Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Politie steekt miljoenen in update navigatie

28 november 2017 - 11:123 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De politie begint in december 2017 met een update van het geplaagde plaatsbepalingssysteem (pbs). Dat is een navigatiesysteem waarmee dienstauto's in verbinding staan met de meldkamer dat agenten naar de juiste plek moet sturen. Er wordt bijna vijf miljoen euro in de update van het systeem gestoken.

Dat is besloten na overleg van de korpsleiding. In een bericht op intranet dat vrijdag binnen de politie is verspreid, staat dat de politie bijna vijf miljoen euro investeert in de vernieuwing van pbs. ‘Nog dit jaar worden vierhonderd navigatiesystemen voor nieuwe noodhulpvoertuigen en ME-flex-bussen besteld. Ook is afgesproken dat de politie pbs zelf gaat beheren en kaartupdates automatisch laat uitvoeren. De eerste kaartupdate staat gepland voor medio december 2017.’

Naast de miljoeneninvestering in pbs zijn er landelijke afspraken gemaakt over de ict-uitrusting van alle politievoertuigen. Zo worden nieuwe noodhulpvoertuigen, snelle interventievoertuigen, surveillancehonden-voertuigen, terreinvoertuigen en ME-flex-bussen voortaan standaard uitgerust met twee pbs-schermen.

Nieuwe handhavingsvoertuigen en motoren krijgen één pbs-scherm. Via dat apparaat kan push-navigatie plaatsvinden (de meldkamer stuurt dan de voertuignavigatie aan). Ook wordt via het scherm Orion bevraagd. Dat is een systeem voor Basisvoorziening Informatie- Integrale Bevraging (BVI-IB). Het is niet zo dat direct alle navigatie-apparatuur wordt vervangen. In het bericht staat dat nieuwe apparatuur geleidelijk aan wordt ingevoerd, bijvoorbeeld als voertuigen aan vervanging toe zijn.

Werkdruk en frustraties

In de zomer van 2017 stuurden de Amsterdamse politiechef Aalbersberg en or-voorzitter Lonnee een brandbrief aan korpschef Akerboom. Ze luidden de noodklok over gevaarlijke situaties die ontstaan door problemen met het pbs. Agenten zouden te laat ter plaatse zijn door fouten in de navigatie en verbindingsproblemen met de meldkamer.

In die brandbrief staat onder andere dat er sprake is van verbindingsproblemen, oude kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit. ‘Tal van voertuigen zijn daardoor niet operationeel inzetbaar. Tussen teams ontstaat strijd om het gebruik van nog wel functionerende voertuigen. Daarnaast verhoogt de gebrekkige werking de werkdruk op het Operationeel Centrum. Door het uitblijven van oplossingen nemen de frustraties onder medewerkers toe’, schreven de Amsterdamse korpschef en or-voorzitter toen.

Pbs, Orion, push-navigatie en mobilofoon

In het intranetbericht over de update van pubs en ict-verniewing, meldt Leonard Kijk namens de korpsleiding: ‘Het besluit moet de klachten over de voorzieningen in de voertuigen wegnemen en het werk voor de collega’s beter maken.‘ Hij wijst op het belang dat politiemensen – zeker in noodsituaties – kunnen vertrouwen op hun navigatie en de contacten met de meldkamer. 

 

Rob den Besten, voorzitter van de centrale ondernemingsraad (cor) reageert: ‘Ik ben blij dat de korpsleiding heeft besloten om – in overleg met  de cor  – alle handhavingsvoertuigen, inclusief motoren, te voorzien van pbs, Orion, pushnavigatie en mobilofoon.’

Hij verwacht dat ook burgers gaan profiteren van de betere ict in de voertuigen. Den Besten: Bevragingen zullen beter gaan, de navigatie blijft steeds up to date, dat zorgt  voor extra snelheid.’

Meer over

GPS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Meldkamer ‘de Yp’
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Politiechef slaat alarm over haperende navigatie

    Nationale Politie
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Minister verscherpt toezicht op ict-projecten politie

    7 reacties op “Politie steekt miljoenen in update navigatie”

    1. R.J. Tuijnman schreef:
      28 november 2017 om 12:09

      Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk? Met mijn Smartphone kan al zo ongeveer geblindeerd mijn route laten bepalen! Die techniek zou toch al lang en breed geïmplementeerd moeten zijn in de politieapparatuur…. Onbegrijpelijk!

      Login om te reageren
    2. Hans schreef:
      28 november 2017 om 13:17

      Voor 5 miljoen kun je met kwantumkorting makkelijk 50.000 spiksplinternieuwe navigatiesystemen met lifetime kaartupdates kopen. Dat is misschien wel genoeg om er iedere agent persoonlijk één te geven.
      Vóórdat ze zelf weer een wiel gaan uitvinden: vraag aan Garmin of TomTom o.i.d. of ze ff iets kunnen maken dat ze van de meldkamer uit een adres in dat ding kunnen zetten. SIM-kaartje in die Tom en scheuren maar weer!
      Kost misschien toch nog weer een (paar) miljoen, maar dan ben je ook gewoon KLAAR!

      Login om te reageren
    3. Pa Va Ke schreef:
      28 november 2017 om 14:24

      Daar waar je op basis van gezond boerenverstand inderdaad een TomTom of vergelijkbaar bedrijf in zou schakelen, moet het in de praktijk via openbare aanbestedingen, waardoor er een risico geïntroduceerd wordt dat je niet krijgt wat je wil … (mijns inziens ook één van de hoofdoorzaken van de vele overheids ict-debacles, maar dat terzijde).

      Vergeet overigens niet dat dit over wat meer gaat dan alleen een route bepalen zoals RJ Tuijnman aangeeft. De meldkamer kan bijv. ook zien waar de auto’s zien en updates sturen over situaties etc.

      Login om te reageren
    4. Erwin schreef:
      28 november 2017 om 15:06

      @ Pa Va Ke, als je via een openbare aanbesteding niet krijgt wat je wil, dan heb je ook niet gevraagd wat je wil, en niet goed beschreven wat je wil.
      Als politie kan je echt best wel met TomTom, Garmin, Google en andere partijen praten hoe zij jouw probleem zouden gaan oplossen, om zodanig uit al die mogelijkheden het voor jouw beste scenario te destilleren, en dat in een aanbestedingsvraag te gieten.
      Een beetje transportbedrijf heeft dit allemaal al lang. Een DHL-chauffeur kan tijdens zijn rit ergens naartoe gedirigeerd worden om wat op te halen, en dan kan de controlekamer direct een alternatieve nieuwe bezorgroute uitstippelen op basis van wat er nog in de bus ligt. Zulks systeem ‘ombouwen’ voor politiegebruik is echt niet zo lastig. Maar goed, een paar simpele andere bewoordingen in de aanbesteding, en hopla, het wordt ‘custom’ en dus duur. Kijk ook eens in Duitsland, Frankrijk, Belgie enz wat de bromsnorren daar gebruiken ?

      Login om te reageren
    5. R.J. Tuijnman schreef:
      28 november 2017 om 16:29

      @PA VA KE: Uiteraard begreep ik dat er wel meer functionaliteit achter zou moeten zitten, maar het artikel vermeldde expliciet basisvaardigheden waardoor ze niet tijdig ter plekke waren doordat ze bijvoorbeeld geen ‘verbinding’ kregen of met verouderde maps aan de lag gingen. Dat zijn zaken die een modale smartphone zonder met een lampje knipperen vandaag de dag oplost…. Mijn Alcatel van 79 euri geeft me keurig zelfs de opstoppingen en files op mijn route en een alternatief. Gewoon standaard google-maps-functionaliteit. Koppel dat met een trackingsystem dat je momenteel voor een paar tientjes via internet aanschaft en je hebt technisch gezien alle zaken in huis waar je een werkend systeem in elkaar zou moeten kunnen knutselen.

      Login om te reageren
    6. Johan Duinkerken schreef:
      1 december 2017 om 09:57

      De politie is nog net klaar met de upgrade van Windows XP.
      We moeten niet op de zaken gaan vooruit lopen met al die nieuwerwetse fratsen!

      Login om te reageren
    7. R.J. Tuijnman schreef:
      1 december 2017 om 12:18

      @Johan Duinkerken: LOL!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs