Managed hosting door True

Ontwikkelaar Zeeslag-over-IPv6 wint iPad

 

Pieter de Bie is de winnaar geworden van een Nederlandse IPv6-wedstrijd. Hij bedacht een IPv6-versie van het spelletje Zeeslag, die creatief gebruik maakt van het ruime aanbod van IPv6-adressen. Zijn netwerkapplicatie 'IPv6 Battleships' kent twee spelers elk honderd IPv6-adressen toe. Deze IPv6-adressen representeren de beide speelvelden (10x10) van Zeeslag. Spelers kunnen op elkaars onzichtbare boten schieten door te pingen via het IPv6-protocol.

Op woensdag 8 juni ontving De Bie een iPad - de hoofdprijs van de 'IPv6 Challenge' - uit handen van juryvoorzitter en hoogleraar informatica Cees de Laat van de Universiteit van Amsterdam. De jury was vol lof over de creativiteit van de Zeeslag-versie van De Bie.

'IPv6 Battleships' van Pieter de Bie is een netwerk-implementatie van Zeeslag, die creatief gebruik maakt van de overvloed aan gratis beschikbare IPv6-adressen. De netwerkapplicatie kent twee spelers elk honderd IPv6-adressen toe. Deze IPv6-adressen representeren de beide speelvelden (10x10) van Zeeslag.

Echo request

Het spelletje Zeeslag wordt van oorsprong op ruitjespapier gespeeld door twee spelers. Zij zetten elk een bekend aantal grotere of kleinere scheepjes (2-5 kruisjes) op hun gebied (10 x 10 hokjes). Vervolgens schieten de spelers via identificatie van een hokje om de beurt op het gebied van de tegenstander, die dan kenbaar moet maken of daar een schip (boem) of niets (plons) lag. Degene die het eerst alle schepen van de tegenstander tot zinken heeft gebracht, heeft gewonnen.

In  'IPv6 Battleships' verloopt het bombarderen door te pingen naar één van de 100 IPv6-adressen van de tegenstander. Dat gebeurt via de IPv6-versie van het Internet Control Message Protocol (ICMP). Wanneer er op het 'echo request' een antwoord komt, betekent dit dat de speler doel getroffen heeft. Wanneer het adres onbereikbaar blijft, is het afgeschoten projectiel in zee geplonst. Via een 'battlelog' kunnen de spelers het verloop van de wedstrijd in de gaten houden.

De opensourcecode van het spel is te downloaden vanaf https://github.com/pieter/ipv6-battleships. De Bie waarschuwt echter dat het spel 'in een paar uur tijd ontwikkeld is, dus de code is behoorlijk kort-door-de-bocht.'

IPv6 Challenge

De IPv6 Challenge is een idee van het organiserend comité van een event ter ere van World IPv6 Day op het Science Park in Amsterdam. De jury heeft iedereen uitgedaagd om vernieuwende toepassingen van IPv6 te demonstreren. De jury bestaat uit hoogleraar informatica Cees de Laat van de Universiteit van Amsterdam, IPv6 Taskforce-voorzitter Erik Huizer, directeur NLnet Labs Olaf Kolkman en Jan Zorz van de Sloveense IPv6-portal Go6.

Pieter de Bie

Pieter de Bie studeerde tussen 2004 en 2009 kunstmatige intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna deed hij onderzoek aan de Universiteit van Edinburgh naar taal-evolutie. Na een jaar als ontwikkelaar gewerkt te hebben bij software- en interactieontwerpbureau Sofa, werkt hij sinds 2011 aan zijn promotieonderzoek bij het Centrum voor Wiskunde en Informatie binnen de vakgroep software-analyse en - transformatie (SWAT).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3990997). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Is dat nu een ping-of-death?

Als DIT de prijswinnaar was, was de rest dan werkelijk zo bedroevend? In de eerste plaats is het een oneigenlijk gebruik van netwerkadressen en als er een mafkees op het idee komt om dit met een matrix van 1000x1000 te gaan doen, dan is het einde natuurlijk zoek en kunnen we binnen een decennium over op IPv8...
Verder is het onzinnig, nodeloos verspillend en weinig functioneel. Tenslotte geeft het IPv6 ook nog het weinig serieuze imago dat dit het meest nuttige is dat we met IPv6 kunnen...

Vacatures Development

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×