Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Overheid kan miljoenen besparen

17 februari 2005 - 23:00AchtergrondInnovatie & Transformatie
Rik Sanders
Rik Sanders

Topambtenaren geloven heilig in de voordelen van ‘shared service centers’. Ook in Nederland zijn miljoenenbesparingen mogelijk. Dat concludeert Accenture uit een onderzoek in dertien landen. De praktijk blijkt echter weerbarstig.

Uit het wereldwijde onderzoek ‘Driving high performance in government: maximizing the value of public-sector shared services’ blijkt dat de meerderheid van de ondervraagde topambtenaren gelooft in de meerwaarde van een ‘shared service center’. Accenture definieert dit concept als het concentreren van administratieve en ondersteunende taken, zoals personeelszaken, financiën, inkoop en ict. Overheden staan onder druk hun interne processen anders in te richten, om kostenbesparingen en verbeteringen van de bedrijfsvoering te realiseren. Een ‘shared service center’ is een oplossing hiervoor. Een grove rekensom leert Eric van den Bos, associate partner bij Accenture Nederland, dat invoering ervan honderden miljoenen euro’s kan besparen. Ook in Nederland staan zulke centra daarom op het lijstje van overheidsorganisaties, zowel op rijks- als lokaal niveau (grote steden, politie).
“Maar”, tekent Van den Bos aan, “ambtenaren worstelen met het opzetten van dit soort complexe projecten die over organisaties of afdelingen heen gaan. Daar is nog weinig ervaring mee opgedaan.” Hij wijst nog op andere knelpunten als de versplinterde besluitvorming, het consensusdenken en de weinig flexibele manier van aanbesteden. “Shared service centers zijn geholpen met een daadkrachtige invoering in zijn geheel, waarbij de nieuwe bedrijfscultuur van klant-, prestatie en cultuurgericht denken vanaf dag één centraal staat. Bovendien zouden overheden gebaat zijn bij een flexibeler vorm van partnering met externe partijen die helpen bij de transitie, in plaats van de klassieke afrekenmethode die nu bij aanbestedingen geldt.”
Het ‘shared service center’ is in het bedrijfsleven reeds bekend. Bij ministeries en andere overheidsinstellingen blijven de meeste plannen vooralsnog steken in het besluitvormingsproces. Daar zijn ook de ogen gericht op P-Direkt, het ‘shared service center’ voor p&o-taken bij de rijksoverheid en een van de paradepaardjes van het moderniseringsprogramma ‘Andere Overheid’ van minister Thom de Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. Het succes hiervan zal een sneeuwbaleffect veroorzaken, verwacht Van den Bos. De oplevering ervan op 1 januari 2006 is echter al uitgesteld, ondermeer vanwege it-perikelen.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Oracle steekt miljard in ai- en cloudinfrastructuur NL en Caribisch gebied krijgt eigen cloud (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs