Nederlandse ict-professionals vinden het allerbelangrijkste aan hun werk het bieden van stabiliteit. 22 procent van hen wil alle processen zo soepel mogelijk laten verlopen. 11 procent ziet als belangrijkste werkzaamheid het oplossen van problemen, terwijl 9 procent aangeeft vooral mensen te willen helpen. Dit blijkt uit het onderzoek Grip op IT van softwareleverancier Microsoft onder 250 technical decision makers bij Nederlandse bedrijven met 25 tot 250 pc’s.
Om ook in de toekomst stabiliteit te kunnen blijven garanderen, wil de Nederlandse ict’er up-to-date blijven qua kennis en wil hij zich verdiepen in nieuwe ontwikkelingen, zo geeft 12 procent van de ondervraagden aan. Ook willen ze meer tijd voor het helpen van mensen (8 procent) en voor het verrichten van onderzoek (5 procent). Eveneens 12 procent noemt in de cloud werken als nieuwe ontwikkeling die over vijf jaar tot grote veranderingen heeft geleid. Andere grote veranderingen over vijf jaar worden verwacht op het gebied van efficiënter werken of het verbeteren van de performance, tablets en het nieuwe werken (allen 6 procent).
Problemen oplossen wordt dus ook gezien als belangrijk onderdeel van het dagelijkse werk van de ict-professional. Toch wil 15 procent van de ondervraagden minder tijd besteden aan problemen of storingen. Ook willen zij minder tijd besteden aan vergaderen of overleg (5 procent), administratie (4 procent) en computergerelateerde zaken (4 procent). Zij richten zich liever op het efficiënt inrichten van computers en software (6 procent), databeheer (4 procent) en compatibiliteit van software (4 procent).
Leukst en minst leuk
Microsoft vroeg in zijn onderzoek ook naar de leukste en minst leuke aspecten van het ict-werk. Met 18 procent is het nadenken over of oplossen van problemen het leukste werk voor de Nederlandse ict’ers. Ook worden vernieuwing of ontwikkelingen (14 procent), met mensen werken of helpen (13 procent) en met computers werken (12 procent) veel genoemd. Nog eens 12 procent vind het leuk dat zijn werk veelzijdig is en 11 procent vindt zijn werk uitdagend of spannend.
Als minst leuk aan ict-werk wordt tijd genoemd. 10 procent van de ondervraagden ondervindt tijdsdruk of vindt het werk tijdrovend. 8 procent ergert zich aan ontevredenheid of klachten van gebruikers en hetzelfde percentage voelt werkdruk. Eentonigheid (7 procent), storingen (7 procent) en de onkunde van gebruikers (6 procent) worden ook als minder leuk aan het ict-werk ervaren.
Grootste uitdagingen
Als alle uitkomsten van het onderzoek tegen elkaar worden afgewogen, dan komt Microsoft tot de grootste uitdagingen binnen de ict-afdeling. Met 16 procent is dit up-to-date blijven of vernieuwen. De tweede uitdaging is nieuwe software of een nieuw systeem implementeren of het uitbreiden van de huidige software of het systeem (13 procent). De top drie grootste uitdaging wordt afgesloten met het bieden van meer stabiliteit en continuïteit (12 procent). Andere grote uitdagingen zijn storingen en problemen verhelpen (8 procent), integratie en compatibiliteit van software of systemen (7 procent), de kwaliteit en performance behouden (6 procent), kostenbeheersing (6 procent en de beveiliging van systemen en data (6 procent).
“Als alle uitkomsten van het onderzoek tegen elkaar worden afgewogen, dan komt Microsoft tot de grootste uitdagingen binnen de ict-afdeling.”
Hoe moet ik dat lezen? Dat de meeste respondenten zeggen dat Microsoft ’t meeste werk oplevert? Als je dat zo moet lezen: dat is toch logisch? Dat is immers in de meeste gevallen je OS en Office-pakket en nog -tig andere toepassingen.
Dat 11 procent als belangrijkste werkzaamheid het oplossen van problemen ziet, impliceert dat er veel problemen zijn. Waarschijnlijk rennen ze van incident naar incident en komen ze niet toe aan waar het werkelijk om draait. Het voorkomen van problemen.
Dergelijke organisaties zouden eerst en vooral een ITSM scan moeten doen en, niet onbelangrijk, ook naar de uitkomsten hiervan moeten handelen.
