Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Dit zijn de oorzaken (3) van falende ai-projecten

02 juni 2023 - 09:285 minuten leestijdOpinieData & AIIDC
Rik van der Wansem
Rik van der Wansem

In het huidige digitale tijdperk, waarin artificiële intelligentie (ai) terrein wint, is het verleidelijk voor organisaties om de mogelijkheden en voordelen ervan te omarmen. Volgens een recent rapport van IDC blijven de percentages van ai-adoptie hoog, maar is er een opvallend hoog aantal mislukte projecten. Het benutten van ai in dit nieuwe tijdperk vereist dan ook meer alleen een visie.

Om meer ai-projecten te laten slagen, is het van cruciaal belang voor organisaties om hun visie te evalueren en de obstakels aan te pakken die de weg naar succes belemmeren. Daarom hieronder drie van de meest voorkomende organisatorische oorzaken waardoor ai-projecten mislukken, en een aantal praktische tips om wel effectief met ai-projecten om te gaan. Door de obstakels te begrijpen en te overwinnen, kunnen organisaties een solide basis leggen om optimaal te profiteren van de mogelijkheden die ai biedt.

Tekort aan ai-talent

Het tekort aan ai-talent vormt een belangrijke uitdaging bij het opschalen van ai. Het vinden van mensen met zowel analytische als ai-vaardigheden en het identificeren van geschikte businesscases zijn twee cruciale obstakels. Voor de meeste organisaties is het echter niet haalbaar om tientallen, of honderden data-scientists in dienst te nemen. Bovendien zijn de talenten die zowel ai – als business-vaardigheden bezitten zo zeldzaam dat ze vaak unicorns worden genoemd.

Om dit aan te pakken, is het essentieel dat organisaties streven naar het opbouwen van teams die bestaan uit zowel data-experts als domeindeskundigen. Het evolueren van het ai-werkmodel is ook van cruciaal belang om de volwassenheid van ai geleidelijk te verbeteren. Volgens Harvard Business Review bestaat 85 procent van de bedrijven die ai succesvol hebben opgeschaald uit interdisciplinaire ontwikkelingsteams.

Om het tekort aan talent te overwinnen, moet de rol van data-scientists gecombineerd worden met die van kenniswerkers en branchespecialisten. Door hun kennis en kunde uit te breiden, kan de waardecreatie worden versneld en kunnen organisaties optimaal profiteren van ai-technologieën. Het samenbrengen van diverse expertises en het bevorderen van samenwerking tussen verschillende disciplines zal bijdragen aan een succesvolle implementatie van ai binnen organisaties.

Gebrek aan ai-governance en toezicht

Het gebrek aan ai-governance en toezicht kan leiden tot ernstige problemen. Gelukkig zijn er strategieën en best practices beschikbaar die analytics- en ai-teams kunnen helpen bij het stroomlijnen en opschalen van hun ai-inspanningen. Een van die strategieën is het implementeren van een ai-governance-strategie met operationele elementen, zoals ml-ops, en waardegerichte elementen, zoals responsible ai.

Ai-governance biedt end-to-end-modelbeheer op schaal, waarbij er aandacht is voor het afwegen van waarde en efficiëntie bij het opschalen van ai in overeenstemming met regelgeving. Het is belangrijk dat teams een onderscheid maken tussen proof-of-concepts (poc’s), selfservice-data-initiatieven en geïndustrialiseerde dataproducten, evenals de bijbehorende governance-eisen. Er moet ruimte zijn voor verkenning en experimenten, en tegelijkertijd moeten teams ook duidelijke beslissingen nemen over wanneer selfservice-projecten of poc’s de financiering, testen en verzekering moeten krijgen om te kunnen uitgroeien tot een geïndustrialiseerde en operationele oplossing.

Stel duidelijke richtlijnen op voor gegevensprivacy, beslissingsbevoegdheden, verantwoordelijkheid en transparantie. Het is van belang dat it en degenen die betrokken zijn bij bedrijfsvoering en naleving gezamenlijk proactief en voortdurend risicobeheer en governance uitvoeren. Op die manier kunnen ai-teams de juiste structuur en processen creëren om ai-initiatieven veilig en succesvol te implementeren en de gewenste waarde voor het bedrijf te genereren. Met de juiste inrichting en afspraken creëer je zo en/en in de organisatie: en selfservice analytics en governance. 

Het ontbreken van een platformgerichte benadering

Het ontbreken van een platformgerichte benadering kan een uitdaging zijn voor teams die op zoek zijn naar de juiste technologieën en processen om het gebruik van ai op grote schaal mogelijk te maken. End-to-end-platformen bieden een oplossing door samenhang te bieden gedurende alle stappen van de analytics- en ai-projectlevenscyclus. 

Bij het opzetten van een moderne ai-platformstrategie is het van essentieel belang om de waarde van een alles-in-één-platform te overwegen, dat alle aspecten omvat, van datapreparatie tot het monitoren van machine learning-modellen die in productie zijn genomen. Het afzonderlijk aanschaffen van tools voor elk onderdeel kan buitengewoon uitdagend zijn, aangezien er veel puzzelstukjes zijn die op verschillende gebieden van de levenscyclus passen.

IDC adviseert dan ook in plaats van afzonderlijke oplossingen te implementeren voor kleine taken de platformbenadering te omarmen om consistente ervaringen en standaardisatie te ondersteunen. Dit helpt bij het bevorderen van efficiëntie en het vermijden van fragmentatie binnen het ai-landschap.

Tijdrovend

Het opschalen van analytics- en ai-inspanningen kan een tijdrovend en kostbaar proces zijn. Het zoveel mogelijk vermijden van mislukte projecten is cruciaal. Echter, het is zaak om te erkennen dat een zekere mate van ‘gezond falen’ tijdens experimenten waardevol kan zijn, zolang teams snel kunnen leren van hun fouten en deze lessen kunnen toepassen. Om succesvol te zijn, moeten teams zich richten op het ontwikkelen van vaardigheden en trainingen, het toegankelijk maken van ai-tools en -technologieën voor een bredere groep medewerkers en het implementeren van passende maatregelen om verantwoorde ai-implementaties te waarborgen.

Door de oorzaken van het falen aan te pakken en de juiste strategieën en best practices te volgen, realiseren organisaties succesvolle analytics- en ai-projecten en profiteren ze optimaal van de mogelijkheden van ai in het digitale tijdperk.

Meer over

GovernanceKunstmatige intelligentieRisicomanagementTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs