Spoelstra Spreekt: Niks geleerd

Dit artikel delen:
Jacob Spoelstra

Ik merk dat we in Nederland het lerend vermogen van een goudvis hebben. In deze tweede lockdown doen we alles hetzelfde als in de eerste. We durven het niet eens meer intelligent te noemen.

Ik kom daarop omdat ik mijn kinderen weer thuisonderwijs zie volgen. De eerste lockdown ging het nog moeizaam met kleine stapjes en onhandige leraren die geen idee hadden hoe ze online les moesten geven, dus dat dan maar deden op dezelfde manier alsof iedereen nog in de klas zat. Deze lockdown gaat het precies hetzelfde. Er is niks geleerd. De lessen worden online gegeven alsof het een tv-uitzending uit 1953 is. Het verbaast me nog dat het in kleur wordt uitgezonden.

Youtube, TikTok en Instagram

Jacob Spoelstra

Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Er is dus het afgelopen half jaar nul nagedacht over hoe je juist kunt profiteren van zo’n crisis en het onderwijs digitaler kunt maken. Nee, ze gaan ervan uit dat we na deze golf gewoon weer met z’n allen met een boek in het klaslokaal gaan zitten. De leraar houdt een suf praatje van een kwartier waarna de kinderen aan het werk worden gezet.

Ik had verwacht dat er nu wel een wiskundeleraar zou zijn die zou zeggen: ‘Jongens, we kappen met deze suffe Zoom-meeting, jullie letten toch niet op en als ik geen schoolbord heb, weet ik niet hoe ik het moet uitleggen. Hier heb je een linkje van een Youtube-filmpje waar een puber van twaalf jaar op drie verschillende manieren de stelling van Pythagoras uitlegt met nog een leuke animatie erbij ook. Je huiswerk staat op TikTok en we toetsen via Instagram.’ Niets van dit alles.

Geen ict’er

Ik hoorde de afgelopen week een leraar zeggen: ‘Ja sorry ik ben leraar, geen ict’er.’ Maar ict hoort bij je vak. Het hoort tegenwoordig bij alle vakken. Het jongetje van twaalf is ook geen ict’er. Sterker nog, hij is niet eens een leraar. Hij legt het wel beter uit.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Een enorme misser Jacob, met teveel redenen om aan te geven waarom.

Kommentaar is eenvoudig, iets wezenlijks bijdragen klaarblijkelijk ook voor Jacob te moeilijk. Hij is geen leraar.

Ik snap je opmerking, maar het is ook wel weer kort door de bocht. Digitaliseren en Online les geven zijn twee totaal verschillend dingen. De eerste is oude wijn in nieuwe zakken, de twee is dat je nadenkt hoe je digitale middelen in kan zetten in je les. Ik snap je verwarring, maar het gaat dus om twee verschillende zaken.

Het dus logisch dat de leraar ze lessen niet aanpast, want hij moet online les gaan geven. Bij eerste lockdown was het voor (veel) docenten overleven. Hoe ga ik het online uitleggen, hoe hou ik mijn leerlingen betrokken, hoe ga ik toetsen, hoe, hoe hoe etc. Bij deze lockdown hebben ze het "trukje" geleerd en doen dat dus.

Jij verwacht dat hij dan ook gaat digitaliseren. Dit vraag om hele andere vaardigheden. Deze vaardigheden worden niet getraind binnen een school. Veel scholen hebben nauwelijks aandacht voor digitaliseren. Verder dan alles in Office 365 te zetten komen ze niet.

Je kunt wel de vraag stellen of ons huidige onderwijs systeem nog voldoet. Je heb gelijk dat op youtube filmpjes zijn te vinden over elk onderwerp met vaak een beter uitleg dan de docent zelf. Op dit moment hebben we een school systeem van voor de jaren 60 en we passen hem niet aan. Pas als we het systeem op zijn kop gaan zetten kunnen we digitalisering beter vorm geven in ons onderwijs.

@Jan van Leeuwen: ik kan voor een groot deel in je kritiek meegaan: het is wat makkelijk scoren tegen de toch al overbelaste leerkrachten die amper de tijd hebben om op hun bekende wijze hun lessen voor te bereiden, laat staan dat ze even met nieuwe technieken in de weer kunnen gaan.
Toch heeft het onderwijsveld dit ook wel aan zichzelf te danken. Enerzijds doordat het algehele niveau van de onderwijsgevenden drastisch achteruit is gehold sinds men het beroep niet langer als een serieuze carrièrekeuze ging beschouwen maar als een leuk deeltijdbaantje.
Anderzijds heeft men die overbelasting over zichzelf afgeroepen door de hele maatschappij op de onderwijs-hooivork te laden: integratie, m/v, milieu, arm/rijk en noem alle maatschappelijke items maar op waarvoor er actiegroepen en lobbyisten over het Binnenhof hebben gehuppeld. Al die ballast heeft het onderwijs zich eigen gemaakt met mensen die vooral weinig affiniteit met - om maar wat te noemen - exacte vakken hadden. Lieve mensjes die vooral creatief, sociaal en idealistisch bezig wilden zijn om door het kind naar een nieuwe wereld te gaan.
Dan trek je een bepaald soort publiek voor de klas. En dat publiek is door de bank genomen niet het publiek dat zich makkelijk technologisch gestoelde manieren van lesgeven eigen weet te maken.
Voeg daarbij de tijd- en energieverslindende papieren tijgers die ze door de overheid, de inspecties en de onderwijsbegeleiders door de strot werden geduwd en het plaatjes dat Jacob schetste neemt vaste vorm aan....
PS: 23 jaar onderwijservaring...

Nee, geen leraar.
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian.
23 jaar humorervaring...

Het is niet recentelijk maar ook nog geen 10 maanden geleden dat ik met bestuur gesproken heb over de catch-22 in het onderwijs want HOE vraag van Martijn lijkt me irrelevant zolang WAAROM vraag om te veranderen beantwoord wordt door degene die geen belang in verandering hebben. Als je 23 jaar lang hetzelfde riedeltje vertelt dan ben je behoorlijk vastgeroest, alle actiegroepen en lobbyisten die over het Binnenhof hebben gehuppeld hebben dan ook niks veranderd aan de stelling van Pythagoras. Wiskunde kunnen we niet makkelijker maken maar wel leuker;-)

https://wiskundeacademie.nl/

Zo zie je maar Dino, ervaring is ook niet alles . . . .

Even voor de goede orde: die 23 jaar onderwijservaring staan achter mijn naam, niet die van Jacob...

ik doelde op de 23 jaar "humorervaring".
Voor mensen uit het onderwijs zou men meer respekt moeten hebben, daar werkt "digitalisering" niet, net zo min als dat in de zorg werkt. Sinds een jaar werk ik samen met een opleider om een opleidingssysteem op te bouwen, dan leerje wat dat betekent.

The tools for learning are abundant. It’s the desire to learn that’s scarce. -Naval

Verder is het artikel spot on, behalve dan dat er nog voldoende plee papier in de supermarkt ligt. Dat is echt anders :-) We leren toch wel iets....

PS: Als je de rest van het Naval draadje wil zien:
https://twitter.com/naval/status/912220382450524160

HENRI KOPPEN | 7 JANUARI 2021 14:37: Dat komt omdat half Nederland nog steeds met de voorraad van de vorige golf aan het afvegen is...

R.J. : Touché

@JAN VAN LEEUWEN | 6 JANUARI 2021 13:30
Het is geen misser van Jacob, wat hij fout doet is het "op de man" (m/v) spelen, en dat is niet terecht. De hele sector loopt hopeloos achter, maar dat ligt niet aan de individuele leraren. Middelbare scholieren dragen rugtassen met boeken mee, die volgens de ARBO wet veel te zwaar zijn voor volwassenen. Het boekenfonds is heilig, terwijl uitgevers hetzelfde kunnen verdienen met een digitaal abonnementsmodel.

De sector had na het uitbreken van de pandemie haast kunnen (moeten???) maken om digitale lesmethodes te ontwerpen (of al bestaande uit te rollen). De huidige lesmethode (docent leest voor uit boek, docent schrijft uitwerkingen op het bord) zijn niet echt effectief als alle leerlingen thuis hopelijk op hun Teams scherm kijken (ipv op hun telefoon). Een betere manier zorgt ervoor dat de kennisoverdracht beter verloopt. We krijgen nu een coronageneratie, een groep leerlingen waarvan het diploma minder waard is. Niet officieel, want ze zijn ongetwijfeld wettelijk bescherm, maar in de praktijk. De onderwijssector (bestuur, rijk, uitgevers) had in actie kunnen komen maar heeft dat verzuimd. Erg jammer. Nu zijn leerlingen afhankelijk van goede docenten die wel zelfstandig kunnen schakelen naar goed online lesgeven zonder dat ze daarvoor de juiste tools aangereikt hebben gekregen.

@JAN VAN LEEUWEN | 7 JANUARI 2021 09:49
Digitalisering in de zorg is niet vergelijkbaar met digitalisering in het onderwijs. Zorg, daar waar er nog ruimte is om deze te geven, is nog steeds 99% persoonlijk en "offline". Onderwijs gaat "gewoon" door, maar is 99% online.

Natuurlijk ben ik het wel met jou eens dat commentaar geven heel makkelijk is. Alleen schrijft Jacob geen nieuwsberichten, maar columns met vaak een komische toon. En ook hier legt hij de vinger op de zere plek: wat een leraar (lees: het verouderde onderwijssysteem) niet lukt, lukt een puber van 12 op YouTube wel. Het is tijd voor vernieuwing! (En nee, dat betekent niet dat alle scholen iPadscholen moeten worden, je moet nooit een middel tot doel verheffen.)

Jan,
Het fijne van ervaring is dat je vanuit geleerde lessen allerlei verbanden kunt leggen, het cognitieve feest van herkenning zullen we maar zeggen. De diashow voor het leren van verkeerssituaties kent ondertussen vele digitale equivalenten als ik kijk naar het didactische model van leg uit (instructie), doe mee (interactie & oefenen) en doe zelfstandig (toepassen & toetsen) in digitale leeromgevingen. Leraren die niet de transitie van instrueren naar faciliteren willen maken missen zijn als Catweazle, verdwaald in de tijd.

https://www.vo-content.nl/content/overzicht-digitale-leerplatforms/

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-01-06T09:42:00.000Z Jacob Spoelstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.