Managed hosting door True

'Mammoth tapedrive van levensbelang'

Exabyte's topman Behrendt evalueert:

 

BOULDER, CO - De introductie van een volledig nieuwe 8 millimeter tapetechnologie betekent voor Exabyte erop of eronder. Tot nu toe geniet de onderneming weinig bekendheid, omdat de gevoerde produkten voornamelijk via de oem-kanalen verkocht worden. "Als de Mammoth-drives niet aanslaan zijn wij out-of-business", aldus 'chief executive officer' Peter Behrendt.

"De reden dat onze firma weinig bekendheid geniet is simpel. 70 Procent van de produkten wordt via het oem-kanaal onder andere namen op de markt gebracht", zegt Behrendt. Vanaf de oprichting in 1987 heeft zijn bedrijf een flinke groei doorgemaakt. Exabyte vindt dat het tijd wordt uit de schaduw te treden. "Toen hadden we maar één produkt dat voor een paar miljoen dollar omzet zorgde, maar in het afgelopen jaar hebben we een omzet van 374 miljoen gerealiseerd." Inmiddels is de miljoenste tapedrive van de band gerold en zijn er meer dan 14 miljoen tapes verkocht.
Toch zijn de cijfers van het vorige jaar minder rooskleurig dan ze lijken. In 1994 bedroeg de omzet nog 382 miljoen dollar. De teruggang wordt toegeschreven aan het einde van de produktcyclus van een aantal produkten. De nu geïntroduceerde 8 millimeter Mammoth-drive met een opslagcapaciteit van 40 GB op één tape moet daar verandering in brengen. "Als we in de tape-opslagbusiness met Mammoth niet slagen dan zijn we out-of-business. Onze Mammoth tapedrive is van levensbelang, maar we zijn er zeker van dat het produkt succesvol is."

Paradepaard

De Mammoth is het nieuwe paradepaard van het bedrijf. De 8 millimeter tape is in samenwerking met Sony ontwikkeld en voor het lezen en schrijven is door Exabyte een volledig nieuwe scankop ontwikkeld. Deze kop werkt op het principe van Helical-scanning en is vergelijkbaar met de methode waarop een videoband wordt gelezen en beschreven. Voor het vervaardigen van de scankoppen is in 1995 een fabriek van Grundig in Duitsland opgekocht. Met de introductie van de Mammoth is de Dat-drive technologie (digitale audio tape) uit produktie genomen.
Daarmee trekt Exabyte zich terug uit een marktsegment dat door Sony en Hewlett-Packard wordt gedomineerd. "Beschouwen we de tape-markt als een piramide, dan zit �-inch tape voor toepassing in data centra in de punt. Daaronder 8 millimeter tape, gevolg door Dat voor grote en kleine ondernemingen en de minicardtridges voor desktop-gebruik in de basis van de piramide", aldus Behrendt, die met deze vorm tevens onderling het volume aangeeft. "Exabyte's strategie is om met de Mammoth-technologie aan de bovenkant een stuk van de �-inch- en aan de onderkant een stuk van de Dat-markt af te snoepen."
Doel van dit alles is om het marktaandeel van 12,7 procent te vergroten en Exabyte van een derde plaats te doen opstomen naar een eerste. Dan moeten wel eerst Conner/Seagate met 16,9 procent marktaandeel en Hewlett-Packard met 25,4 procent van de markt voorbij gestreefd worden en daar heeft Behrendt alle vertrouwen in. De Mammoth-technologie zal volgens Exabyte goed zijn voor tenminste twee generaties tapedrives die op basis van deze technologie kunnen worden ontwikkeld.

Upgrade programma

De nieuwe tapedrive zal ook zijn weg gaan vinden in de tapelibraries (jukeboxes) die een steeds groter deel van Exabyte's omzet gaan bedragen (15,7 procent in 1995). Er is een upgradeprogramma in het leven geroepen waardoor bestaande libraries kunnen worden voorzien van Mammoth-technologie, zodat de capaciteit verdubbelt. Voorlopig worden de Mammoth-drives nog in aantallen van 2000 stuks per maand in Boulder, Colorado, grotendeels met de hand gefabriceerd. Als straks de produktie deels geautomatiseerd is en de drie produktielijnen verveelvoudigd zijn, hoopt men aan de te verwachten vraag van 20.000 tot 30.000 stuks per maand te kunnen voldoen. Tegen die tijd zal ook een deel van de drives in Schotland geproduceerd worden. Het streven is om 30 procent van de omzet in Europa te realiseren. De rol die voor Nederland is weggelegd is dezelfde waar andere bedrijven ons land voor kiezen: het logistieke centrum. Daarnaast heeft Exabyte Utrecht gekozen als locatie vanwaar de Europese support geregeld wordt. HD

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1349067). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.