Het is stil op kantoor in Den Haag. Arie is er nog niet, maar ik mag alvast in de kamer plaatsnemen. Met een kop koffie én prachtig uitzicht op de Hofvijver. 'Je kan soms het zweet op de ramen van president Mark Rutte zien staan.' Terwijl ik op Arie wacht, geniet ik niet alleen van het uitzicht, ook de transparantie die blijkt uit de geplakte plaknotities en de trots waarmee het kleurige W-logo van WeManity op de muur pronkt, 'ruiken goed'.
Ik ontmoet Arie voor het eerst en mijn verwachting was ‘spot-on’: een amicale vent die makkelijk praat en je direct op je gemak laat voelen. Er was geen ijs te breken en na vijf minuten heb ik het gevoel dat we elkaar al veel langer kennen. Een gevoel dat ik altijd heb gezien als een kwaliteit van mijn gesprekspartner. Er volgt een prachtig open gesprek waarin de tijd voorbijvliegt en waar ik met veel plezier op terugkijk.
Arie vertelt over van alles: de bugs op zijn iPhone, de uitdagingen van veel reizen, het boek Semco-stijl van Ricardo Semler, de groei van WeManity en zijn recente ervaring als spreker. Onlangs nog sprak hij in Brussel waar hij samen met de ceo van een financieel dienstverlener het podium deelde om te praten voor een grote groep leidinggevende. Natuurlijk was de eerste vraag die Arie van deze ceo kreeg wat ‘agile’ voor hem betekende.
Meetellend op de zijn vingers vertelt Arie mij zijn antwoord: ‘Ten eerste gaat om het creëren van meer businesswaarde en dit sneller en tegen een betere kwaliteit leveren. De medewerkers worden gelukkiger en het bedrijf wendbaarder. Agile is een mindset.’
Maar hoe creëer je businesswaarde? Eerst moet je natuurlijk weten waar de waarde ligt. De meeste organisaties weten dat niet. Ze kijken te veel intern. Ze zijn te veel bezig met hun projecten en te weinig met de doelstellingen die ermee beoogt worden. ‘Als je in een telco verrast wordt door de opkomst van WhatsApp, dan heb je onvoldoende naar buiten gekeken.’
Het allerbelangrijkste is een sterke betrokkenheid van de business en met hen de juiste requirements selecteren. Het draait hier om common sense: ‘Wanneer je een nieuw huis laat bouwen, dan is het toch normaal dat je elke dag even poolshoogte neemt terwijl het huis wordt gebouwd? Waarom dan bij softwareontwikkeling niet? Bovendien betekent common sense dat je samen accepteert dat je bij de start van de ontwikkeling nog niet alles weet. Het is een illusie om te denken dat je bij complexe toepassingen vooraf alles kunt bedenken.’
Niet wetende hoe belangrijk dat bewuste weekend in het snowresort zou worden, besloot Arie zijn koffer te pakken. Daar droeg hij bij aan de geboorte van het Agile Manifesto dat vandaag de dag door de meeste corporates omarmt wordt. The rest is history.