“9 procent geeft aan vooral mensen te willen helpen.”
Waarmee?
Met zo’n instelling koester je alleen maar problemen en incidenten en bevorder je zeker niet de zelfredzaamheid van mensen.
@Alfred:
Je reageert op:
“… ict-professionals vinden het belangrijkste het bieden van stabiliteit. 22 procent van hen wil alle processen zo soepel mogelijk laten verlopen. 11 procent ziet als belangrijkste werkzaamheid het oplossen van problemen, terwijl 9 procent aangeeft vooral mensen te willen helpen.”
Echter, dit zouden geen antwoorden moeten kunnen zijn op dezelfde vraag. Want de ene keer staat er wat men wil, en de andere keer wat men als belangrijkste werkzaamheid ziet. En wat je wil zal zeker niet altijd overeenkomen met wat men als belangrijkste werkzaamheid ziet.
Dus of de vraag is verkeerd gesteld aan de decision makers, of de antwoorden zijn hier niet goed weergegeven. Graag zou ik daarom de vragen eerst willen zien, voordat je de percentages goed kunt beoordelen.
“9 procent geeft aan vooral mensen te willen helpen.”
Waarmee?
Met zo’n instelling koester je alleen maar problemen en incidenten en bevorder je zeker niet de zelfredzaamheid van mensen.”
Hoezo waarmee? Het eerste bedrijf waarbij iedereen zonder persoonlijke hulp van de ICT’ers kan werken, moet ik nog tegenkomen. Het hangt er even vanaf of bij de genoemde in grootte beperkte bedrijven de decision makers ook gelijk beheerders zijn of niet, maar in ’t eerste geval zou ik me sowieso afvragen of je uberhaupt wel beheerder moet willen worden als je ’t _niet_ leuk zou vinden om mensen te helpen met hun (ICT-)vragen. Dat heeft niks met ‘problemen koesteren’ te maken.
Sander ik ben van jouw toch beter gewend dan het schrijven van Wij van WC Eend artikellen.
Als je als ICTer graag een stabiele omgeving wil, kies dan op zijn minsts eens een stabiel platform, met stabiele applicaties.
Waneer je het als vervelend ervaart om na te denken over oplossingen voor de problemen die er zijn, denk dan eerst eens na waarom je in hemelsnaam zo graag in de ict werkzaam wilde zijn.
Dit onderzoek (als je het al zo kunt noemen) beperkt zich kenlijk tot systeembeheerders van kant en klaar systemen.
Deze hebben er kenlijk moeite mee dat gene te doen waarvoor ze in eerste instantie zijn aangenomen.
@Alfred:
“Dat 11 procent als belangrijkste werkzaamheid het oplossen van problemen ziet, impliceert dat er veel problemen zijn.”
Dat is een flinke denkfout. Het werk van een verkeersvlieger is (ook) het reageren op problemen zodat de passagier veilig vervoerd wordt. Dat wil niet zeggen dat er veel problemen zijn. Wanneer er geen problemen zijn, spreken we van routinewerkzaamheden. Andersoortig werk is preventief onderhoud, net als in de luchtvaart.
Wat me opvalt in de resultaten van dit onderoek is dat er met geen woord gerept wordt over het verbeteren van de doelmatigheid van IT middelen. Maar dat zal wel liggen aan de doelgroep die, naar ik verwacht, vooral uit systeembeheerders e.d. zal bestaan. Deze hebben gemiddeld genomen een andere blik op IT dan bijvoorbeeld informatieanalisten.
Een tip voor iedereen die ontwikkelaars in dienst heeft. De solid state harde schijven zijn vandaag de dag lang niet zo duur meer en een ontwikkelaar heeft zeer veel baat bij het versnellen van zijn/haar ontwikkel PC dat je doorgaans binnen een jaar de kosten kan afstrepen tegen de baten.
Eigenlijk een vreemde – om niet te zeggen tegenstrijdig:
Aan de ene kant stabiliteit willen. Maar tegelijkertijd het instabiele als positief ervaren omdat juist dat er voor zorgt dat het werk leuk en uitdagend blijft. Rara politiepet!
Ik weet wel iets om die stabiliteit een boost te geven. Maar dan is de lol er heel snel af…
Dus heren IT-ers, wat willen jullie nou echt? Stabiliteit OF uitdagend werk? Ik zou het wel weten – maja – binnen de context van het artikel wordt een rol als de mijne niet gezien als relevant.
🙂