Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De Enterprise Service Bus

04 november 2004 - 23:003 minuten leestijdOpinieData & AI
Rick van der Lans
Rick van der Lans

De term Enterprise Service Bus (ESB) bestaat al enige tijd, maar begint nu pas bij het grote publiek door te breken. Door de groeiende interesse voor webservices en service oriented architectures (soa) begint de markt de ESB te ontdekken en de waarde er van in te zien.

Er bestaat nog geen algemeen geaccepteerde definitie van ESB. Wel is iedereen het eens over de te bieden functionaliteit. Een ESB is pas een ESB als er de volgende eigenschappen op staan: gebaseerd op webservice-gerelateerde standaarden, document- ofwel XML-georiënteerd, content-based routing en filtering, uitgebreide transformatiemogelijkheden, messaging faciliteiten, gedistribueerd beheer en verwerking.
Dat de term populairder wordt, heeft waarschijnlijk veel te maken met dat we steeds meer producten op de markt krijgen die dit predikaat mogen dragen, zoals die van Fiorano, Sonic en Spiritsoft.
Veel van de opgenoemde functionaliteiten vinden we ook terug in meer klassieke eai-tools (enterprise application integration), zoals die van See Beyond, Tibco en Vitria. Eigenlijk is de verzameling ESB-tools een deelverzameling van de eai-tools.
Deze relatie tussen eai en ESB doet erg veel denken aan de pre-relationele en relationele databaseservers. Begin tachtiger jaren kwamen de eerste relationele databaseservers op de markt, zoals DB2, Informix en Oracle. Voor die tijd moesten we het doen met producten als Idms, IMS en Total. De nieuwe generatie databaseservers ondersteunden de internationale standaard SQL, terwijl de oude garde juist proprietary talen ondersteunden.
Oud en nieuw, het waren allemaal databaseservers. Ze waren op een bepaalde manier vergelijkbaar in functionaliteit. Maar er waren een paar cruciale verschillen, zoals de ondersteuning van standaarden en ook de gebruikswijze. En dat leidde toen tot vele discussies. Wanneer is iets wel en wanneer niet relationeel? Hoe relationeel dient een product te zijn? Hoe belangrijk is eigenlijk het ondersteunen van standaarden? Wat zijn de praktische voordelen van relationeel? Wordt relationeel ooit volwassen genoeg voor zware applicaties? We weten allemaal wie er uiteindelijk gewonnen heeft: de nieuwe generatie.
We zullen er niet aan ontkomen, we zullen vergelijkbare discussies over ESB moeten aanhoren. Wanneer is iets een ESB en wanneer is een product een klassiek eai-tool? Welke functionaliteit dient een ESB te ondersteunen? Is een nieuwe ESB wel krachtig genoeg voor zware applicaties? Leveranciers van eai-tools die moeite hebben een omschakeling te maken naar ESB zullen lang blijven bestrijden dat een ESB iets nieuws is. Ze zullen blijven aangeven dat hun product net zo goed is.
Omdat we dus al een vergelijkbare situatie gehad hebben, is het relatief eenvoudig te voorspellen wat er gaat gebeuren. Heel langzaam zal de markt de klassieke eai-tools vervangen door ESB-tools. De bekende leveranciers zullen hun bestaande producten zodanig uitbreiden dat ze steeds meer ESB-functionaliteit bieden. En sommigen zullen met geheel nieuwe producten uitkomen. Van de gevestigde orde heeft See Beyond dat al gedaan door Ican uit te brengen.
Rond de ESB zal een fors gevecht losbarsten. Wie krijgt uiteindelijk het grootste marktaandeel in de ESB-markt? Nu komen de meeste ESB’s nog van relatief kleine leveranciers. De grote jongens houden zich er nog niet mee bezig. Maar dat zal niet lang meer duren. Een aantal is zich al aan het positioneren. Oracle heeft bijvoorbeeld vorig jaar Collaxa gekocht en IBM en Microsoft hebben ook al stappen genomen, al vinden we de afkorting nog niet terug op de website van Microsoft. De markt zal uiteindelijk wel weer verdeeld gaan worden tussen drie of vier van de dominante leveranciers (0.81316 probability).< BR>
 
Rick F. van der Lans is onafhankelijk adviseur, een internationaal bekend spreker en auteur van diverse boeken, tevens gespecialiseerd in softwareontwikkeling, datawarehousing en internet.

Meer over

ECMESBMiddleware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    Jacob Spoelstra verwarrend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Betrouwbare informatie

    Eén reactie op “De Enterprise Service Bus”

    1. Martin Peters schreef:
      18 februari 2009 om 15:00

      Met de zoekfunctie van Microsoft zelf vind je geen artikelen. Als je met Google op microsoft.com zoekt vind je wel resultaten.

      Microsoft BizTalk Server biedt ESB functionaliteit en er is een ESB Guidance kit waarin ESB patterns zijn uitgewerkt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs