Kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml) gaan een onuitwisbaar effect hebben. Individuen en teams gaan efficiënter werken en de wereld zal versteld staan van de mogelijkheden en invloed van deze technologieën.
Machine learning (ml) geeft it-professionals extra vaardigheden door automatisch kwaadaardig verkeer te herkennen en dreiging af te wenden, applicaties in de juiste omgeving te draaien en zo klanten van de beste ervaring te voorzien. Maar nu nog niet. De invloed van kunstmatige intelligentie (ai) en ml wordt op dit moment nog grotendeels overschat, voornamelijk omdat veel huidige technologieën niet in staat zijn deze in te zetten, zoals legacy-apparaten.
Alle technologie die nu in de it wordt geïmplementeerd en te maken heeft met security en automatisering heeft een zekere vorm van ai en ml ingebouwd. Toch staan de ontwikkelingen nog in de kinderschoenen. Hoe ver zijn we op dit moment?
Machine learning blijft leren
De mensen uit de branche die ik op dagelijkse basis tijdens mijn werk spreek, tonen grote interesse in ai en ml. De verwachtingen zijn hooggespannen doch realistisch. Momenteel wordt kennis stapsgewijs opgedaan is er voornamelijk sprake van learning on the spot. Door te doen wordt er kennis opgedaan over de functionaliteit van ai en ml. Zo hebben moderne web application firewalls ml geïntegreerd om datapakketten te analyseren en zichzelf beter te leren beschermen tegen kwaadaardige data. Op deze manier raken it’ers vertrouwd met de technologie. Het realiseren van toepassingen van ai is een proces dat er langzaamaan insluipt. In feite is big data de voedingsbodem voor ml.
Dit wordt nu al toegepast en stelt ons in staat beter gefundeerde beslissingen te nemen. Op termijn brengt dit ml tot het volgende niveau en gaat dit grote invloed hebben. Onder andere op beslissingen in het bedrijfsleven.
Onbegrijpelijk maar gegrond
De invloed is op dit moment dus nog marginaal, maar wat gaat er in de toekomst gebeuren? Heel veel van de menselijke beslissingen worden vervangen door beslissingen genomen door ai en ml. Juist omdat deze technologieën in staat zijn data te verwerken en analyseren op grotere schaal en met grotere snelheid dan mensen. Dat gaat dan om het herkennen van patronen, zoekalgoritmes, toetsen van psychologisch gedrag, statistieken en linguïstiek.
Binnen de it gaat het specifiek om het nemen van beter gefundeerde beslissingen en efficiënter werken. Zo wordt de foutmarge lager. Uiteindelijk zal dit leiden tot genomen beslissingen die wij als mens niet direct zullen begrijpen maar die wel juist blijken te zijn. Denk daarbij aan het ‘draaien’ van applicaties in omgevingen die de it’er niet direct had voorzien. Dit is dan gebaseerd op een combinatie van prijs, vraag, aanbod, flexibiliteit, time-to-market en security. Zowel voor het bedrijf als de klant is dit van toegevoegde waarde, omdat diensten en producten optimaal beschikbaar zijn en foutloos presteren.
2020
De echte invloed van ai en ml gaan we vanaf 2020 merken. Het sluipt nu al in bepaalde processen maar op dit moment wordt er nog veel handmatig ingegrepen. Er worden beslissingen genomen op basis van menselijk inzicht. Dit zal in 2020 veranderen en gebeuren zonder menselijke interventie. Dat gaan we merken doordat keuzes worden gemaakt die wij niet meteen snappen, maar die wel direct goed resultaat leveren, zowel voor de business als de eindklant. Voor de organisatie gaat het dan om time-to-market, cost control, procesbeheersing en het ondersteunen van interne klanten. Voor de eindklant gaat het om snellere, betere beschikbaarheid van diensten en producten.