De acht besturen zijn gaan onderzoeken hoe ze digitale geletterdheid konden integreren in het taalonderwijs op onze scholen. Zo ontstond het project App Noot Muis. Het projectteam nam de tijd om de vraag goed te definiëren. De betrokken scholen van de verschillende besturen waren unaniem voor integratie van digitale geletterdheid in taal. Het was niet de bedoeling dat er nog iets bij komt in het toch al volle lesprogramma. Maar er is nog een andere goede reden voor integratie: als je digitale geletterdheid verbindt met taal, komen beide gebieden in een betekenisvollere context te staan. Ze versterken elkaar.
De leraren van de deelnemende scholen gingen op zoek naar mogelijkheden om digitale geletterdheid te verbinden aan hun bestaande taalonderwijs. Dit resulteerde in concrete lesideeën. Deze ideeën zijn samengebracht op een digitaal platform in de vorm van een Wikiwijs-pagina. Hier vinden leraren lessen digitale geletterdheid die ze in plaats van de ‘gewone’ taalles kunnen geven. De lessen zijn gekoppeld aan de taalmethodes Veilig leren lezen, Staal, Taal actief, Taal op maat, Taal in beeld en Taalverhaal.nu. Er zijn ook lessen voor scholen die geen methode gebruiken. Externe partijen zoals uitgeverijen en bibliotheken maakten lessen, maar de leraren van de deelnemende scholen leveren ook zelf een grote bijdrage aan de inhoud van de pagina.
Computable.nl over Kennisnet
Expertisepunt Digitale Geletterdheid start dit najaar
Stem nu op het beste ict-project in het onderwijs!
Digitalisering onderwijs roept vooral vragen op
Zegveld (Wigo4it) nieuw boegbeeld van Kennisnet
Sivon brengt pc-noden scholen in kaart
Overheid helpt scholen met online-lesplatform
Kennisnet trekt Axians aan voor internet onderwijs
Vijfde Europese codeweek van start gegaan
800 scholen missen snel internet