Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vooral ICT’ers zijn onzeker over baan

14 juni 2010 - 09:00ActueelCarrièreHarvey NashIntegron
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Werknemers uit de ict- en telecomsector hebben het tijdens de economische crisis zwaarder te verduren gehad dan personeel uit andere sectoren. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Integron dat de tevredenheid van 4400 Nederlandse werknemers onderzocht.

Volgens de analisten meldt 82 procent van de ondervraagde ict'ers 'veel gemerkt te hebben' van de economische crisis. De financiële situatie zou vooral invloed gehad hebben op de beloning, de baanzekerheid en de mogelijkheid trainingen en opleidingen te volgen.

Personeelsleden uit de ict en telecom zeggen daardoor minder vaak dat hun baan zekerheid biedt dan medewerkers uit andere sectoren. Volgens de onderzoekers reageert 71 procent van de ict- en telecommedewerkers in meerdere of mindere mate bevestigend op de stelling 'Mijn organisatie biedt zekerheid'. Ter vergelijking: binnen de overheid ligt het percentage op 89 procent.

Boeiend

Uit onderzoek van detacheringsbureau Harvey Nash bleek onlangs dat chief information officers (cio) hun werk minder interessant vinden door de bezuinigingen van de afgelopen tijd. Kostenbesparende projecten zouden lang niet zo boeiend zijn als innoveren met technologie. Ook het bevriezen van de salarissen gaat ten koste van de tevredenheid van de cio.

Jan-Leen 't Jong, algemeen directeur van Harvey Nash Nederland: 'De recessie heeft een positieve invloed gehad op het imago van veel cio's en de relatie die zij met de rest van de organisatie hebben', meent algemeen directeur Jan-Leen 't Jong van Harvey Nash Nederland. 'Echter, dit succes moet niet verward worden met de tevredenheid van cio's.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Invloed van CIO stijgt, maar tevredenheid daalt

    ActueelCarrière

    Recessie heeft geen invloed op loyaliteit ICT’er

    10 reacties op “Vooral ICT’ers zijn onzeker over baan”

    1. Wim ICT'er schreef:
      14 juni 2010 om 10:48

      Onzin ICT’ers bedenk er zijn banen genoeg.ICT is groter dan alleen Nederland en wij zijn kwalitatief goed dus waarom bang zijn. Zelf ZZP’ers. Internet maakt ons niet meer afhanklijk van een lokale economie er zijn zoveel facetten van Design tot fotografie, programmeren (ook hier is weer onderverdeling.) tot Cisco nee laatje niet voor onzin in een hoek drukken veel is nog altijd mogelijk en blijft mogelijk met die werldwijde draaiende economie

      Login om te reageren
    2. Wim schreef:
      14 juni 2010 om 12:54

      Hoi Hans,

      Het gaat om de essentie uiteraard en ik val niet in de herhaling maar bedankt voor de tip bud

      Login om te reageren
    3. Math schreef:
      14 juni 2010 om 16:42

      @Wim ICT’er: Met al die taalfouten zou een ICT’er nog niet eens aangenomen worden cq door de voorselectie komen.

      Login om te reageren
    4. Peter schreef:
      14 juni 2010 om 22:11

      Ik denk dat er in de bouw meer ontslagen geweest zijn dan in de IT veel kleine bouw bedrijven gingen failiet.

      Voor de IT was het vooral een ideaal moment om te bezuinigen op personeel. snijden in het personeelsbestand dus. Aan werk veranderde er niet echt veel.
      Maar er wordt wel steeds meer uitbesteed aan landen als Hongarije enzo. leuk hoor die Europese Unie, eigenlijk zouden de belastingen gelijk getrokken moeten worden.

      Login om te reageren
    5. Henk schreef:
      15 juni 2010 om 06:36

      @Math, sommigen zijn goed met ICT, anderen met woorden.

      De tip van Wim snijdt hout, het doet wel een beroep op het ondernemerschap van de ICT-er (en dat hebben ze niet allemaal, een ICT-er wil zich doorgaans met ICT bezig houden en niet met bedrijfsvoering) en het vereist de nodige creativiteit en flexibiliteit om telkens weer nieuwe bronnen van werkgelegenheid te vinden.

      Login om te reageren
    6. ThomasB schreef:
      15 juni 2010 om 07:04

      Wat verwacht je ook, met personeel dat onder druk wordt gezet om de onmogelijke deadline (en daarmee de bonus) van de accountmanager te halen. Personeel dat wordt geacht om in eigen tijd bij te blijven en voor certificaten te studeren. Personeel dat dagelijks rustig 2 a 3 uur in de auto op weg gestuurd wordt naar een project dat niet aansluit op skills en competenties.

      Ik weet wel dat het nu crisis is voor iedereen, maar je maakt me niet wijs dat bedrijven nu niet heel gemakkelijk gebruik maken van de situatie. De stok om mee te slaan is nu wel erg lang geworden door de crisis. Op dit moment pikken die mensen het bovenstaande nog, maar zodra de keuze om ergens te gaan werken weer bij de werknemer ligt zullen al die bedrijven die alleen maar voor de snelle winst zijn gegaan flink de deksel op hun neus krijgen. De bedrijven die de afgelopen jaren niets voor hun mensen hebben willen doen zullen als eerste met de klappen van het verloop te maken krijgen.

      En ja, eigenlijk kan ik niet wachten om met mijn baas een gesprekje aan te gaan 🙂

      Login om te reageren
    7. RV schreef:
      15 juni 2010 om 09:10

      “….hun werk minder interessant vinden door de bezuinigingen van de afgelopen tijd..”

      Mooi extern excuus om de schuld te geven van je eigen interne ontevredenheid 🙂 Lijkt de kredietcrisis wel, die krijgt ook overal de schuld van.

      Login om te reageren
    8. Directie schreef:
      15 juni 2010 om 09:21

      @ThomasB,

      Je hoeft niet voor een baas te werken, je MAG voor een baas werken.

      Login om te reageren
    9. Theo schreef:
      15 juni 2010 om 09:59

      Ik verwacht dat iedere beroepsgroep waar sprake is van een bepaalde vorm van “standaard” werk last heeft (gehad) van onzekerheid over de baan. Tenzij je een erg bedrijfsspecifieke functie hebt blijft het mogelijk dat organisaties meer generieke diensten outsourcen.

      Login om te reageren
    10. Henk schreef:
      18 juni 2010 om 06:19

      @Directie,

      Je HOEFT je personeel niet op straat te zetten voor een paar rotcenten winst. Je MAG ze in dienst houden als het even wat minder gaat.

      Je MOET in je handjes knijpen als je nog mensen kunt vinden die nog voor je WILLEN werken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs