Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra Spreekt: Sorry

14 juli 2021 - 09:59OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Premier Rutte heeft sorry gezegd voor het afschaffen van bijna alle coronaregels. Het is de ‘nieuwe’ Rutte. De oude Rutte zou hebben gezegd geen actieve herinnering te hebben aan het afschaffen van de coronamaatregelen. Maar de nieuwe zegt gewoon sorry.

Ik zeg ook heel vaak sorry. Zonder het woordje sorry had mijn huwelijk niet meer bestaan. Ik zeg ook weleens te snel sorry. Want dan reageert mijn vrouw met: hoezo sorry? En dan denk ik, shit ze weet het nog niet.

Misschien zouden ict-leveranciers ook eens wat vaker sorry kunnen zeggen. En dan bedoel ik niet het zinnetje ‘excuses voor het ongemak’ maar gewoon een welgemeende ‘Sorry, we zijn een stelletje prutsers, we gaan de schade herstellen en het in het vervolg doen we het beter’. Je hoort wel veel excuses in de ict maar meer excuses in de betekenis van verontschuldiging.

Slavernij

Men is vaak bang om sorry te zeggen omdat men denkt dat als je fouten gaat toegeven dat dit geld gaat kosten. Dit is ook een van de redenen waarom de Nederlandse overheid geen sorry wil zeggen voor het slavernijverleden.

Maar sorry levert juist heel veel op. Sorry is een fijn woord want je erkent je fout en pas als je erkent dat je iets fout hebt gedaan, kun je ervan leren en het daarna proberen beter te doen. Daarnaast iedereen heeft je zien prutsen dus dan kun je het maar beter toegeven ook.

Laarzen

Mijn vrouw zegt ook wel eens sorry maar dat is meestal een sorry gevolgd door de woorden ‘deze laarzen waren inderdaad wel heel erg duur’. Haar sorry kost mij geld.   

Samenvattend, heel fijn dat Rutte sorry heeft gezegd. Excuses aanvaard, zou ik zeggen, en doe het verdorie nu eens in één keer goed.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Voor de gek gehouden

    Jacob Spoelstra
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Niet bij elkaar

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Leuker en lekkerder

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Ikea-idee

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Naar huis gestuurd

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Draaiknop

    13 reacties op “Spoelstra Spreekt: Sorry”

    « Oudere reacties
    1. Will Moonen schreef:
      18 juli 2021 om 09:23

      JVL: “wanneer een leverancier geen idee heeft van de business van de klant en niet bereid is zich daarin voldoende te verdiepen, dan kan men niet spreken van slecht opdrachtgeverschap wanneer der “verkoper” een veel te rosig beeld gegeven heeft van de kennis en ervaringen van de aanbieder.”

      Toch wel Jan – net zo goed als een leverancier moeite dient te doen om zich in de business van zijn klant te verdiepen geldt dat andersom ook: van een klant mag je verwachten dat ie zich verdiept in de business van zijn leverancier = minimaal het “rosig”-verhaal controleert middels (bijvoorbeeld) een-of-meer referenties in dezelfde tak van sport bij diezelfde levancier.

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      18 juli 2021 om 10:12

      opdrachtgever : we hebben mondkapjes nodig.
      opdrachtnemer : ik heb wel wat adresjes in china
      opdrachtgever : mooi, hier heb je alvast 100 miljoen euro

      Login om te reageren
    3. Jaap van Belkum schreef:
      19 juli 2021 om 16:25

      Ewout, als de klant van WC-eend onafhankelijke consultancy nodig heeft, dan moet de klant het zelf regelen. Als de klant zelf de noodzaak hiervan niet ziet, te veel ontzorgd wil worden om zich beter te kunnen richten op de core business, dan kan WC-eend voor consultancy zorgen. Dat kan goed gaan bij WC-eenden die langdurige partnership willen. Maar het kan ook gaan zoals met Capgemini bij het MRS-project van de SVB. De SVB moest uiteindelijk een arbitrage regelen. Zoiets gaat natuurlijk ten koste van core business. Sommige WC-eenden gaan op agressieve wijze de beslisser overtuigen dat ze toch vooral niet naar hun eigen werknemers moeten luisteren. Capgemini is één van die bedrijven. Reden is de bonus voor de accountmanager en diens bazen.

      Will, je hebt gelijk. De opdrachtgever moet ook nadenken, projecten faseren, enz. Sommigen blijven naïef en maken steeds dezelfde basale fout. Dat zijn niet toevallig opdrachtgevers die leven van inkomsten uit andermans belastingopbrengsten en volksverzekeringen met een politicus aan de top. Voor hen is een Sywertje meer of minder (zie bijdrage Dino) geen punt. Naar de rechtbank gaat men liever niet, want dan komt te veel naar buiten wie, hoe, wat, wanneer wist en wie, hoe, wat, wanneer heeft doorgegeven. Zo kan je als huisleverancier van de overheid ook ‘Marktleider in de ICT faalindustrie’ worden. De excuses worden hoogstens discreet onder vier ogen uitgesproken. Een WOB-aanvraag beantwoorden doet men niet, vanwege het niet willen verstoren van commerciële verhoudingen met marktpartijen.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs