'Efficiënt werken is beter dan harder werken'

Ict'er vindt hogere werkdruk onverstandig

s

Sommige ict'ers trekken zich weinig aan van extra werk

Werkgevers moeten zich richten op efficiënt werken, in plaats van werknemers te vragen harder te werken. Dat melden ict'ers op Computable.nl nadat onderzoeksgegevens lieten zien dat een deel van de werkgevers extra personeel nodig heeft, maar geen nieuwe mensen aanneemt.

Onderzoeksbureau Motivaction vroeg leidinggevenden naar ontwikkelingen op de ict-arbeidsmarkt. Daaruit bleek dat ruim de helft van de werkgevers denkt binnen twee jaar te maken te krijgen met een tekort aan ict-expertise.

Hoewel veel werkgevers van plan zijn personeel te gaan werven, verwachten zij dat ict'ers harder moeten gaan werken. Zo denkt een kwart van de leidinggevenden dat applicatiebeheerders het drukker krijgen. Ook ict-trainers, systeembeheerders en legacy-specialisten moeten alle zeilen bijzetten, aldus het onderzoeksrapport.

Minder kwaliteit

Jan van Waard vindt het geen goed idee als ict'ers het drukker zouden krijgen. 'Helaas gaat dat niet werken, ook niet als er meer tijd achter het bureau zou worden doorgebracht', stelt hij. 'Uiteindelijk hebben effectiviteit en kwaliteit een uitermate belangrijke rol in ict-projecten. Dit is niet anders voor applicatiebeheer.'

Ook Niels Malotaux denkt er zo over. 'Je moet mensen niet harder laten werken, maar productiever', schrijft hij. 'Veertig uur per week is al zwaar genoeg. Als mensen langer werken, dan worden ze vermoeid, maken ze meer fouten en zijn ze hun tijd aan het verdoen met het herstellen van die fouten. Het gevolg is minder resultaat met minder kwaliteit.'

Macho-praat

Andere ict'ers zien oplossingen in tijd- en plaatsonafhankelijk werken of in het zoeken van een nieuwe baan. Een van de reageerders laat weten dat haar werkgever ooit van haar verlangde harder te werken voor hetzelfde salaris. 'We hebben ons niks aangetrokken van die macho-praat', herinnert ze zich.

Ook iemand die reageert onder de naam 'Mark' lijkt de schouders op te halen: 'Knijp mij maar uit hoor. Mijn opzegtermijn vul ik wel op met het verlof dat ik nog van mijn werkgever tegoed heb.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Er is de laatste jaren een duidelijke verschuiving van werk zichtbaar in de ICT. Steeds meer medewerkers hebben een kunstje geleerd en die medewerkers kun je vragen of opdragen om harder te werken.
Andere medewerkers werken vanuit hun kennis over de werking van technologie en passen die kennis toe in het creëren van oplossingen. Die mensen groeien daarmee in hun kennis en hebben ruimte nodig zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc&feature=player_embedded
Met deze medewerkers kun je in discussie gaan over efficiënter werken.

Ergens vind ik het schokkend dat er een dergelijk onderzoek nodig is om dit vast te stellen....
Het zegtb iets over de volwassenheid van IT en vooral IT management....

Benieuwd hoe harder werken gedefinieerd is.
Voor alsnog meer een opmerking van iemand die niet gehinderd word door kennis.

Je kan zeggen: "open deur", maar waar mensen in de inhoud werken zie je vaak dat ze in de praktijk, ieder op eigen wijze, leren hoe met werk om te gaan. Een time-management training is niet genoeg. Het gaat ook om pro-activiteit, communicatie, workflow en samenwerken. Dit leer je niet op school maar "on the job" en vaak zonder begeleiding (en dus niet eenduidig).
Kortom: ik ben het ermee eens dat hiermee bijzonder veel winst te behalen valt zonder extra uren te maken!
Anton van Leeuwen, Digne Consult.

Een beetje domme discussie die Motivaction opgestart heeft. Van heel efficiënt de verkeerde dingen doen, wordt uiteindelijk niemand beter. Dat zou een bureau voor strategieontwikkeling toch wel moeten weten! Maar nee, Motivaction moest weer eens de onderzoekshoer spelen.

Het gaat niet alleen om de efficiëntie. Het gaat vooral om effectiviteit. Dat verhoogt de waardering van de gebruiker, de motivatie van het personeel en uiteindelijk ook de uiteindelijke efficiëntie van de inzet van bedrijfsmiddelen.

Effectiviteit is een keiharde eis. Dit betekent overigens wel dat vooral de opdrachtgevers en leidinggevenden beter moeten sturen en wellicht ook harder moeten gaan werken.

Excuusartikel om de reclamepraat van afgelopen tijd goed te maken? Jammer Computable, daar ben je een paar jaar te laat mee.

Hardgrondig eens met ICT-er*. Eerst effectiviteit, dan efficiency. De vele mislukkingen in traditionele ICT-projecten laat zien waar het toe leidt als je je doel niet helder helpt, maar wel een efficiënt proces probeert te hanteren. Maar al te vaak zijn essentiële randvoorwaarden voor een traditioneel proces niet goed ingeregeld. Geen fatsoenlijke Project Brief, geen updates in het PID, scope creep: noem het maar op. En dan aan je personeel vragen om harder te werken!!!

Het management zou de prioriteiten moeten stellen en de randvoorwaarden moeten faciliteren. Als ze dat goed doen, komt die effectiviteit en efficiency vanzelf.

(*) Als je zulke zinnige posts plaatst is het overigens best verstandig om gewoon onder je eigen naam te posten.

Gratis tips:

-stop met politieke spelletjes en politieke correctheid. Dat scheelt zoveel in effectiviteit en efficiency.

Als ik naar een aantal slogans van Motivaction kijk en ik citeer van hun website "Weet wat er leeft bij mensen
, Weet wat consumenten en burgers willen"
Dan twijfel ik toch ernstig of ze wel oprecht onderzoek doen. Ze weten in ieder geval NIET wat er leeft bij ICT-ers (maar ja, dat zijn blijkbaar geen mensen...)
En wat consumenten en burgers willen? (alsof daar verschil tussen zit) Ja, die willen echt ge-outsourcde helpdesken, bedrijven die zich verschuilen achter anonieme call-centers in verweggistan; dream on...

Of deze dan "Is innovatief en onafhankelijk" Ahum, als je betaalt wordt om onderzoek te doen, is de uitslag sowieso niet onafhankelijk. Dat heeft Tros Radar al eens aangetoond met TNS/Nipo. Tegen betaling is ieder gewenste uitkomst 'stuurbaar'.

In dit artikel (wederom) ligt de nadruk op de als loonslaaf behandelde IT-er, die zou harder moeten werken. Maar die werknemer is slechts onderdeel van een organisatie. DE ORGANISATIE zelf moet eens te rade gaan! Daar valt nog zoveel winst te behalen.
Bij veel organisaties (zowel profit als non profit) draait het helemaal niet om de kwaliteit of effectiviteit, maar om het bezig zijn... vooral met zichzelf. En maar hard roepen dat ze het zo druk hebben.
Wanneer durven we nou eens eerlijk en oprecht te zijn. Dan is er ook geen tekort meer aan ICT-ers...

Efficient hard werken is nog beter dan efficient werken...

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-09-13T10:30:00.000Z Heleen van Roon