Oude versies van Microsoft-programmatuur krijgen hiermee een derde jaar van betaalde ondersteuning. Het eerste product dat dit overkomt, is NT 4. Daarna volgen mailserver Exchange 5.5 en Windows XP SP1 (Service Pack 1). Woordvoerders van het bedrijf verwachten dat maar een handvol klanten gebruikmaakt van deze verlengingsoptie. Kennelijk is dat handjevol wel waardevol genoeg voor de softwareleverancier om deze wijziging door te voeren.
Daarnaast past Microsoft zijn facturering voor de betaalde ondersteuning aan. Klanten betalen nu een vast bedrag, maar zijn straks nog slechts een vergoeding per computer schuldig. Dit kan een aanzienlijke kostenbesparing betekenen voor gebruik van de oudere Microsoft-software. Vergeleken met de licentiekosten voor nieuwere versies is het echter niet bepaald goedkoop.
De Windows-leverancier paste eerder al zijn ondersteuning aan. Het verlengde de standaardondersteuning (mainstream support) naar vijf jaar, met nog eens vijf jaar verlengde ondersteuning (extended support) voor bedrijven die een service-contract daarvoor hebben afgesloten. Daarna volgt de speciale betaalde ondersteuning (custom support), die nu weer met een jaar is verlengd.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: