Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Capgemini vraagt personeel om salarisverlaging

07 januari 2013 - 10:39ActueelCarrièreCapgemini
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Ict-dienstverlener Capgemini heeft vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers gevraagd om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen denkt Capgemini een nieuwe reorganisatie te kunnen voorkomen.

Topman Jeroen Versteeg benadrukt op Radio 1 dat het niet zozeer gaat om oudere werknemers die moeten inleveren, maar dat het vooral gaat om duurdere medewerkers waarvan het salaris scheef is gegroeid ten opzichte van tarieven in de huidige markt. De betrokken medewerkers hoeven niet akkoord te gaan met de salarisverlaging, Versteeg benadrukt dat het slechts een vraag is. Wel dreigt ontslag voor mensen als de medewerkers niet de salarisverlaging accepteren. De ondernemingsraad van Capgemini heeft zijn goedkeuring aan het voorstel gegeven.

Turnaround-programma

De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. In dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Daarbij wordt dus blijkbaar ook gekeken naar de lonen van de eigen medewerkers.

Versteeg gelooft in ieder geval niet in het continu ontslaan van mensen en ziet scheefgroei in salarissen als een macro-economisch probleem. Volgens hem gaat het over continuïteit van de organisatie en continuïteit van werkgelegenheid. Door scheefgroei te corrigeren voorkomt Versteeg volgens eigen zeggen dat mensen in de WW komen en een andere baan voor een lager salaris moeten accepteren.

Meer over

ArbeidsvoorwaardenDetachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    ICT-dienstverleners sluiten beroerd kwartaal af

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Omzet Capgemini daalt 14 procent in Benelux

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Reorganisatie Capgemini Nederland treft 340 man

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Omzet Capgemini Benelux daalt ruim 10 procent

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini Nederland zet mes in organisatie

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini neemt organisatie op de schop

    86 reacties op “Capgemini vraagt personeel om salarisverlaging”

    « Oudere reacties
    1. bart schreef:
      11 januari 2013 om 10:27

      @Edel: Het Salaris van Jeroen Versteeg zal je niet snel online verdienen. Hij is niet de topman in Nederland en er zijn zo’n 4 of 5 poppetjes op hetzelfe niveau binnen Nederland. Ik denk dat het niet veel meer is dan het salaris van de gemiddelde directeur van een ziekenhuis of zorgverzekering.

      Login om te reageren
    2. Maurice Siteur schreef:
      14 januari 2013 om 18:12

      De suggestie van het artikel is dat de 400 betrokken medewerkers het al weten.
      Foutje in de berichtgeving. Dat is nl niet waar.

      Login om te reageren
    3. Jurgen Prins schreef:
      17 januari 2013 om 15:47

      @Maurice
      Wat is dan wel waar (bij benadering …globaal)?

      Login om te reageren
    4. Jurgen Prins schreef:
      17 januari 2013 om 15:53

      @Peter
      Als je niet geregeld het gras maait (in de zomer) krijg je onkruid.
      Kop op, gewoon bewijzen dat ze niet zonder je kunnen.
      Doet mijn grasmaaier ook!

      Login om te reageren
    5. Ruud Mulder schreef:
      21 januari 2013 om 08:25

      @ Jurgen,

      Je hebt hier natuurlijk wel een punt. Maar enige nuance is natuurlijk wel op zijn plaats 🙂

      Als ICT’er moet je nu eenmaal bij blijven. Niet alleen technisch maar ook qua softskills. Vroeger had je genoeg aan de techniek nu moet je jezelf vaak ook nog eens zelf verkopen. En aan dat laatste heeft de rasechte ICT’er natuurlijk een behoorlijke hekel.

      Login om te reageren
    6. Jurgen Prins schreef:
      9 februari 2013 om 09:06

      @Ruud – yes sir, dat is ook zo…
      Je schrijft dat je als ICT’er nu eenmaal moet bij blijven.
      Daar hoor naar mijn mening (dan/dus) commercie ook bij…

      Als ik iets wil veranderen op de zaak, waar niet iedereen iets in ziet, zal ik het toch echt moeten verkopen. Dat geldt tevens voor onze externe contacten. Er is, zover ik me kan herinneren nog nooit iets gebeurd/verandert zonder dat ik dit moest verkopen. Zelfs tegen mijn honden als ik ‘zit zeg’ en ze doen dat, beloon ik ze met een aai over hun kop of een vriendelijk woord.

      Verkoop begon met Adam en Eva – ICT aanmerkelijk later, maar dat betekend niet automatisch dat je dan niet kan/moet verkopen.
      Verkopen kun leren, kun je overal beoefenen en elke dag kun je je hierin bekwamen.
      Ben je onzeker, boeken te over over dit onderwerp.
      Let wel, commercie/verkoop heeft niets, maar dan ook Niets met een vlotte babbel te maken – prettig in de omgang wel.
      Dat noemt men ook wel Communicatie en laat dat woordje nou net in ICT voorkomen.

      Bovenstaande is goed bedoeld en als aanvulling.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs