Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

BI: Functionaliteit belangrijker dan datakwaliteit

10 april 2008 - 09:333 minuten leestijdActueelData & AI
Martijn Vet
Martijn Vet

Business intelligence (bi) begint gemeengoed te worden, ook in kleinere organisaties. De belangrijkste eis aan een bi-systeem is dat het goed kan samenwerken met de bestaande ict-systemen in een organisatie. Datakwaliteit wordt minder belangrijk geacht.

Gevraagd naar de belangrijkste eigenschap van een bi-systeem, vinden de meeste deelnemers aan het onderzoek dat het vooral goed moet aansluiten op bestaande automatiseringssystemen. Op de tweede plaats komt pas de kwaliteit van de data. Overigens is dit in grotere organisaties gemiddeld wel de belangrijkste eigenschap van een bi-systeem. Ook in organisaties in de ict- en telecombranche staat de kwaliteit van de data voorop. Dat blijkt uit onderzoek van Computable in samenwerking met MarketCap.

Gebruiksvriendelijkheid ondergeschikt

Gebruiksvriendelijkheid wordt slechts door een achtste van de deelnemers het belangrijkste criterium genoemd en komt daarmee op de laatste plaats, achter de wens dat het systeem kwalitatieve én kwantitatieve data genereert en de snelheid waarmee data worden geleverd. Nicole Horevoorts, industry analist en bi-specialist bij MarketCap: "Het is duidelijk dat men binnen de ict-afdeling bi toch voornamelijk beschouwt vanuit functionaliteit van de systemen en veel minder vanuit de bruikbaarheid van de output en de manier waarop gebruikers daarmee moeten en kunnen werken."

Helft organisaties gebruikt bi

In dit onderzoek geeft net iets minder dan de helft van de circa vierhonderd respondenten aan dat bij hen in de organisatie business intelligence wordt toegepast. In grotere organisaties (duizend fte of meer) wordt in 65,4 procent van de gevallen bi gebruikt. Daarmee is het duidelijk meer aan de orde dan in het mkb: naar branche gekeken scoren ict en telecom en de overheid met ruim 60 procent hoog. Ook in de handel en financiële dienstverlening wordt bi in meer dan de helft van de gevallen gebruikt. In het onderwijs geeft maar liefst 70 procent aan geen bi-oplossingen te gebruiken.

Plannen

Voor 10 procent van de deelnemers die aangeven geen business intelligence te gebruiken, is het nu en in de toekomst niet interessant. Ruim 35 procent geeft aan dat het er voorlopig niet inzit, terwijl bijna 30 procent zegt er nog onvoldoende van op de hoogte te zijn. Slechts een kwart stelt concretere plannen te hebben of er al mee bezig te zijn.

Bezoek ons BI-seminar op 24 april
Op 24 april organiseert Computable een seminar waarop ervaringsdeskundigen spreken over het gebruik van business intelligence binnen hun organisatie. Business intelligence moet zorgen voor een betere concurrentiepositie. Maar wat is de beste oplossing? Daarover wordt volop gediscussieerd.

Sommigen vinden de standaardrapportages uit erp-software (enterprise resource planning) voldoende. Bi-software is volgens hen overbodig, tenzij het om een groot bedrijf gaat. Anderen wijzen op het strategische voordeel dat wordt behaald met bi. Analyses maken onbekende verbanden zichtbaar en managementinformatie wordt gekoppeld aan een voorspellend model. De vraag die tijdens het seminar centraal staat, is: Wat levert bi op? Daarbij gaat het om return on investment. Aan de hand van praktijkcases wordt uitgelicht welke trends er spelen in de markt.

Bekijk het programma en schrijf u nu in (gratis voor eindgebruikers).

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    SAS schoont data netbeheerder Stedin op

    Handen schudden
    ActueelData & AI

    Oracle neemt dataspecialist Silver Creek over

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    KNVB analyseert data met Human Inference

    3 reacties op “BI: Functionaliteit belangrijker dan datakwaliteit”

    1. Klantkwadraat Johan Zandvoort schreef:
      10 april 2008 om 12:45

      De grootste uitdaging voor bi-systemen en bi-informatie is om de gebruikers vanuit de verschillende expertises op een lijn te krijgen. Door hrm wordt voor de ontwikkeling van medewerkers geen relatie gelegd met projectkwaliteit en klanttevredenheid. Dus maakt hrm te weinig gebruik van de mogelijkheden die bi biedt. Andersom is er vanuit marketing en sales weinig tot geen belangstelling om de kwalitatieve informatie over klanten en projecten te koppelen met competentie management binnen hrm. Als de functionele muren hoog blijven, zal de integrale toegevoegde waarde van bi-systemen laag blijven.

      Login om te reageren
    2. Gerald van Leeuwen schreef:
      10 april 2008 om 15:13

      Business Intelligence geeft invulling aan het domein over bestuurlijke informatievoorziening. Als interoperabiliteit belangerijker is dan de kwaliteit van informatie moet je als organisatie afvragen waar je op stuurt. Goede informatie bestaat uit drie parameters die evenredig van invloed zijn op de kwaliteit van informatie. Informatie = Data + Definitie + Presentatie. Als kwaliteit van data van ondergeschikter belang is, welke invloed heeft dat op de kwaliteit van beslissingen die je neemt?

      Login om te reageren
    3. Mijn schreef:
      10 april 2008 om 19:29

      Dit is een discussie uit de jaren 80 die kennelijk terugkomt. Jammer, want we hadden vastgesteld dat er een balans tussen functionaliteit en informatie dient te zijn. De kern is daarbij de informatie. De functionaliteit is immers niets waard als de onderliggende informatie weinig waard is, terwijl goede informatie in feite alleen maar ontsloten hoeft te worden. Op schitterende manieren, natuurlijk.
      Voor bi geldt overigens exact hetzelfde als voor alle andere gegevens die informatie voor een organisatie is: een eenduidige definitie en vastlegging is de enige manier om ooit tot een goede informatievoorziening te komen. Ongeacht of het bi of i is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs