Tussen bedrijfsleven en wetenschap is nog altijd een grote kloof. Het bedrijfsleven wil eigen ideeën niet uit handen geven en de wetenschap heeft te weinig onderzoekers.
De kenniswereld en de bedrijfslevenwereld werken enorm in hokjes”, stelt minister Brinkhorst van Economische Zaken. Hij vindt het project ‘Van Kennis naar Kunde’ van ICT~Office en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een kleine, maar belangrijke stap om de twee werelden bij elkaar te brengen. Het bedrijfsleven weet namelijk vaak niet waar de wetenschap mee bezig is en andersom. Sylvia Roelofs, directeur van ICT~Office, kent het probleem: “Er is zoveel wetenschappelijk onderzoek waar wij geen weet van hebben. Het is net een grote doos bonbons”. NWO heeft de middelen om universiteiten mee te laten werken. “NWO verleent financiering en stelt daar ook criteria voor op”, zegt Roelofs.
Tijdens het begin van het project kwamen een aantal struikelblokken naar voren. Er zijn te weinig onderzoekers om de stap van onderzoek naar praktijk mogelijk te maken. “Een onderzoeker moet vaak lesgeven op een universiteit, onderzoek doen en daarnaast ook nog proberen om het onderzoek bij bedrijven bekend te maken. Het grootste struikelblok is volgens Roelofs echter dat bedrijven een idee moeten delen met anderen. “Ondernemers willen voorsprong. Dan begin je niet met samenwerken, want dan ligt je idee op straat”. Maar aan dit probleem wordt hard gewerkt in bijvoorbeeld de gebruikerscommissie van Jacquard, een programma op het gebied van software engineering. Annejet Meijler, directeur van NWO Exacte Wetenschappen: “In de contracten die hiervoor gemaakt worden, wordt gezocht dat het bedrijf de kennis snel kan toepassen zonder dat de publicatie wordt opgehouden”.
Van kennis naar kunde
De website van Kennis naar Kunde biedt ondernemers een portal voor alle vragen op het gebied van ict-onderzoek. Ook kan een ondernemer via een speciaal ingesteld telefoonnummer in contact komen met ICT~Office.