Managed hosting door True

Website moet dure bemiddelaar buitenspel zetten

 

Een nieuwe website moet zelfstandigen zonder personeel en opdrachtgevers met elkaar in contact brengen. Via de website die de naam Myler gekregen heeft, kunnen freelancers bovendien met elkaar netwerken en op de hoogte blijven van evenementen.

Het concept dat verzekeraar Achmea, uitzendbureau Manpower en consultancybureau Numa Group samen ontwikkelden, moet een einde maken aan de hoge tarieven van bemiddelaars, waaronder ook detacheerders. Dat zegt Mylers directeur Toon van Bodegom. ‘Door de grote vraag naar freelancers in de zakelijke dienstverlening zijn bedrijven jarenlang door intermediairs op torenhoge kosten gejaagd voor het inhuren van zzp'ers', aldus de directeur die bovendien managing director is bij Numa Group.

Doorlenen

Vooral nu bedrijven door de economische crisis extra op hun portemonnee letten, zou het belangrijk zijn dat zij een freelancer kunnen inhuren zonder last te hebben van ondoorzichtige constructies. De directeur doelt daarbij vooral op bemiddelaars die ict'ers aan elkaar doorlenen. Van Bodegom: ‘Freelancers en hun opdrachtgevers weten vaak niet dat opdrachtbemiddelaars het uurtarief opdrijven tot meer dan het dubbele van het oorspronkelijke tarief.' Een vast tarief van tien procent van de uurprijs die de freelancer hanteert, moet dat voorkomen.

Naast opdrachten hebben eenpitters ook behoefte om te netwerken met andere freelancers, aldus de initiatiefnemer. Daarom organiseert Myler op diverse plaatsten in Nederland het ZZP-café. Tijdens deze bijeenkomst kunnen zelfstandigen met elkaar netwerken. Van Bodegom hoopt in 2009 25.000 leden te werven.

Brief

De afgelopen maanden wilden diverse ict-bedrijven dat leveranciers van extern ict-personeel hun tarieven verlaagden. Zo stuurde Getronics al zijn leveranciers van extern personeel een brief met de mededeling dat het bedrijf wilde overleggen over de tarieven voor dit jaar. Ook Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina stuurden hun leveranciers al een brief waarin zij vroegen de tarieven te verlagen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2961255). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Interessant initiatief, maar toch niet echt vernieuwend. Als je ziet dat www.deICTspecialisten.nl al langer direct contact tussen eindklant en ZZP'er mogelijk maken. Zij hanteren geen bemiddelings fee, dus wat mij betreft interessanter.

Hoi Jeroen,

Goed punt snij je aan.

Je hebt gelijk dat er meerdere andere initiatieven zijn met overeenkomsten. Verschillen zijn er ook. Tussen bijvoorbeeld www.deICTspecialisten.nl is dat je als zzp'er actief op zoek kunt gaan naar opdrachten, we ook de contractbemiddeling kunnen regelen (de financiele rompslomp), betalingstermijn van 30 dagen garanderen en we nieuwe afspraken met opdrachtgevers afsluiten zodat er steeds nieuwe en ook steeds meer opdrachten op de site aangeboden worden.

Afhankelijk van je eigen netwerk (rol je van ene in andere opdracht), je ervaringen en behoeftes kan Myler een interessante partner zijn. En het mooie is dat je gratis kunt aanmelden bij Myler. Dus baat het niet, dan schaadt het ook niet.

goed idee, ik vind huidige situatie bijv. tariefstelling en afspraken in de bemiddeling-keten te ondoorzichtig. Het proces tussen opdrachtgever en ZZP moet transparanter zijn. Overhead kosten moet omlaag door minder loketten.
Bemiddelingskosten 10% vind ik prima.

Een ZZP'er mag wat mij betreft zelf best wat actiever waken over de schakel(s!) tussen hem/haar en de opdrachtgever. Een belachelijk laag tarief betekent vaak dat er te veel schakels tussen zitten. Zoals Marco zegt ondoorzichtig. Dit accepteert men vaak ook te makkelijk. Dat de klant het dubbele betaalt tov het tarief voor de ZZP'er is echter eerder uitzondering dan regel, beetje overdreven.

Een website die geen marge hanteert kan natuurlijk nooit de commerci?le slagkracht mobiliseren om rechtstreeks vragen van een klant op te halen. Daarop komen alleen vacatures van via-via-handelaren te staan. En roep niet dat klanten zelf daar vacatures gaan plaatsen, er zijn nauwelijks bedrijven die rechtstreeks zaken doen met freelancers. Beslissers zullen zich in veel gevallen conformeren aan de inkoopprocessen (preferred suppliers/brokers).

Ben benieuwd hoe het initiatief zich ontwikkelt de komende tijd en wens Mylers veel succes. Probeer niet de zoveelste IT Staffing te worden zou ik zeggen! ;-)

Niet het eerst initiatief maar het maakt wel duidelijk dat er jarenlang belachelijk veel geld is verdiend (en te veel betaald door klanten!). Recent nog meegemaakt: benaderd door intermediair, nog expliciet gevraagd of zij direct zaken deden met de eindklant, en vervolgens zit je toch weer bij ??n van de grote system integrators die er ook weer 15% op 'moeten' verdienen. Gevolg: tarief werd voor de klant te hoog, opdracht ging niet door. Overigens is ook bij Myler nog steeds sprake van 10% permanent; bij een tarief van bv ?100/u en full time inzet is dit ?1.600 per maand. Wat doen ze allemaal voor dit geld? Blijft een fors bedrag. Wanneer verschijnt de eerste intermediair die met een fixed fee wil werken, of met een aflopende staffel?

Als intermediair doen we natuurlijk wel iets meer dan alleen maar koppelen. Ik wil dat best opnoemen, maar denk eerst eens zelf na. Wat zou de intermediair in jouw ogen kunnen c.q. moeten doen om zijn winst te rechtvaardigen? Een beetje huilen met de wolven in het bos is mij veel te makkelijk.
Over huilen gesproken: dat zijn die beruchte marges, waar kennelijk veel betrokkenen over vallen.
Ter info: een bruto marge van een tientje per uur is bij mijn weten normaal, als er tenminste weer eens binnen 30 dagen betaald wordt door ONZE klant. Dan heb je meteen twee van de functies van die intermediair te pakken: voorfinancieren en risico lopen (dat er helemaal niet betaald wordt).

Dit lijkt wel een betaalde advertentie!

Natuurlijk is dit een goed initiatief en zijn er ook eerdere initiatieven op dit gebied.
Zo is er ook Associates (www.associates.nl). Wederom een website/platform waar opdrachtgever en zelfstandige direct met elkaar in contact kunnen treden. De zelfstandige heeft inzage in opdrachten van de eindklant (ABN AMRO Bank/ Belastingdienst en Fortis). Daarnaast heeft de opdrachtgever directe inzage in het kandidaten bestand en kan direct in contact treden met de zelfstandige (via telefoon of e-mail) of opdrachten plaatsen. Door de vernuftige zoekfunctionaliteit is een geschikte kandidaat in twee tellen gevonden!
Bij Associates spreken we liever van een platform omdat er meer diensten aangeboden/aangesloten zullen worden zoals opleidingen, financi?le diensten, lease en het netwerken/samenwerken met de andere leden. En er volgen nog meer nieuwe ontwikkelingen.
Niet onbelangrijk; de vaste kosten van een opdracht via Associates voor de zelfstandige bedragen enkel ? 2,50 per uur en is niet afhankelijk van de hoogte van het tarief (dus geen 10%).
Wie meer informatie wenst kan contact met mij opnemen. Olivier de Ranitz. +31612809651, olivier.deranitz@associates.nl.

Alles heeft twee kanten. Bankbiljetten. Medailles. Bemiddeling van interimmers natuurlijk ook. Aan de ene kant de opdrachtgever. Aan de andere kant de ZZP-er. Myler is naar eigen zeggen 'een platform voor en door ZZP-ers ontstaan vanuit de diepe behoeften van ZZP-ers in Nederland'. Een soort sekte van 'Edel ZZP-ers', die uitsluitend eerste klas opdrachten willen uitvoeren. Prima, vooral doen. Elke ZZP-er heeft recht op z'n eigenfata morgana.

Ook Myler heeft een andere kant. Opdrachtgevers zijn er blijkbaar ten
dienste van de ZZP-ers. Een snobistisch standpunt, dat kansen biedt voor moderne dienstverleners. Dat zijn bemiddelaars, die snel en effici?nt een opdrachtgever in contact brengen met de meest voor die opdracht geschikte interim professionals. Niks geen 10% opslag op het uurtarief. Een doodnormale transparante tariefstructuur. Je betaalt alleen voor de match. That's all. Voor een hele schappelijke prijs. Kijk maar op www.dotconnect.nl

ZZP-ers en opdrachtgevers hebben elkaar nodig. Een bemiddelaar die beide partijen snel tot elkaar brengt mag best een redelijke vergoeding krijgen voor het maken van een succesvolle match. Dat is in ieders belang.

Ik wasal ZZP-er, toen de term nog moest worden uitgevonden.

Eindelijk gaat de ict sector zichzelf eens automatiseren. Goed initiatief Toon!

Wat ik dan wel frapant vind in dit initiatief is dat er van de 3 partijen die participeren in dit "nieuwe" initiatief 2 partijen zijn die baat hebben bij bemiddeling. Dus zijn zij hun eigen glazen aan het ingooien of hebben ze er zelf toch profijt van om het op deze manier te doen en blijven ze op die manier toch bemiddelen??

P.S. ik denk er inderdaad zeer veel "ellende" gebeurt in de bemiddelingsmarkt - er wordt aan alle kanten gezegd dat het om een eindklant gaat terwijl er dan toch nog een schakel (of 2) tussen zit. Eerlijkheid duurt het langst en hiermee is een prima tarief of marge te behalen!!

@IVAR
[QUOTE]risico lopen (dat er helemaal niet betaald wordt)./QUOTE]

Is CDG dan de enige detacheerde in NL die dat risico niet bij de ZZPer legt?

Alle overeenkomsten die ik ken leggen dat risico (niet betalen) bij de ZZPer neer.

Bovendien heeft de ZZPer nog een extra risico met de tussenpersonen, als de intermediair immers wel betaald krijgt en failliet gaat heeft de ZZPer gewoon pech (en dan meteen minimaal 2 maanden).

Leuk initiatief dat Myler, een van de vele de laatste tijd. Beter zou het zijn als de opstakels worden opgeruimd voor zowel de ZZPer als de inhurende partij. Dus weg met de VAR en weg met de ketenaansprakelijkheid voor de inhurende partij. Dan kun je gewoon zelf je acquisitie gaan doen zonder geneuzel van allerlei tussenschijven, we zijn immers niet voor niets zelfstandig geworden.

Wordt deze manier van werken niet enigszins in stand gehouden door de bedrijven en de overheid/ZZP'er combi zelf?

De bedrijven willen administratief het liefst zaken doen met 1 organisatie. Dit om de rompslomp met verschillende facturatietrajecten te voorkomen. Hiermee houden ze de deur dicht voor ZZP'ers die wel direct zaken met ze willen doen.

Daarnaast stelt de overheid in de VAR de bekende "3 opdrachtgevers per jaar" regel op. Deze regel wordt vaak "omzeild" door het bos van tussenpersonen of bedrijfsconstructies. Juist omdat deze regel er is, wordt het hele verhaal ondoorzichtiger.

Als beide partijen deze standpunten zouden loslaten of in ieder geval versoepelen, dan zouden veel van dit soort initiatieven denk ik niet eens nodig zijn. De ZZP'er vind dan zelf zijn weg wel.

Het Myler concept voegt weinig tot niets toe aan de markt. Op de website van Myler wordt gesproken over bemiddelingskosten van 10% en een fee voor contractbeheer van 2,50. Dit wijkt niet af van de grotere "bemiddelaars" in de markt. Ook zij werken met beperkte marges waarbij de fee voor contractbeheer zelfs vaak lager ligt.

Wij hebben als 120 inkoop zzp'ers een group op LinkedIn (SEPP) opgericht, waarbij wij kennis delen en elkaar de bal toespelen. Dus eigenlijk hebben we ons eigen bemiddelingsbureau. De leden bepalen zelf onderling of en hoeveel er voor de tip of lead betaald wordt. Echt gratis is dus wel mogelijk. Bijkomend voordeel: de leden van de group zijn gegarandeerd zelfstandig en ervaren, en beschikken over een enorm kennis(sen)netwerk. Jammer voor Myler, Associates en alle andere bureaus!

Ben als freelance software ontwikkelaar werkzaam in Belgi�. Marges van 20%, 25% en meer door intermediairs zijn hier geen uitzondering. Transparantie is totaal onbestaand: gedurende de laatste vijf jaar als freelancer (4 verschillende intermediairs) mocht ik nooit of te nimmer het tarief kennen dat zij aanrekenen aan de klant. Je moet daar altijd via via achter komen.
Als de klant niet betaalt (of laat wachten), dan ziet ook de freelancer zijn geld niet (zelfs met ondertekende timesheets), dat is de offici�le politiek van vele intermediairs in Belgi� (behalve de bedrijven van Engelse origine, die zijn daar eerlijker in).
Grote bedrijven in Belgi� werken met preferred suppliers, waar je als kleine freelancer niet omheen raakt. Zelf al mocht je onder je concurrentiebeding uit komen, je slaagt er nooit in om rechtstreeks aan zo'n bedrijf te factureren.
Heb me net ingeschreven bij Associates.nl, hopelijk werken ze ook voor en met Belgische bedrijven.

Vacatures Loopbaan

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×