidingen verzorgen, de opleider moet een minimale omzet hebben van 500.000 euro en de opleider moet in het bezit zijn van een kwaliteitskeurmerk, bijvoorbeeld van CEDEO, IITT of ISO. De normen worden elke twee jaar getoetst. Het VOI is over deze toetsing momenteel in onderhandeling met CEDEO om deze audit uit te voeren.
Als je als particulier ict’er gebruik maakt van een opleider die aangesloten is bij de VOI, betekent dit dat je in geval van calamiteiten aanspraak kunt maken op het garantiefonds van de VOI. Klachten worden indien nodig voorgelegd aan een onafhankelijke geschillencommissie. “Dat garantiefonds is nog nooit gebruikt”, zegt Marcel van de Berg, bestuurslid van de VOI en directeur van Twice IT Training.
De VOI heeft momenteel 33 leden. Volgens Van den Berg zijn er ongeveer 900 ict-opleiders in Nederland. Het grootste deel, ongeveer 800, zijn zelfstandige opleiders. Vanwege een te kleine omzet kunnen zij geen lid worden van de VOI. Toch betekent het niet dat iedere ict-opleider ook lid is van de VOI. “Sommige zien het nut er niet van in. Vandaar dat we ook zijn gestart met het kwaliteitskeurmerk”, zegt Van den Berg.
Het afgelopen jaar hebben ongeveer vijf opleiders aangegeven dat ze graag lid willen worden van de VOI. Dat kwam onder andere doordat de overheid de btw-aftrek voor opleidingen wilde afschaffen. Dit zou, volgens de opleiders, het gevolg hebben dat opleidingen duurder worden en dat er dus minder opleidingen worden afgenomen. De VOI heeft sterk gelobbyd om deze btw-aftrek te behouden, en met succes. De maatregel is uitgesteld en wordt waarschijnlijk afgesteld. Van den Berg: “De btw-kwestie heeft voor opleiders het belang van de VOI onderstreept”.
De VOI is qua marketing altijd erg gericht op opleiders. “Dat zijn natuurlijk ook onze leden”, zegt Van den Berg. Toch is er vanuit de vereniging wat meer vraag gekomen om ook wat meer naamsbekendheid te creëren. Daarom zal het 25-jarige jubileum met een evenement worden gevierd.