Managed hosting door True

'Sollicitatieprocedure is het best bij Capgemini'

 

Ict-dienstverlener Capgemini reageert het best op sollicitatiebrieven. Dat blijkt uit onderzoek van internetbedrijf Interned-Id. Voor het project SollRespons 2009 stuurden de onderzoekers sollicitatiebrieven naar 117 bedrijven in dertien branches. Zonder dat de werkgevers het wisten, werden hun reacties getest op snelheid, accuratesse, kwaliteit en inhoud.

Bij deze zogeheten ‘mystery-sollicitaties' kwam Capgemini als beste uit de bus. Het volgende ict-bedrijf in de lijst is Getronics dat een vierde plaats kreeg. Verderop in de lijst komen ook Atos Origin International, KPN en Logica voor. Volgens de onderzoekers reageerde een op de vijf onderzochte werkgevers niet op de sollicitatiebrief. Vooral de fictieve sollicitant Anouar zou weinig reacties krijgen.

Wervingssites

Het onderzoeksrapport beschrijft niet alleen de reactiesnelheid van werkgevers, maar ook de wervingssites van bedrijven. ‘Vrijwel alle organisaties bieden hun vacatures online aan, alleen de mogelijkheden om ook online te solliciteren blijken vaak beperkt', aldus de onderzoekers. ‘Op 35 van de 117 onderzochte sites stond geen uitgebreide organisatieomschrijving en slechts 49 organisaties publiceerden de arbeidsvoorwaarden.' Ruim tachtig organisaties zouden helemaal geen informatie geven over hun sollicitatieprocedure.

Eerder liet onderzoeksbureau Campaign Group weten dat de werkzoekende die op internet een baan hoopt te vinden, vooral last heeft van links die niet werken of vooraf verplicht registreren. Voor ongeveer 65 procent van de sollicitanten zou dat een doorn in het oog zijn.

Uit reacties op berichtgeving van Computable bleek dat ict'ers ook graag willen dat werkgevers sneller reageren op sollicitatiebrieven. ‘Er is niks vervelender dan wanneer een bedrijf niet reageert op je sollicitatie', stelt een van de reageerders. ‘Vervolgens bel je na een week zelf en dan is de functie al vergeven.'

SollRespons

SollRespons moet aantonen hoe Nederlandse organisaties omgaan met sollicitaties. Afhankelijk van hun positie in de ranglijst worden ze door de onderzoekers aangespoord hun sollicitatieprocedure te verbeteren. Naast het versturen van de fictieve sollicitatiebrieven, spraken medewerkers van Internet-Id met personeelsmedewerkers van de onderzochte bedrijven. Ook werden 1400 (ex-)sollicitanten ondervraagd.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3184815). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees verder


Lees ook


 

Reacties

117 bedrijven in dertien branches --> niet echt representatief onderzoek

stel dat de branches evenredig verdeeld zijn over het aantal aangeschreven bedrijven, kom ik toch wel op 9 bedrijven per branch.

volgens mij kost het de meesten van ons niet veel moeite om (veel) meer dan 9 bedrijven uit de ICT branch op te noemen.......

Eén op de vijf bedrijven. Ik denk dat dat vooral geldt vooral voor grootte bedrijven. Ik denk dat de kleine bedrijven slechter scoren vanwege een ontbrekende personeels afdeling/coördinator.

Dat ben ik niet geheel met je eens. Bij grote bedrijven is de kans groter dat je op de stapel komt... en in de bureaucratische molen blijft ronddraaien.

@HawVie

Het bedrijf waar ik werk had minder dan 100 werknemers toen ik solliciteerde. Binnen 2 dagen antwoord, binnen 2 weken contract getekend.

En dat zonder HRM manager !

Maar vervolgens kunnen ze je bij CapGemini niet op een nette manier afwijzen, dat is gewoon de sollicitant volledig negeren na enkele mondelinge hoopvolle beloftes...

Beste sollicitatieprocedure en de slechtste ontslagprocedure.... Toch een leuk contrast bij Cap :P

"mistery sollicitaties"
Wat is dat voor een taal? Ofwel "mysterie" dan wel "mystery".

Capgemini heeft een hoop blabla gehalte en weinig wol.
De kwaliteit die door de Capgemini medewerkers wordt geleverd is ronduit droevig, het ontbreekt aan kennis en vakmanschap. In onze organisatie hebben ze verschillende projecten naar een slecht eind gedelegeerd door budgetoverschrijding, niet aan de afspraken houden.
Bij problemen geeft het management van Capgemini niet thuis het draai hun om het uurtje factuurtje principe.

Capgemini zou meer moeten werven onder professionals die vakinhoudelijk zijn i.p.v. blablabla consultants.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.