Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

PPS en ‘e-government’

12 april 2001 - 22:005 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Hella Voûte-Droste
Hella Voûte-Droste

In 2002 moet in Nederland een kwart van de overheidsdiensten online beschikbaar zijn. Deze wens uitte het kabinet vorig jaar in haar Nota "De Digitale Delta". Ik ben van mening dat deze ambitie drastisch moet worden bijgesteld.

In Australië en Canada ligt de ambitie voor 2002 al op 100 procent, in het Verenigd Koninkrijk op 50 procent. Zweden heeft de doelstelling van 50 procent al gehaald. Sneller dan nu het geval is moet Nederland ict-toepassingen inzetten om overheidsdiensten veel beter bereikbaar te maken. Want Nederland dreigt verder achterop te raken als niet alle overheden meedoen. Tijdens het debat met de regering heb ik erop aangedrongen om de ambitie bij te stellen naar 100 procent van alle relevante overheidsdiensten. Ik word daarin gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer.
Het online aanbieden van diensten biedt zowel de mensen in ons land als de overheid grote voordelen. Het gebruik van het internet voor informatie en diensten is sneller verlopen dan enkele jaren geleden werd voorzien. Maar het gemak waarmee mensen de diensten van de (decentrale) overheid kunnen verkrijgen via het internet blijft in vergelijking met de service in de private sector ver achter.
Het is noodzakelijk dat er één overheidsloket gerealiseerd wordt waar men met al zijn vragen terecht kan, zowel op nationaal als regionaal niveau. De lokale overheid moet actief informatie aanbieden op tal van terreinen; van het publiceren van de nieuwste lokale bestemmingsplannen, de prestatiegegevens van scholen tot de mogelijkheid van het aanvragen van een vergunning voor bijvoorbeeld een dakkapel. Het ideaal beeld moet zijn om met één druk op de knop van de pc alle informatie c.q. vergunningen te verkrijgen, zodat het van het "kastje naar de muur gestuurd worden" definitief tot het verleden behoort.
Een echte stap is het aanbieden van internetdiensten waarbij men niet meer naar het gemeentehuis hoeft voor het ophalen van het rijbewijs, vergunning of uittreksel uit het bevolkingsregister. Iets wat in de Verenigde Staten nu al mogelijk is. De laatste stap is natuurlijk het stemmen vanuit de huiskamer. Dit zal de democratische participatie verhogen.
Toegang tot publieke informatie, het downloaden van brochures en formulieren via één informatieloket behoort al tot de mogelijkheden, bijvoorbeeld via http://www.overheid.nl. Veelal grotere gemeenten maken gebruik van het internet als platform voor een virtueel overheidsloket. Het voordeel van één loket als frontoffice is dat veranderingen en reorganisaties in de backoffice ook tot stand komen. Maar voor het realiseren van één overheidsloket zullen alle, dus ook kleinere, gemeenten zich op de elektronische snelweg moeten begeven.
Het probleem is dat versnellen van de ict-ambitie bij een groot aantal gemeenten (en overigens ook bij provincies en ministeries) momenteel niet mogelijk is door een gebrek aan kundig personeel en middelen. Daarbij komt nog eens het feit dat soms de (decentrale) overheid niet "sexy" genoeg is om de nodige whizzkids aan te trekken voor het bouwen en onderhouden van een goede website.
Ligt hier een exclusieve taak voor de overheid? Nee. De ontwikkelingen op het gebied van ict gaan zo snel dat alleen private ondernemingen in staat zijn hierop snel in te spelen. Zij beschikken over de aantrekkingskracht om gekwalificeerd personeel te werven en voldoende risicokapitaal aan te trekken om dergelijke diensten tot stand te brengen. Tevens brengen zij een schat aan kennis mee welke is opgedaan in de ‘e-commerce’. Nu is e-government niet simpelweg te vergelijken met e-commerce. Daarvoor is immers de aard van de overheidsdiensten te verschillend van de markt. De overheid moet duidelijke richtlijnen stellen om de toegankelijkheid en veiligheid te garanderen. Daarbij hoort ook het verstrekken van een digitaal paspoort en handtekening. Alleen dan kunnen de voordelen van e-government ten volle worden benut. Daar moeten wij in Europa de eerste mee zijn!
Publiekprivate samenwerking (PPS) kan hierbij uitkomst bieden. Binnen de kaders van de overheid kan het bedrijfsleven de uitvoering voor zijn rekening nemen. Ict-bedrijven brengen de knowhow en kwaliteit mee die nodig zijn om hoogwaardige internetloketten op te zetten. In ruil voor het bouwen, beheren en exploiteren kan een bepaald bedrag of percentage in rekening worden gebracht voor iedere transactie die online geschiedt. Voor overheden schuilt het voordeel in het feit dat deze niet het benodigde startkapitaal bijeen hoeven te brengen. Bovendien hoeft de gemeente ook niet op de arbeidsmarkt te concurreren met het bedrijfsleven. Hierdoor is het mogelijk zijn energie te richten op de institutionele vraagstukken die samenhangen met het gebruik van ict door de overheid. Het inzetten van PPS stuit helaas bij sommige politieke partijen op weerstand. Het lijkt op koudwatervrees. Via duidelijke contracten waarin de verplichtingen over en weer goed worden vastgelegd kan PPS tot een win-winsituatie voor alle partijen leiden.
De uiteindelijke winnaar is eenieder die te maken heeft met de overheid. Een sterk verbeterde toegankelijkheid van informatie, de verminderde administratieve lasten en het ontstaan van nieuwe diensten vanuit één overheidsloket vormen een impuls voor een betere service en toegankelijkheid van de overheid. Genoeg redenen dus om nu echt vaart te maken op een gebied waar nog een (virtuele) wereld te winnen is.
 
Hella Voûte-Droste, lid Tweede Kamer VVD, ondervoorzitter vaste kamercommissie EZ (o.a. technologiebeleid en ict) en bestuurslid Electronic Highway Platform Nederland.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs