Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM schroeft ondersteuning van Lotus op

31 januari 2011 - 22:403 minuten leestijdActueelCarrièreIBM
Witold Kepinski
Witold Kepinski

IBM Nederland gaat meer aan ondersteuning doen rond de promotie en verkoop van zijn Lotussoftware. IBM heeft hiervoor twee Lotus-specialisten aangetrokken. IBM’s business partners juichen de stap toe, want de laatste jaren moesten ze zelf Lotussoftware bij de eindgebruikers promoten. Zo startten 25 IBM-partners de campagne 'Lotus Loves People'. 'Dat was een noodkreet: doe iets. Nu is er een visie'.

De Lotus-samenwerkingssoftware van IBM is minder bekend dan vergelijkbare pakketten van concurrenten. Daarom heeft IBM twee Lotus-kenners aangetrokken om meer smoel te geven aan het brede portfolio van Lotus, dat onder andere integreert met sociale netwerken. 

Marketeer Marnix Kemme werkte eerder bij diverse ict-dienstverleners en was voorzitter van de Stichting Nederlandse User Group (SNUG) voor IBM Software en voorzitter van de Lotus User Group (LUG). Nu is Kemme in dienst als marketingmanager bij de Lotus Software IBM Software Group Benelux. Hij werkt nauw samen met Ron Boevink, die Lotus brand leader bij de IBM Software Group Benelux wordt. Boevink heeft jaren ervaring met Lotus brand manager en sales manager.

Kemme: ‘IBM zal meer marketing steken in Lotus-software.' Volgens Kemme moet de software van Lotus, die nauw verwerven is met sociale netwerken, op de agenda van de ‘CxO' komen. Zo kan IBM's software het zogeheten Nieuwe Werken ondersteunen. 'Hierbij wordt tijdsonafhankelijke, overal,  productief en nauwer samengewerkt', aldus Kemme. IBM benadrukt overigens dat de marketingbudgetten ongewijzigd blijven.

Noodkreet

IBM's business partners juichen de beslissing van IBM toe om marketing te doen voor Lotus. De laatste jaren hebben zij dit gedaan, met campagnes als ‘Lotus Loves People', dat medegefinancierd werd door IBM, of  ‘Hello Yellow' van dienstverlener Acuity.

Roland Driesen, directeur van dienstverlener Silverside uit Gouda vindt het een goede zaak dat IBM meer gezocht aan Lotus gaat geven. ‘In Nederland was het de laatste jaren stil rond Lotus. Op een geven moment hebben een aantal IBM business partners zelf het initiatief genomen met 'Lotus Loves People'. Dat was een noodkreet naar IBM: doe iets! De steun van IBM Benelux  is nodig, zo is er uitleg nodig wat bijvoorbeeld IBM Lotus Connections te bieden heeft.'

Edwin Kanis, manager sales en marketing bij Imtech ICT Integrated Solutions uit Zaltbommel en een van de grootste IBM Lotus-partners in Nederland, zegt dat IBM nu een duidelijke visie neerzet waar het met Lotus heen wilt. Kanis juicht dit toe, omdat hij  de afgelopen jaren actief is met IBM integratie-oplossingen en vooral social software.'Voorheen werd er door IBM weinig aan productmarketing gedaan. Dat is lastig als je projecten aan een user-centric publiek wilt verkopen. Nu is er meer aandacht voor en wat het gebruikers en de it-beslisser oplevert. Nu is er een visie.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM-dienstverlener Acuity start Lotus-vraagbaak

    Lotus Notes
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    IBM-partners poetsen Lotus-imago op

    man cloud laptop kantoor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    LotusLive transformeert tot IBM SmartCloud

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM combineert analytics met social business

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Leger des Heils wint IBM-competitie

    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM social intranet geschikt voor iPhone

    9 reacties op “IBM schroeft ondersteuning van Lotus op”

    1. Piet schreef:
      1 februari 2011 om 14:51

      Is Lotus nog steeds the state-of-art, qua architectuur en prijs.? Opensource, Microsoft, Google cloud-computing. In de afgelopen jaren is het social network een stuk groter geworden:-)

      Login om te reageren
    2. Sander schreef:
      1 februari 2011 om 16:25

      Lotus loopt op de meeste gebieden ver voor op de concurrentie. Helers roept Microsoft heel hard dat dat niet zo is. Maar als je kijkt naar social software dan heeft ms dit niet in de portfolio. Ze roepen wel dat sharepoint socialsoftwareblog is….maar out of THE box heb je helemaal niets. Lotus heeft met Lotus connections een out of the box product. Social software is het werken van de toekomst……het nieuwe werken dat Microsoft promoot doen wij al 25 jaar.

      Helaas laat de marketing van IBM te wensen over….en ik hoop dat dat met dit bericht gaat veranderen.

      De Nederlandse it kanter is over het algemeen alleen gericht op Microsoft. Maar naast IBM Lotus zijn er andere parels in de industrie die ze over het hoofd zien. Wereldwijd wordt gelukkig wel verder gekeken. Daar zien we niet zo’n extreem Microsoft minder trend. Nederland is daar uniek in.

      Login om te reageren
    3. Emanuel schreef:
      1 februari 2011 om 17:40

      “De Lotus-samenwerkingssoftware ict-leverancier van IBM”
      Volgens mij hoort het woord “ict-leverancier” hier niet in..
      Piet: wat “cloud-computing” met “social network” of Lotus samenwerkingssoftware te maken heeft, is mij onduidelijk.
      Sander: “Miorosoft minder trend”? Bedoel je pro-Open source attitude?

      Login om te reageren
    4. Sander schreef:
      1 februari 2011 om 19:29

      ik heb dit zitten typen vanaf een iPad waar de autocorrectie van aan staat op Engels. Dat was niet zo slim. Hieronder het verbeterde stukje

      ——
      De Nederlandse it manager is over het algemeen alleen gericht op Microsoft. Maar naast IBM Lotus zijn er andere parels in de industrie die ze over het hoofd zien. Wereldwijd wordt gelukkig wel verder gekeken. Daar zien we niet zo’n extreme Microsoft trend. Nederland is daar uniek in.
      ——

      Wat ik er mee duidelijk wil maken is dat de it manager wakker moet worden. Kennis van de markt kan je bedrijf een stuk verder helpen. Nu is er een extreme focus op Microsoft die voor elke ondernemening die dat op die manier doet ongezond is. De it-manager hangt zichzelf op in een enorme vendor-lock. Voor veel problemen zijn betere oplossingen dan dat de Microsoft product stack bieden heeft.

      Ik heb wel eens overwogen om een prijs in te stellen voor het bedrijf dat in staat is om 3 sharepoint implementaties tedoen die a) doen wat ze beloven en b) binnen tijd en budget afgerond zijn. Ik ben er nog niet veel tegen gekomen.

      Login om te reageren
    5. piet schreef:
      1 februari 2011 om 21:34

      Microsoft is misschien 1, maar vergeet Google niet met al zijn nieuwe applicaties. Zarafa, Zimbra, Alfresco, ja Opensource heeft ook niet stil gezeten 🙂

      Login om te reageren
    6. Pettrie schreef:
      2 februari 2011 om 10:50

      Mischien ben ik ook wel een beetje te negatief maar ik zie zelf nog niet hoe ‘IBM schroeft ondersteuning van Lotus op’ naar voren komt.
      Het totaal budget gaat niet omhoog, en de twee ‘extra’ mensen in het verhaal Marnix en Boevink zijn volgens mij alleen vervangers van mensen die zijn weggegaan!

      Login om te reageren
    7. Mic schreef:
      2 februari 2011 om 16:51

      Vraag me af hoeveel verkopers er bij IBM nog voor Lotus rondlopen, want (sales/marketing)managers zijn er genoeg bij Ik Ben Manager.

      Login om te reageren
    8. gregor schreef:
      2 februari 2011 om 19:09

      Misschien kan IBM beter eens wat bugs verwijderen.
      Daar krioelt het van in Lotus.
      Dan hoeven ze ook niet zo veel ondersteuning te leveren.

      Login om te reageren
    9. Mic schreef:
      4 februari 2011 om 11:37

      Toch trappen we met z’n allen in de valkuil,

      iedere reactie (dus ook deze) zorgt ervoor dat Lotus Notes, IBM etc weer door een search engine wordt gevonden,

      waardoor er weer handig op het sm concept wordt in gespeeld,

      en dus heeft Computable’s correspondent bij LotusSphere het werk gedaan, waarvoor hij mee mocht, => discussie & aandacht voor Lotus ,

      en nu LotusSphere weer is afgelopen, horen we weer een jaar niks over dit product.

      Reageerders: namens IBM dank voor de ondersteuning van de marketing inspanning

      IBM: compliment, goede sm marketing actie

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs