Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Unisys zet divisiestructuur op de helling

25 november 1999 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Automatiseerder Unisys gaat zijn rigide divisiestructuur vervangen. De drie huidige onafhankelijke bedrijfsonderdelen maken plaats voor een matrixorganisatie, die per regio de kernactiviteiten en branche-expertise gaat aanbieden. Doel is twee vliegen in één klap te slaan: klanten krijgen één aanspreekpunt en Unisys hengelt lucratieve projecten binnen op het terrein van e-handel.

Met de hergroepering komt een einde aan de divisiestructuur die voormalig topman Unruh instelde. Hij wist de negatieve spiraal waar Unisys in verzeild was geraakt, daarmee niet te doorbreken. Zijn opvolger Larry Weinbach bracht daar verandering in. Hij slaagde erin de afgelopen twee jaar een miljardenschuld te saneren en Unisys een volwassen strategie aan te meten. Het bedrijf omarmde Windows NT en profileerde zich als ‘onderneming voor informatiebeheer’.
Klanten waren echter niet tevreden; zij klaagden dat ze nog steeds geen centraal aanspreekpunt hadden en vonden het maar moeilijk zakendoen met Unisys. Deze reorganisatie moet daar een einde aan maken. Het bedrijf formuleerde zes kernactiviteiten: e-handel, global industries, global outsourcing, global network services, systems and technology, en worldwide sales and services. De verticale markten waar het bedrijf op mikt, zijn onder meer financiële dienstverleners, transportbedrijven, uitgeverijen en communicatiebedrijven.

Eén Europeaan

Vijftien topmanagers vormden het afgelopen jaar een taskforce. Deze verzamelde de wensen van klanten en percepties van medewerkers, studeerde op alternatieve maatregelen en bereidde de reorganisatie voor. De taakgroep kende slechts één Europeaan: directeur Unisys Nederland Frank Kaalen. "Ik heb er heel wat airmiles aan over gehouden", grapt hij. "Klanten willen niets te maken hebben met de interne organisatiestructuur van hun leverancier", schets Kaalen de problematiek. De drie onafhankelijke divisies gingen op eigen houtje de markt op, zonder enige coördinatie in de vorm van account management. De verschillende divisies wisten van elkaar niet altijd welke projecten ze bij bepaalde klanten uitvoerden, beaamt Kaalen.
In eerste instantie stelde Unisys begin 1998 al accountmanagers aan voor zijn 250 grootste klanten, waarvan er twaalf in Nederland huizen. Prompt genereerde deze groep volgens Kaalen tussen de 50 en 100 procent meer omzet. "We wilden niet op ons ‘buikgevoel’ afgaan en voor alle klanten account managers gaan benoemen." Verdere studie toonde echter aan dat daar wel behoefte aan was en dat klanten open stonden voor alternatieve communicatiekanalen. "Als we op de oude manier verder waren gegaan, hadden we niet snel genoeg kunnen reageren op wensen van klanten. Nu trekken we de maatregelen door", zegt Kaalen. Met ingang van 1 januari hebben alle klanten daarom één aanspreekpunt. Ze kunnen het bedrijf via vier kanalen benaderen, via een persoonlijk gesprek, de telefoon, Internet of via een partner.

Logische stap

Het personeel van Unisys Nederland is positief over de herschikking van de organisatie. "Het is een logische stap", zegt Ad Heijma, voorzitter van de ondernemingsraad. De lokale invulling vergt volgens hem echter nog wel enig overleg. "Als Unisys deze herschikking voor januari rond krijgt, vind ik het knap. Het bedrijf heeft in ieder geval aangegeven aandacht te besteden aan de overgang." Zo moeten er volgens Heijma bijvoorbeeld compensatieplannen komen voor de bonusstructuur van verkopers.
Kaalen verwacht ondertussen veel van Internet als extra verkoopkanaal, hoewel dit nog in de kinderschoenen staat. "Een face-to-face verkoopcontact kost 500 dollar, terwijl zo’n contact via Internet maar één dollar kost." Omdat ook Internetcommunicatie menselijke afhandeling vereist, zullen de kostenbesparingen niet met een factor 500 afnemen. Ook zullen waarschijnlijk niet alle klanten onmiddellijk mainframes via Internet gaan bestellen. Kaalen verwacht wel dat de productiviteit van Unisys-medewerkers met zo’n 25 procent zal stijgen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs