Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Waarom datakwaliteit essentieel is voor succes

26 oktober 2023 - 07:443 minuten leestijdOpinieData & AI
Rik van der Wansem
Rik van der Wansem

Data zijn een kostbaar bezit voor organisaties. Het verkrijgen ervan is een uitdaging en het behouden van de kwaliteit ervan nog lastiger. Helaas hebben veel organisaties te maken met onnauwkeurige productinformatie, prijsgegevens en klantinformatie in hun systemen. Zelfs wanneer de informatie accuraat is, is deze vaak niet consistent of gemakkelijk toegankelijk.

Slechte datakwaliteit kan leiden tot problemen in voorspellende analyses, kunstmatige intelligentie en gegevensvisualisatie. Het is hoog tijd dat organisaties opnieuw het belang van kwalitatieve data omarmen. Hoe kun je deze waardering opnieuw ontsteken?

Dieper

Slechte datakwaliteit wordt soms toegeschreven aan technische problemen, maar de uitdagingen gaan veel dieper. Met de overvloed aan data die constant wordt gegenereerd, lijkt het waarborgen van nauwkeurigheid, volledigheid en consistentie een onoverkomelijke taak. Ondanks technologische inspanningen blijven datakwaliteitsproblemen bestaan. 

Om het belang van datakwaliteit te benadrukken, moet je allereerst de bredere gevolgen van slechte datakwaliteit voor de organisatie laten zien. Dit kan worden onderbouwd met bewijs en voorbeelden van situaties waarin datakwaliteitsproblemen hebben geleid tot kosten, reputatierisico en gemiste kansen. 

Daarnaast moet je manieren vinden om de zakelijke impact van datakwaliteitsproblemen te meten. Dit is bijvoorbeeld te doen door de invloed van slechte data op marketingcampagnes te illustreren of door te laten zien hoe het ontbreken van datakwaliteit de bruikbaarheid van gegevens, leads en inkomsten beïnvloedt. 

Weerspiegelen

Technische en organisatorische uitdagingen gaan hand in hand als het gaat om datakwaliteit. Het is verstandig om teams te creëren die deze aspecten weerspiegelen. Organisaties kunnen teams vormen die bestaan uit vertegenwoordigers van afdelingen die worden beïnvloed door datakwaliteitsproblemen, evenals technische en analytische collega’s. Op deze manier kunnen zowel de organisatorische als technische aspecten van datakwaliteit effectief worden beheerd. 

Deze teams kunnen gezamenlijk gebruiksscenario’s identificeren door samen te werken met betrokken afdelingen en de benodigdheden van deze afdelingen in de datakwaliteitsstrategie te integreren. Daarnaast is het belangrijk om duidelijke KPI’s te implementeren om de effectiviteit te meten van initiatieven gericht op datakwaliteit. 

Hierbij is een gecentraliseerd gegevensplatform essentieel voor succes. Dit stelt teams in staat om samen te werken aan dezelfde gegevenssets, een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen en nauwkeurige, gemakkelijk toegankelijke gegevens te creëren.

3,4 miljard consumenten

Unilever wilde persoonlijke digitale relaties opbouwen met 3,4 miljard consumenten wereldwijd. Deze ambitie omvatte het begrijpen van consumentendata, zoals gedrag, interesses en demografieën, over 38 digitale hubs. Het implementeren van een gecentraliseerd end-to-end-gegevensplatform stelde hen in staat om gegevens efficiënt te beheren en samen te werken aan datakwaliteit, waardoor ze 175 uur per maand aan data-science konden besparen, de creatietijd voor doelgroepen met 98 procent konden verminderen en de data-nauwkeurigheid met de helft konden verbeteren. 

Datakwaliteit zou de kern moeten zijn van bedrijfsbeslissingen en groei. Door het belang van datakwaliteit te benadrukken, een strategie te ontwikkelen en samen te werken met multidisciplinaire teams via een gecentraliseerd gegevensplatform, is er waarde te genereren. Datakwaliteit draait om het benutten van gegevens om betere producten te bouwen en nieuwe inzichten te genereren, en dit wordt mogelijk gemaakt door kwaliteitsdata die gemakkelijk toegankelijk en up-to-date is. Op deze manier kun je een diepe waardering voor data binnen de organisatie herontdekken en hernieuwd inzicht krijgen in de mogelijkheden die data biedt. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Eén reactie op “Waarom datakwaliteit essentieel is voor succes”

    1. Een Oudlid schreef:
      10 november 2023 om 19:52

      Jammer dat de auteur niet ingaat op de voorbeelden van situaties waarin problemen met de datakwaliteit tot claims en reputatieschade leiden want de consument slaat terug als het gaat om onnauwkeurige productinformatie zoals we zien met dieselgate. Hetzelfde geldt voor de onjuiste prijsgegevens want al die data maakt de markt transparanter want een organisatie zoals Unilever wil niet een persoonlijke digitale relatie opbouwen met 3,4 miljard consumenten wereldwijd maar gewoon meer winst maken, bijvoorbeeld met dynamische prijzing. En de scheidslijn tussen flexibeler reageren op marktveranderingen met data om de winstgevendheid te optimaliseren en consumenten te misleiden is flinterdun.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs