Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Blockchain als fooiverdeler voor duurzame boeren

28 februari 2019 - 07:493 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Vijf bedrijven hebben de handen ineen geslagen om een 'circulaire supply chain' op te zetten waarin consumenten fooitjes of tips kunnen geven aan producenten die aan de onderkant van de toeleveringsketen zitten zoals kleine boeren. De boer of producent moet dan wel duurzaam en ethisch verantwoord werken.

Toeleveringsketens of supply chains zijn complexe systemen waar veel belanghebbenden in zitten. Ze zijn dan ook al lang de ideale use case waar velen graag blockchains of distributed ledgers (DLT’s) willen inzetten. Het blijft alleen vaak bij mooie plannen, maar geen uitwerking. Inmiddels is duidelijk dat blockchain(achtige) systemen goed kunnen functioneren als onderdeel van een systeem waarin waardeoverdracht plaats moet vinden tussen gebruikers die elkaar niet per se vertrouwen.

De vijf bedrijven die hier nu goede sier mee willen maken, zijn Accenture, Mastercard, Amazon Web Services, Everledger en Mercy Corps. Hun project werkt als ‘circulaire supply chain’ waarin verschillende zaken zijn gecombineerd: digitale identiteit, betalingen tussen elkaar onbekende partijen en leveranciers.

Blockchain als controle

Het idee leunt op onderzoek van Nielsen in de VS waaruit naar voren kwam dat twee derde van de consumenten een voorkeur heeft voor duurzame merken. Tot 48 procent van de consumenten zou volgens dit onderzoek zeker of waarschijnlijk het consumptiegedrag aanpassen als ze weten dat ze daarmee hun impact op het milieu zouden inperken. 53 procent van de ondervraagde millennials uit datzelfde onderzoek zou afzien van merknamen om milieuvriendelijke producten te kopen tegen 34 procent van de babyboomers.

Met dit project willen de bedrijven inhaken op die veranderende eisen van de consument die geen probleem meer heeft met het aanpassen van koopgedrag ten gunste van kleinschalige of merkloze leveranciers die milieuvriendelijke praktijken toepassen die te volgen zijn via een blockchain. Of een lang verhaal kort: de consument, vooral de millennial, wil best meer geld betalen voor een product, maar die wil dan zeker weten dat het terechtkomt op de juiste plek.

Digitale identiteit

Het bedachte systeem leunt sterk op digitale identiteit, want de consument moet zeker weten dat de fooi naar de juiste persoon gaat. Als voorbeeld wordt een boer gebruikt die een product (koffie) teelt zonder het omliggende bos aan te tasten. Vervolgens wordt de koffie naar een distributeur verstuurd, waarna de consument het product aanschaft. Die laatste is blij met de gebruikte duurzame landbouwmethodes en geeft via een app een fooi, direct aan de boer. Op die manier wordt de relatie tussen consument en producent van het basisingrediënt sterker, mede door de zekerheid dat het geld bij de juiste persoon aankomt.

Hoe het systeem precies in elkaar zit en waar wat voor technieken worden gebruikt, wordt niet duidelijk. Wel laat een video op het YouTube-kanaal van Accenture zien hoe de app werkt met betrekking tot digitale identiteit en betaling. Alleen de keten wordt gelogd in de blockchain, de identiteit van boer of gever niet. Het maximale bedrag dat gegeven kan worden is in dit prototype twee euro.

Meer over

Blockchain

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Blockchain
    AchtergrondFinanciële dienstverlening

    ‘Onhackbare’ blockchains toch hackbaar

    MagazineData & AI

    Let hier op voor een veilige blockchaintoepassing

    ActueelInnovatie & Transformatie

    HPE bouwt blockchain voor voertuigdata

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Geen frikandel maar gézond uit de slimme automatiek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP-blockchain toont viseter herkomst en productie

    Eén reactie op “Blockchain als fooiverdeler voor duurzame boeren”

    1. dino schreef:
      1 maart 2019 om 17:16

      Eindelijk een businesscase. Met blockchain kun je goede sier maken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs