Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Verleid startende it’er met kennis (niet met jacuzzi)

It-bedrijven proberen de krapte op de arbeidsmarkt krampachtig te trotseren. Door stagiairs luxe lokkertjes te bieden in de vorm van leaseauto’s of zelfs een jacuzzi op kantoor. Leuk en aantrekkelijk voor die stagiair, als werkgever sla je hiermee de plank mis. Zeker, je moet de werkomgeving prettig en aantrekkelijk maken, maar een beginnend it’er is niet gebaat bij een auto van de zaak. Wat hij wél nodig heeft om zijn beroep ook in de toekomst naar beste kunnen uit te voeren, is kennis.

Onderwijs dat niet of onvoldoende aansluit op wat de markt vraagt, is een groter probleem dan het ontbreken van een jacuzzi of een auto van de zaak. De essentiële kennis en vaardigheden die it’ers nodig hebben, blijken steeds vaker te ontbreken. Dat komt doordat de inhoud van opleidingen niet meer aansluit op de praktijk. Naast de alarmerende krapte op de arbeidsmarkt van it’ers, is dit een steeds groter wordend probleem voor it-bedrijven.

Sommige scholen zijn nog bezig met het in en uit elkaar knutselen van computers. Er is geen eenduidige lijn in de opleidingen en veel docenten missen actuele kennis. Meer dan eens hebben studenten meer verstand van nieuwe technologieën dan degene die hen hierover moet onderwijzen. Maar het belangrijkste wat ontbreekt, zijn de communicatieve vaardigheden.

Servicedesk

"Dat is goed nieuws voor herintredende moeders"

De taken van de servicedeskmedewerker anno 2019 zijn niet te vergelijken met die van tien jaar geleden. Systemen worden steeds meer zelflerend, waardoor het voor mensen achter de servicedesk eenvoudiger is om oplossingen te vinden voor de veelvoorkomende problemen. Er is dus minder technische kennis nodig. Dat is goed nieuws, want daardoor wordt een functie in de it ook aantrekkelijk voor werkzoekenden die wat minder hebben met ingewikkelde technische vraagstukken. Denk aan herintredende moeders, 55-plussers of langdurig werklozen die tijdenlang ‘onbemiddelbaar’ waren.

De eindgebruikers eisen dat ze op maat en op een persoonlijke manier worden geholpen. En dat is terecht. Klanten willen weten wie hen helpt, wat de stappen zijn die de servicedeskmedewerker gaat zetten en wanneer het vraagstuk is opgelost. Het spervuur van vragen dat deze it-professionals op zich afgevuurd krijgen, is intens en divers.

De benadering van een junior accountant die zijn wachtwoord kwijt is, is anders dan die van een oudere medewerker die zelden met it te maken heeft en bij wijze van spreken zijn muis nog letterlijk naar de rechterbovenhoek van het computerscherm brengt. Die ontwikkelingen vragen dus om communicatieve kwaliteiten van een medewerker achter de servicedesk. Het is zorgelijk dat het juist daar bij veel it’ers aan schort.

Meedenken met it-opleidingen

Er is geen enkele lesmodule binnen de it-opleidingen waarin aandacht voor communicatie. In de afgelopen twaalf jaar hebben wij als it-detacheerder zo’n zesduizend mensen aan een baan binnen de it geholpen. Drie op de vier sollicitanten had minder dan een jaar werkervaring. Dat is op zich geen probleem, maar het betekent wel dat iedere junior it’er die bij aan de slag gaat linea recta weer de schoolbanken in moet om zijn communicatieve vaardigheden bij te spijkeren.

Ik verwijt het de onderwijsinstellingen niet. Er ligt een grote druk op de docenten en bovendien zijn zij gebonden aan een driejaarlijkse accreditatieprocedure waarin de lesstof voor de komende drie jaar wordt vastgelegd. Snel veranderingen doorvoeren binnen de lespakketten is daardoor lastig of zelfs onmogelijk. Daarom hebben wij een eigen leerplaats in het leven geroepen, een academie waar junior medewerkers worden klaargestoomd voor het vak of zelfs versneld kunnen doorstromen naar een hbo-functie. Het is weliswaar kostbaar en tijdrovend, maar noodzakelijk als je als bedrijf kundig en klantvriendelijk personeel wil detacheren.

Koppositie

"Een foutje in onze it en de samenleving staat stil - letterlijk"

Onze samenleving wordt elke dag, elk uur meer afhankelijk van goed werkende it. Een foutje in onze it en de samenleving staat stil. Niet alleen processen binnen bedrijven, maar ook letterlijk: vliegtuigen vertrekken niet meer, treinen rijden niet meer.

Als wij in deze samenleving onvoldoende aandacht blijven besteden aan de kennis en vaardigheden van startende it’ers, heeft dat enorme gevolgen. De automatisering in Nederland moet met grote stappen blijven doorgroeien, willen we onze positie als koploper binnen de technologie blijven behouden. Van het online boodschappen doen tot digitale hulpmiddelen bij de opvoeding en zorg: mensen willen persoonlijk advies en daarbij is goede communicatie vanuit de it essentieel.

Onze hoop is dat it-opleidingen en -bedrijven in Nederland meer gaan investeren in de kennis van de startende it’er. Kennis die ervoor zorgt dat Nederland in de toekomst in beweging blijft.

Auteur Richard Stassen is operationeel directeur bij Peak-It.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Verleid vrouwelijke ict'er met gelijkheid (niet met seksisme)

War for "herintredende moeders, 55-plussers of langdurig werklozen" ;-)

Richard, voor een groot deel kan ik mij in je betoog vinden.
Er zijn (uiteraard) echter wel een paar kantekeningen te zetten. even in random volgorde (tik dit op mijn telefoontje)

Je stelt dat doordat systemen zelflerend zijn er minder kennis nodig is. brrrr.. FOUT !
Dit is nu net waarom we na de jaren 90 bubble met onbekwame stoethaspels blijven zitten, met alle gevolgen van dien.

Verder kan ik de rest van mijn kritiek (eigenlijk zoals altijd) scharen onder het gebrek aan vakkennis.
Nee ! Opleidingen moeten NIET bieden wat het bedrijfsleven vraagt. Het is de basis die steeds weer ontbreekt. Dit is steeds weer het gevolg van docenten die zelf geen enkele affiniteit met het vakgebied hebben. wat oppervlakkige basale apentrucjes en daar houd het op. HBO niveau van nu is wat in mijn jeugd een HAVO scholier behoorde te beheersen.
NIET opleiden in specialist in pakket zus en zo.
NIET opleiden in feamework a, b of c.
Zorg dat de kandidaat voldoende krijgt aangereikt om zelf verder te kunnen.
Wil hij/zij dat niet ? dan optiefen ik zoek wel een ander (en ik vind ze ook).
Kortom bied je een HBO opleiding aan, bied dan ook HBO niveau.
(Over MBO van nu wil het niet eens meer hebben. nee gewoon niet zoek maar een ander om je gelijk te halen)

Als laatste een reactie op je eigen woorden, de hoop dat opleidingen en bedrijven een betere opleiding gaan bieden.
Welnu. scholen doen het niet. Dus hoeveel van jou vakmensen staan regelmatig voor de klas ?

Zelf geef ik graag en regelmatig les, maar niet op scholen. en dat is maar goed ook. met mijn bovenstaand relaas scoor ik bij de studenten maar maak ik mij niet te handhaven bij de docenten.
Mij een zorg, ik heb geen personeelsprobleem.

Kijkend naar het plaatje wordt er wat anders beloofd dan een jacuzzi.

Ik lees regelmatig artikelen in de Computable over dat er meer vrouwen voor IT moeten kiezen en dan wordt er nu gekozen voor een plaatje dat een vrouw als lustobject neerzet. Erg smakeloos. Ik hoop dat iemand bij de Computable dit ook beseft en het plaatje aanpast.

@Bianca, Het was mij niet opgevallen maar je hebt denk ik gelijk.
Eerder schreef ik al, ik wil gewoon competente collega's. man, vrouw een gehandicapte octopus van Mars, het zal mij een zorg wezen als ik maar op vakkennis kan rekenen.

Namens het HBO IT Talents Program ben ik het in beginsel eens met de heer Stassen. Doorgaans wordt door bedrijven blindgestaard op developers welke zouden moeten matchen met een specifiek profiel terwijl met bijscholing vaak veel meer kandidaten aansluiten op de behoeftes van uw bedrijf.

Het grote voordeel van bijscholing is dat er veel meer kandidaten, van wie in eerste instantie het profiel niet volledig aansluit op de wensen van het bedrijf, in aanmerking komen voor de functies. Bijscholing is een rendabele keuze, omdat u als werkgever op deze manier meer developers in dienst zult hebben welke loyaal zijn aan uw bedrijf en alle projecten zonder haperingen kunnen opleveren.

Het HBO IT Talents Program geeft MBO-4 vakspecialisten Applicatie- en Mediaontwikkelaar de kans om door te stromen naar het HBO. Wij trekken onze HBO IT Talents en opdrachtgevers niet door 'lokkertjes'. Wij bieden onze junior developers een goed startsalaris, relevante werkervaring en een erkende HBO-diploma welke volledig wordt vergoed. Anderzijds bieden we opdrachtgevers jonge en loyale developers. Deze vakspecialisten in opleiding worden opgeleid tot volwaardige HBO IT'ers welke gaandeweg volledig aansluiten op het gevraagde profiel.

Geïnteresseerd? Ga dan naar onze webpagina voor meer informatie https://hboittalents.nl/nl/

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-05-16T14:20:00.000Z Richard Stassen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.