Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bancaire top

29 november 2001 - 23:004 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Martijn Hoogeveen
Martijn Hoogeveen

Uit een iBooz-evaluatie (zie http://www.ibooz.nl) onder bancaire sites komen de sites van de Postbank en de Rabobank in september 2001 met afstand als de besten naar voren.

http://www.postbank.nl, http://www.rabobank.nl en http://www.sns.nl scoren sterk op navigatiegemak. De Rabobank en http://www.ohra.nl scoren met name sterk op meerwaarde van de site voor de klant. Op dit terrein laat Postbank.nl nog een steekje vallen. Er zijn grote onderlinge verschillen tussen bancaire sites als het gaat om personalisatie en snelheid van de websites, en de mate waarop websites aansluiten op het imago van de betreffende financiële instelling. De resultaten van de bancaire sites (maximumscore: 10) waren: Postbank (7,9), Rabobank (7,7), SNS (7,1), Ohra (7,1), ABN (6,7), ING (6,6), Kas-Associatie (6,0), Fortis (6,0), Aegon (5,5), en La Bouchere (5,2). Uit de beoordelingen door consumenten komt verder naar voren dat Rabo het het best doet op ‘imago’, Aegon.nl indruk maakt vanwege de ‘snelheid’ van haar site, en de site van Rabobank het meeste ‘vertrouwen’ inboezemt.
Waarom is deze iBooz-evaluatie interessant? iBooz is een nieuwe wetenschappelijke website-evaluatiemethodiek, ontwikkeld in samenwerking met onder meer de Universiteit van Illinois, Universiteit Wageningen, Open Universiteit en ervaren e-business consultants. iBooz beoogt de kwaliteit en de concurrentiekracht van internetsites te meten, en baseert zich daarbij op consumentenonderzoek dat na clustering (groepering van items op basis van hun onderlinge samenhang, c.q. correlaties) zeven dimensies opleverde: snelheid van de site, navigatiegemak, betrouwbaarheid, imago, personalisatie, meerwaarde voor de klant, en transactiemogelijkheden. Omdat het inzetten van consumentenpanels een omslachtige en kostbare zaak kan zijn, is vervolgens gezocht naar die scores van expertpanels die goed voorspellen hoe consumenten een website beoordelen. Hierdoor zijn voortaan relatief simpel op te zetten expertpanels te gebruiken ter vervanging van consumentenpanels, waarbij alle typische vooroordelen van experts weggefilterd worden. Vanzelfsprekend moet het model van tijd tot tijd geijkt worden aan een nieuw consumentenpanel, omdat consumenten en experts nu eenmaal geen statisch leven leiden.
In het huidige ‘after the hype’-tijdperk waarin niet alleen dotcoms crashen, maar ook brick & clicks als Makro Online ten onder gaan, is er een grote behoefte aan methodieken om snel te bepalen hoe effectief een site is in de ogen van een consument. De investering van enkele duizenden euro’s in een snelle scan zijn relatief verwaarloosbaar, in het licht van de miljoenen euro’s die gemoeid kunnen zijn met een stevige website, en de tientallen miljoenen euro’s die vaak in de onderliggende business geïnvesteerd moeten worden. Bezint eer ge begint. Na de vele mislukkingen en de opdoemende recessie zijn bedrijven gelukkig wat voorzichtiger geworden met blind investeren in grootschalige projecten. Daarnaast bestaat er een grote behoefte om te begrijpen waarom grootschalige projecten uit het recente verleden niet opleveren wat ervan verwacht wordt. En waarom de ene e-bank het relatief beter doet dan de andere e-bank, zoals uit het genoemde iBooz-onderzoek naar voren komt, terwijl in theorie de functionaliteiten redelijk vergelijkbaar zijn.
Andere meetinstrumenten bieden onvoldoende grip. Statistieken bijvoorbeeld, via http://www.multiscope.nl of http://www.nedstat.nl, geven een indicatie van de populariteit van een site of pagina, en het klikgedrag door een site heen. Maar dat blijft nog altijd een ‘outside-in’ gedragsanalyse zonder duidelijke hints over hoe de resultaten te interpreteren. Panelonderzoek met internetconsumenten, zoals Pro Active regelmatig uitvoert met pop-up schermen, is wél inhoudelijk van aard, maar heeft een sterk verstorende invloed: pop-up-schermen jagen site-bezoekers weg, en bovendien worden de schermen veelal aan het begin getoond en niet bij het verlaten van de site, het moment waarop de bezoeker geacht wordt een oordeel te hebben gevormd.
Een ‘inside-out’ evaluatie, zoals via iBooz, geeft de noodzakelijke betekenisvolle verdieping en daarmee begrip voor de ‘kwaliteit van het klikgedrag’ en niet alleen de ‘kwantiteit van het klikgedrag’. Een enigszins vergelijkbare methodiek, http://www.junglerating.nl, richt zich vooral op de expert-evaluatie op basis van inhoudelijke dimensies en is meer dan iBooz gericht op e-handel-sites. Aangezien de iBooz-methodiek vooral leidt tot abstracte waardering op basis van genoemde dimensies en een totaalscore, is een inhoudelijke detailanalyse nodig om een verdere uitwerking en onderbouwing te geven van de gevonden waarden. Uiteindelijk hebben investeerders concrete handvatten nodig voor het verder verbeteren van hun site. Het is hierbij gevaarlijk om al te goed te luisteren naar experts, omdat deze bevooroordeeld zijn. Zo geven experts veel meer gewicht aan de snelheid van een site dan consumenten. Ook is het denkbaar dat experts allerlei mooie grafische toeters en bellen voorstellen, terwijl de consument daar niet op zicht te wachten. Wie had gedacht dat het ontwikkelen van een top-site eenvoudig is?
 
Martijn Hoogeveen is hoogleraar multimedia aan de Open Universiteit en directeur van TakeitNow.co – martijn@takeitnow.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs