Picnic bestaat uit ruim 150 vaste man in het kernteam, waarvan vijftig developers die werken aan het verbeteren van de boodschappen-app, supplychain en datasystemen. Daarnaast zijn ruim tweeduizend operationele medewerkers in dienst die de boodschappen in het magazijn verzamelen of met zelf ontwikkelde elektrische autootjes naar de klanten brengen. Picnic zit midden in een overgang van mobile first-strategie naar meer gebruik van kunstmatige intelligentie. Daniel Gebler is hierin de centrale spil.
Daniel Gebler kwam in 2001 hij al naar Amsterdam voor een master Logica aan het Institute for Logic, Language en Computation. Via Fredhopper (een eerdere startup van de oprichters van Picnic) kwam hij, in de tijd dat hij promoveerde, in contact met de oprichters van Picnic. Ze brainstormden en bouwden aan een e-commerce-concept in een markt waarin de online-penetratie laag is: de supermarktbranche. Er werd drie jaar gewerkt aan het opbouwen van het bedrijf, het zelf programmeren van alle software waaronder die van de app, het inrichten van de supplychain en het opbouwen van het magazijn en de bijbehorende elektronische bezorgauto’s. In 2015 ging Picnic in Amersfoort van start met een ‘minimum viable product’ en bouwde dat over de afgelopen jaren uit naar een klantenbestand van ruim 150.000 klanten en een geschatte jaaromzet aan het einde van 2018 van tweehonderd miljoen euro. In april 2018 startte Picnic ook in Duitsland in een drietal steden. In maart 2017 investeerden vier Nederlandse familiebedrijven honderd miljoen euro in de online supermarkt.
Computable.nl over Computable
2021 wordt het jaar van Net Dollar Retention
De juiste mindset bij omscholing
'Proactieve' softwarerobot verdient onze aandacht
Klanten SolarWinds laks met maatregelen
Laatste week voor de Computable Kerstpuzzel
2020: Coronapandemie kreeg geen vat op overnames
Computable Kerstpuzzel 2020 ‘Van A tot Z’
Grapperhaus draait om verzwakken encryptie heen
Computable-onderzoek: Thuiswerken is blijvertje
Afas voelt hete adem in nek van nieuwkomers