Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Pas het benutten van data maakt je méér digitaal

05 november 2021 - 09:324 minuten leestijdOpinieData & AICognizant
Geert Lejon
Geert Lejon

Stel, je doet boodschappen en álles wat je lekker vindt ligt in de schappen en is in de aanbieding. Je laadt drie tassen vol en gaat tevreden naar huis. Eenmaal in de keuken zie je Italiaanse, Indische en Franse ingrediënten naast elkaar liggen; wat ga je nu eens van koken? Dát is de status van datagebruik voor organisaties in 2021: iedereen haalt data binnen en verzamelt het, maar lang niet iedereen weet er een lekker gerecht van te maken.

De meeste organisaties hechten waarde aan data en weten hoe ze data kunnen oogsten, structureren en onderbrengen. Maar om écht datagedreven te worden – en dat is het einddoel – moeten zij de uitdaging niet vanuit de aanbodkant benaderen, maar vanuit de vraag. Doorgaand op de etensmetafoor: ga niet eerst boodschappen doen, maar vraag jezelf vooral ook af wat je wil eten vanavond.

Waarom verzamel je überhaupt data? Wat wil je bereiken met de gegevens? Welk resultaat wil je ermee boeken? Welke besluitvoering moet ermee genomen worden en hoe ga je de data in acties omzetten? De antwoorden op die vragen vertellen je precies welke data je nodig hebt.

Een opwaartse spiraal

Door het datavraagstuk vanuit de vraagkant te benaderen, doet zich een extra voordeel voor. Wie eerst de gewenste uitkomst definieert en daar de juiste data voor verzamelt, zal meer mogelijkheden zien om iets met die data te doen. Als je alleen met de juiste data werkt, heb je namelijk minder ruis. De data die je gebruikt, zorgen voor inzichten die je meteen in acties om kunt zetten.

Dit verandert onze ideeën over de vicieuze cirkel van data. ‘Vroeger’ leidde het verzamelen van data tot inzichten die meer vragen opriepen, die alleen met méér data beantwoord konden worden. De nieuwe benadering definieert een gewenste uitkomst. Het oogsten van de juiste data helpt je naar deze gewenste uitkomst toe te werken en biedt tegelijk alternatieven die soms nog beter uit kunnen pakken. Dat is geen negatieve vicieuze cirkel, maar een positieve, opwaartse spiraal.

Denk aan een retailer die meer bezoekers in zijn winkel wil. Door te weten waar bezoekers vóór en ná hun bezoek vaak heengaan, kan de winkelier samen met andere bedrijven voordeelacties opzetten, om elkaar zo te helpen groeien. Een klassieke retail-app, zoals een digitale klantkaart, helpt zo’n winkelier niet aan de nodige inzichten. Een gamebedrijf dat de locatiegegevens van gebruikers bijhoudt kan zien dat bezoekers na hun bezoek bijvoorbeeld vaak een fastfoodketen in de buurt bezoeken. De winkelier kan nu samen met die keten acties bedenken (koop bij ons, krijg korting bij hen) en nog mooier: hoe meer bezoekers van de actie gebruikmaken, des te meer data de partijen hebben voor een vervolginitiatief.

Data weten méér

Traditionele marketing beschikt niet over de wapens en tactieken om écht passend antwoord te geven op sommige van deze belangrijke vragen en uitdagingen. Marketeers moeten daarover vaak in aannames blijven hangen, maar op basis van data kunnen ze snel de beste, persoonlijke benadering vinden. Dat is hyperpersonalisatie: het inzien en begrijpen van individueel gedrag, en op basis daarvan een persoonlijke klantreis ontwikkelen.

Sales, marketing en productie departementen zouden moeten kunnen samenwerken om een persoonlijke klantenervaring te kunnen aanbieden, maar worden hierin beperkt door ‘oude’ marketingtools. Hun technologieën, klantdata en artificial intelligence vormen samen de motor die contextueel relevante, persoonlijke klantervaringen aandrijft.

Ontgrendel de kracht van data

We staan voor een nieuw tijdperk in modern datagebruik. Succesvolle bedrijven en organisaties focussen niet meer op wáár ze data verzamelen, maar meer op waar die data heen gaat. Ze gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. In de race om wie de meeste waarde uit relevante data haalt, gaat dat het verschil in innovatiekracht maken. De toepassing van data is dé nieuwe competentie voor datagedreven organisaties wereldwijd.

(Auteur Geert Lejon is vp & head of Belux bij Cognizant.)

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    In 3 stappen naar een schat aan data

    Eén reactie op “Pas het benutten van data maakt je méér digitaal”

    1. dino schreef:
      6 november 2021 om 08:00

      “Een gamebedrijf dat de locatiegegevens van gebruikers bijhoudt kan zien dat bezoekers na hun bezoek bijvoorbeeld vaak een fastfoodketen in de buurt bezoeken”

      Die gegevens kun je weer mooi koppelen aan de ziektekostenverzekering. De customer journey naar diabetes. Vast wel weer ergens een Duitser met moeilijke naam die er wat bijdehands over geschreven heeft. Ik ken alleen “Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral”

      Ja ik weet het, weer zure reactie. Komt ook door die etensmetafoor. Ik kom zo vaak thuis met een tas vol boodschappen waarvan ik de helft niet nodig heb. Schijnt ook in onze genen te zitten. Je verzamelt wat je eventueel later nog nodig zou kunnen hebben. Suiker en vet bijvoorbeeld, dat was ooit heel goed voor ons..
      Vroeger was alles beter.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs