Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
drone

Drones kunnen nu ook navigeren in steden

25 januari 2018 - 09:113 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Uav's (unmanned aerial vehicle's) of drones navigeren over het algemeen met behulp van gps, een prima systeem voor buiten en liefst in een dunbevolkte omgeving. In een enkel geval hebben drones een stereocamera en verschillende sensoren, zoals proximity sensors, waardoor het apparaat obstakels kan vermijden. Maar ook dat zorgt er niet voor dat deze vliegende apparaten stand kunnen houden in druk bevolkte, stedelijke omgevingen.

Het Chinese technologiebedrijf DJI propte al in 2016 een systeem met twee naar beneden ‘kijkende’ camera’s en ultrasone sensoren in zijn duurdere consumenten-quadcopter Phantom 4. Samen met de sensoren die vooruitkijken, kan de drone dan zelf besluiten een object te ontwijken of niet meer te bewegen totdat de eindgebruiker een besluit neemt. De sensoren geven ook de mogelijkheid om de gebruiker te volgen waarbij computer vision wordt gebruikt.

Maar alleen objecten ontwijken, dat functioneert niet midden in de stad. Je kunt niet aangeven op een kaart dat je een drone van de Kerkweg naar de Kanaalstraat in Utrecht wil sturen bijvoorbeeld. Wat je daarvoor nodig hebt, is een drone die kan navigeren door een stad en daarbij ook verkeerstekens begrijpt.

Algoritme

Om te zorgen dat drones wel zelf kunnen navigeren, heeft de universiteit van Zurich in Zwitserland een algoritme ontwikkeld om zowel door stadsstraten als binnenshuis te navigeren. Het algoritme moest daartoe verkeersregels leren begrijpen. Een van de manieren om dat onder de knie te krijgen, was door het algoritme fietsers en auto’s te laten imiteren.

Het door de onderzoekers ontwikkelde algoritme heet DroNet en kan een quadcopter veilig door een stad loodsen. Om ervoor te zorgen dat het systeem het ingevoerde beeld begrijpt, maakt het gebruik van een zogenaamd residual network in acht lagen. Het netwerk levert twee outputs voor elk beeld dat het binnen krijgt, namelijk een beeld dat de stuurhoek aangeeft zodat de drone blijft navigeren tijdens het ontwijken van obstakels en een botsings-waarschijnlijkheidsberekening om de drone gevaarlijke situaties te laten herkennen en er snel op te reageren. Daarbij maakt het systeem ook onderscheid tussen bewegende en stilstaande obstakels.

Alleen een drone trainen met zo’n residual network, wat valt onder de deep learning networks, staat of valt met voldoende trainingsdata en dat is lastig: je kunt zo’n apparaat geen weken achtereen door de straten van Zurich jagen. De onderzoekers bedachten daar een list op: ze gebruikten data van auto’s en fietsers.

Ondanks dat de drone in kwestie geen prijzige sensoren of camera’s aan boord had, waarschuwen de onderzoekers wel voor een te rooskleurig beeld van de toekomst. Iets dat we ook zeker bij autonome auto’s zien: het blijft lastig.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Politie test drone voor aanpak dumpen drugsafval

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nieuwe lasers kunnen vijandelijke drones uitschakelen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    VU-onderzoeker vestigt drone-record

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Delftse drone filmt als eerste ongerept eiland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs