Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Google en Mauritshuis zetten in op digitaal museum

06 december 2018 - 07:223 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieGoogle
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Het Mauritshuis in Den Haag stapte samen met Google in het project 'Meet Vermeer' om alle werken die bekend zijn van de schilder Johannes Vermeer te verwerken in een virtuele omgeving. Het bijzondere is dat de bezoeker van het virtuele museum ook werkelijk fysiek door de augmented-reality-omgeving heen kan lopen en tevens ver kan inzoomen op de 36 schilderijen.

Het Mauritshuis ging aan de slag om samen met het Google Arts & Culture-project uit Parijs een stap verder te gaan dan wat Google tot dan toe gedaan had met zijn Arts & Culture-plan. Google zette vijf ontwikkelaars op het project om een augmented reality-omgeving te creëren voor alle Vermeers van over de hele wereld waar je als mens goed doorheen kunt lopen en de ervaring krijgt van een museum.

Artifical en virtual reality via smartphone

Een van de meest interessante dingen van het opzetten van een digitaal museum, is dat je het helemaal zelf kunt opbouwen. ‘Voor conservatoren en kunsthistorici is het echt fantastisch’, zegt Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis tijdens een persconferentie. ‘We hebben een nieuw gebouw voor de collectie. We konden zelf bedenken wat voor kleuren de muren moesten hebben, we konden bepalen of je door de voordeur naar binnen moet, of via het dak. Eigenlijk konden we het perfecte museum bouwen met het perfecte licht. Geen spotjes, maar daglicht.’

Alle onderdelen in het virtuele museum zijn op schaal. Een groot schilderij is dus niet ineens van dezelfde grootte als een kleinere. Voor de ontwikkeling van de tour zelf is gebruik gemaakt van Poly Tours, een onderdeel van Google waar gemakkelijk ar en vr-applicaties te bouwen zijn. Tevens is het geheel te gebruiken met vr-brillen, zoals cardboard. Voor de ar-functionaliteit moet een telefoon wel uitgerust zijn met ARCore (Android) of ARKit (iOS). Mocht dit niet werken, dan gebruikt de telefoon de normale vr-modus.

Robotcamera

De camera om de foto’s mee te maken, is twee jaar terug bij Google in-house ontwikkeld en heet de Art Camera. De robotcamera kan in dertig minuten een beeld van 1 bij 1 meter scannen en fotograferen en maakt voor de exacte focusafstand onder andere gebruik van laser en sonar. Daarmee is het mogelijk om ultra ver in te zoomen op de beelden, al moet dit wel gebeuren buiten de ar-applicatie.

Naast de technische kant, is de kunsthistorische kant van groot belang voor het museum omdat de 36 schilderijen naast elkaar getoond kunnen worden in een museale omgeving, inclusief een gestolen schilderij (waar dan helaas niet zo’n gigapixelresolutievariant van is). Zo is het oeuvre van een schilder veel beter te onderzoeken, ook omdat je niet even alle schilderijen in het echt bij elkaar kunt brengen.

Het Meet Vermeer-project werkt verbazingwekkend goed op een telefoon die het aankan. Bij het meekijken op een groot scherm was het een aardige gimmick, maar het kleine telefoonscherm doet gek genoeg een hoop bij eigen gebruik. Gelukkig is er wel nagedacht over het gebruik van het systeem in kleine ruimtes, zodat je niet prompt zelf fysiek door muren heen moet om door het virtuele museum heen te lopen.

Meet Vermeer

Meer over

Smartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    wi-fi
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Bezoekers Van Gogh Museum via wifi in kaart gebracht

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google lijft cloudmigratiebedrijf Alooma in

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs