Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Meer rendement uit big (klant)data

Met marketing en sales automation

Dit artikel delen:

Computable Expert

Luuk Roovers
directeur, senior e-commerce en crm consultant, Vicus eBusiness Solutions bv. Expert van Computable voor de topics CRM, Development en Internet.

Binnen organisaties groeit de hoeveelheid data exponentieel. In een hevig concurrerende markt, waar verkopen en winsten onder druk staan, is het maken van de juiste keuzes noodzakelijk. Hiervoor heb je relevante en complete (klant)data nodig, waarbij je tegelijk streeft naar tijdbesparing, kostenreductie en klantfocus. Sleutel is de it-manager die met marketing en sales automation meer uit big data haalt.

We spreken van big data wanneer je werkt met een of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagementsystemen te onderhouden. Consumenten slaan data op in de vorm van bestanden, foto's en films (Facebook, YouTube). Daarnaast produceren organisaties zelf data en verzamelen steeds meer apparaten zelf data, slaan deze op en wisselen ze deze uit.

"Regelmatig verspillen bedrijven veel tijd aan niet rendabele projecten"

  • Analyseren van data steeds belangrijker

Niet alleen de opslag van big data is voor jou als it-manager een uitdaging. Juist het analyseren van data speelt een belangrijke rol. Big data bevatten immers een schat aan informatie voor verschillende doeleinden, zoals klantinformatie voor de marketing- en verkoopafdeling. Je wilt een juiste dataset hebben van jouw (potentiële) klanten zodat je ze doelgericht en doeltreffend kunt benaderen.

  • Inzicht vaak onder de maat

Regelmatig verspillen bedrijven veel tijd aan niet rendabele projecten. Het inzicht en het begrijpen van het gedrag, interesses en wensen van de (potentiële) klant is dan onder de maat. Ook matcht het type klant niet met de gewenste doelgroep of heeft de organisatie niet inzichtelijk dat de desbetreffende klant niet kredietwaardig is. Toch worden projecten uitgevoerd met vaak communicatieproblemen en soms betalingsachterstanden tot gevolg.

  • Gebruik tools voor automatische profilering

Een oplossing om deze problemen te voorkomen is meer structuur en overzicht te krijgen in big-(klant)data door marketing- en sales automation. Er zijn tools beschikbaar die automatisch een profiel van de individuele website/shop-bezoeker (op organisatieniveau) opbouwen. Een voorbeeld van een dergelijke tool is de WebVisitAnalyser. Deze tool brengt van de webbezoeker onder meer KvK-nummer, het aantal medewerkers, de branche, fase in de buyer en customer journey, productinteresses (aantal bezochte pagina's en/of combinatie van pagina's) en de kredietwaardigheid in kaart.

  • Koppel verzamelde data aan gegevens in crm

Beschik je over een crm? Dan is deze klantinformatie door te schieten en heb je direct inzicht in het klantprofiel. Op basis van dit profiel kan je gerichte acties ondernemen. Je hebt immers voldoende informatie om te beslissen of de lead wel/niet bij jouw organisatie past en in welke fase van het aankoopproces de klant zich bevindt. De uitgevoerde marketing- en salesacties leg je vast in crm. Zo zorg je voor een compleet klantprofiel, dat jouw marketing- en salesafdeling helpt de juiste beslissingen te nemen.

  • Grijp af en toe terug op traditionele marketinginstrumenten

Contacten die nog niet voldoende zijn geprofileerd of gekwalificeerd, zijn middels marketing automation automatisch te bestoken met e-mail en de traditionele snailmail (bijvoorbeeld een pakkende ansichtkaart). Of gebruik moderne middelen zoals zogenaamde liquid of dynamic web content, waarbij je afhankelijk van het profiel van de bezoeker de content van je website dynamisch aanpast.

  • It, marketing en sales werken samen

De hot leads zijn vervolgens door te zetten naar de afdeling sales. De leads die nog enige opwarming nodig hebben, gaan naar de afdeling marketing. Als it-manager creëer je met (e-mail)marketing automation overzicht en de juiste focus. Maar ook voor een betere werksfeer. Zowel de marketing, sales als klantenservice houden zich bezig met die activiteiten en klanten die rendement opleveren.

It faciliteert.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-22T14:50:00.000Z Luuk Roovers
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.