'The times they are a changin’. Bob Dylan zong het ruim vijftig jaar geleden al, maar het is nu relevanter dan ooit. Bedrijven veranderen in moderne, technologie gedreven organisaties en zetten stappen in hun digitale transformatie in een poging relevant te blijven en de dienstverlening te verbeteren.
Dit gaat vaak gepaard met de adoptie van nieuwe technologie en software. En dat is nodig ook, want zo stimuleer je een omgeving van vooruitgang en innovatie en geef je een kwaliteitsimpuls aan de business. Maar doe dit niet zomaar. Het is belangrijk om op een aantal zaken te letten. Klantervaring en bedrijfsresultaten zijn altijd belangrijker dan technologie. Het is de bedoeling om technologie te ontwijken die geen directe bijdrage levert aan deze doelen. Hieronder vier adviezen over het integreren van nieuwe technologieën.
1. Laat je niet afleiden door de Bleeding Edge
In de zoektocht naar nieuwe technologie is het belangrijk niet een oplossing te kiezen simpelweg omdat het nieuw is. De Bleeding Edge is eigenlijk té nieuw, en dus niet goed getest op betrouwbaarheid. Dit is gedoemd te mislukken.
Als nieuwe technologie niet nauw aansluit op de business, is het aannemelijk dat het eerder in de weg zit en meer tijd, aandacht en budget zal opslokken dan voorzien. Laat je dus niet afleiden door nieuwe technologie die met veel bombarie wordt aangekondigd, maar kies voor een oplossing die zich heeft bewezen en aansluit op de bedrijfsvoering. Met de aanschaf van Bleeding Edge technologie begeef je je op het randje.
2. Stippel de implementatie van technologie helemaal uit
Overweeg niet alleen de technologie, maar ook de kosten van het bezitten van de technologie. Wat gaan de kosten zijn van de technologie gedurende de gehele levenscyclus? Het aanschaffen van een nieuwe oplossing is als het kopen van een nieuwe auto – er zitten veel verscholen kosten achter het prijskaartje. Brandstof, onderhoud en verzekeringen zijn slechts een aantal voorbeelden van de kosten die bij de aanschaf van een auto komen kijken. Dit geldt ook voor technologische oplossingen. Het moet worden geïmplementeerd, werknemers moeten er mee leren omgaan en het moet worden onderhouden. Bereken deze kosten dus voor je overgaat tot aanschaf.
3. Vraag jezelf af: is deze technologie toekomstbestendig?
Het is aannemelijk dat een oplossing op korte termijn een behoefte vervult, maar zal deze oplossing in de toekomst ook rendabel zijn voor de business? Een dergelijke aankoop is ingrijpend en zal voor een langere periode geïntegreerd worden. Het is daarom belangrijk om na te gaan of de aanschaf op één lijn zit met de bedrijfsdoelstellingen en daar ook aan bijdraagt. Houd dus rekening met de lange termijn bij het aanschaffen van een nieuwe oplossing.
4. Focus op het creëren van waarde voor klanten
Een van de grootste problemen bij het klakkeloos integreren van een nieuwe applicatie-, platform- of infrastructuuroplossing is dat de impact van de oplossing op de klant niet wordt overwogen. Elke toevoeging aan de business moet geanalyseerd worden op het klantvlak. Als de oplossing geen waarde creëert voor de klant, heeft het dan wel bestaansrecht in de organisatie? Houd tijdens de zoektocht naar nieuwe oplossingen daarom altijd het belang van de klant in gedachten en zorg dat nieuwe technologie bijdraagt aan het verbeteren van de klantervaring.
Het ultieme doel van nieuwe technologie is het leveren van een kwaliteitsimpuls aan de business, op een manier die van betekenis is. Uiteindelijk is het van belang om de waarde voor klanten te verhogen. Technologie kan dit alleen voor elkaar krijgen als het proces van begin tot eind goed wordt doordacht. Zorgvuldig evalueren en plannen is daarbij een must, want technologie kan je organisatie ook schade aanrichten en onnodig veel tijd kosten. Kortom: neem deze adviezen ter harte en maak van de integratie van nieuwe technologiediensten en -oplossingen een succes.