Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Eelco Blok

Blok: KPN ging bijna failliet door internetgekte

23 april 2018 - 10:093 minuten leestijdActueelCarrièreKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Eelco Blok is 18 april 2018 opgevolgd door de nieuwe ceo van KPN, Maximo Ibarra. In een video blikt de oud-topman terug op zijn 35-jarige loopbaan binnen het voormalige staatsbedrijf waar hij sinds 2011 ceo was.

Blok, die 1983 na zijn studie bedrijfskunde aan de slag ging bij PTT, zoals het bedrijf toen nog heette, herinnert zich dat er in die jaren een enorm tekort was aan telefoonaansluitingen. Klanten moesten soms maanden wachten voor ze konden bellen via een telefoonlijn.

Blok: ‘Er werd in die tijd denigrerend over het bedrijf gesproken, PTT: Putje graven, Tentje opzetten, Tukkie doen…’, haalt Blok aan. Het bedrijf werd gezien als een groep ambtenaren die aansluitingen aanlegde, niet als een bedrijf dat klanten van een dienst voorziet en zorgt dat ze tevreden zijn, vat de oud-KPN-topman samen.

Volgens Blok veranderde dat toen het bedrijf in 1989 verzelfstandigde. PTT werd KPN (Koninklijke PTT Nederland) en ging naar de beurs (1994). ‘Er werden enorme investeringen op het gebied van internet gedaan.’

Internetbubbel en te grote broek

Blok: ‘Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen: ‘we hebben een te grote broek aangetrokken’, maar uiteindelijk was dat wel zo. (..) Toen de internetbubbel barstte, kregen we de wind van voren en kwam KPN in een ongelooflijk moeilijke fase terecht. Waarbij het bedrijf begin 2000 bijna failliet was.’

De grote ontslagrondes die volgden noemt Blok een ‘sense of urgency’ die nodig was om het bedrijf er weer bovenop te krijgen. Hij maakt verder weinig woorden vuil aan die moeilijke periode voor het bedrijf.

Dan volgt een sprong naar 2011 waarin hij aantrad als ceo: ‘Dat was best een lastige tijd, er was te weinig geïnvesteerd in de toekomst van KPN.’ Blok vertelt dat het marktaandeel daalde doordat producten niet voldeden aan de wensen van klanten. Bovendien kozen klanten voor diensten en producten van de concurrentie, ‘En dan loopt het heel hard van je af.’

In 2013 meldt de Mexicaanse miljardair Carlos Slim zich. Hij wil met America Movil KPN overnemen. Maar die overname ketst af, KPN blijft een zelfstandig beursgenoteerd bedrijf.

Smartphone

Volgens Blok is KPN in 35 jaar ‘enorm veranderd’. Hij schetst dat KPN zich ontwikkeld heeft van een bedrijf dat aansluitingen leverde in een bedrijf dat geïntegreerde ict-oplossingen levert in zowel de conusumentenmarkt (breedband, mobiel, vast en tv-diensten) en de zakelijke markt (clouddiensten, security en IoT).

Blok noemt de opkomst van de smartphone de ‘allergrootste verandering’ die hij tijdens zijn loopbaan bij KPN heeft meegemaakt. ‘Dat betekent een wereld van verschil in de manier waarop we communiceren en ons dagelijks leven inrichten.’

Aan het eind van de video is er veel lof voor hoe het bedrijf er nu voorstaat. Volgens Blok bepaalt op dit moment de klant wat er gebeurt in het bedrijf en is dat een grote verandering met het verleden, toen het niet zozeer om klanten ging, maar om aansluitingen. De tijden dat bedrijven hun klanten kunnen opleggen welke ict ze moeten afnemen is volgens hem definitief voorbij.

Afscheid

‘Na 35 jaar neem ik afscheid en ik ben ontzettend trots op wat we met elkaar, onze medewerkers en de mensen die voor ons gewerkt hebben, bereikt hebben’, stelt Blok.

Volgens Blok biedt de huidige financiële basis van het bedrijf en betrokkenheid van medewerkers een goed fundament voor de toekomst. ‘Ik ga met een uitermate gerust hart weg.’ Hij zegt er alle vertrouwen in te hebben dat KPN klaar is voor de toekomst.

Afscheid Eelco Blok

Meer over

FaillissementenSmartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN: minder IoT-omzet, meer tevreden klanten

    6 reacties op “Blok: KPN ging bijna failliet door internetgekte”

    1. P.J Westerhof LL.D MIM schreef:
      23 april 2018 om 10:57

      Wie de berichtgeving sinds de verzelfstandiging van de PTT heeft gevolgd weet dat er een volstrekt andere werkelijkheid bestaat naast die van dhr. Blok, het Internet had daar weinig mee van doen.

      Die werkelijkheid geeft weinig aanleiding tot trots, anders dan op de vele medewerkers die zich bijna letterlijk het snot voor de ogen werkten en ook nu nog werken om resultaten te leveren onder een erfenis van vele jaren ‘power management’.

      Login om te reageren
    2. Stefan schreef:
      23 april 2018 om 11:35

      Ik vraag mij wel eens af of dhr. Blok ook weet hoe ze met de monteurs om gingen die het gezicht naar de klant zijn of waren. Mooie verhalen van het management maar wat ben ik blij dat ik weg heb kunnen gaan voor een aantal jaren terug.

      Misschien moet dhr. Blok nog even een paar dagen kijken bij de monteurs die via flex-contracten aan de bak moeten, dan kan die zijn mening nog even wat bijstellen.

      Login om te reageren
    3. Jaap van Belkum schreef:
      23 april 2018 om 16:51

      Van het KPN personeel hoor ik dat de top meer dan genoeg gewaarschuwd is. Maar die leefde in een internet bubble en had een agressieve top down benadering; net als de top van veel telecom- en internet bedrijven met aandelen op de beurs. KPN is breder en heel veel flexibeler geworden. Maar KPN biedt ook minder kwaliteit en betrouwbaarheid en is niet eens meer in staat om haar eigen ICT te verzorgen. De bureaucratie op lager niveau is erger dan ooit. KPN is groot en sterk door haar leveranciers, haar onderaannemers en ZZp-ers.

      Login om te reageren
    4. dino schreef:
      23 april 2018 om 17:29

      ‘Hij maakt verder weinig woorden vuil aan die moeilijke periode voor het bedrijf.’

      Zo doe je dat, goed gedaan. Twas trouwens niet hun schuld. Het lag aan de Internetgekte.
      De verkoop ging niet door, ‘het is afgeketst op het geld’ horen we in het propaganda fimpje.
      Uiteraard afsluiten met Klaar voor de toekomst enzo.
      V=Victorie want KPN wint voor Europa op alle fronten.

      Login om te reageren
    5. Johan Duinkerken schreef:
      24 april 2018 om 06:13

      Die boetes die de KPN in al die tijd gehad heeft tellen eventjes niet mee?

      Je eigen mensen als minderwaardig behandelen en je klanten nog erger. Concurrentie dwars zitten en proberen weg te komen met leugen op leugen. Maar wel mooi weer spelen alsof er niets aan de hand is. Het lijkt alsof dit persoon in zijn kleutertijd is blijven hangen. Triest, diep triest.

      Login om te reageren
    6. Eric van der Steen schreef:
      24 april 2018 om 08:17

      Er is inderdaad sprake van een Reality Distortion Field. Eelco Blok blikt terug op zijn carrière bij KPN: NPS (Net Promotor Score) is volgens hem toegenomen en aandeelhouders zouden een mooi rendement hebben behaald; koersgrafiek en dividendpagina vertellen echter een ander verhaal. Bovendien is de NPS van KPN Zakelijk nog steeds negatief (-1) volgens KPN Corporate: https://overons.kpn/nl/het-bedrijf/kpn-in-een-oogopslag
      https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=aandelenkoers+KPN&ie=UTF-8&oe=UTF-8 …
      https://www.dividendpagina.nl/dividend/14/kpn

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs