It-gerelateerde producten en services worden vaak aangeboden aan beslissers binnen de it-afdeling. In driekwart van de bedrijven (78 procent) worden echter op andere afdelingen beslissingen genomen voor wat betreft de aanschaf van it. Resellers zouden dus verder moeten kijken dan de it-divisie, zo stellen onderzoekers van VansonBourne na onderzoek onder driehonderd it-beslissers in de VS en Groot-Brittannië.
Daarnaast blijkt dat enkel een vijfde van de it-afdelingen de volledige verantwoordelijkheid heeft over it-gerelateerde uitgaven. Bovendien zijn ze ook niet altijd de bedenkers van de it-strategie. In 24 procent van de organisaties worden beslissingen wat betreft it-aankopen zelfs helemaal niet gemaakt binnen de it-afdeling.
IT-beslissers en IT-uitgaven
Van alle beslissingen rond de aankoop van it-producten of diensten vindt 76 procent plaats op de it-afdeling, 30 procent bij de directie, 21 procent bij de verkoopafdeling, 17 procent bij de financiële afdeling, 15 procent bij de operationele afdeling, 13 procent bij de consumentenafdeling, 11 procent bij de r&d-afdeling en 10 procent bij de aankoopafdeling. In cloud services wordt het meest geïnvesteerd (38 procent), op de tweede plaats staat hardwaretoebehoren zoals toetsenborden en printers (35 procent). Hardware zoals laptops en desktops staat met 33 procent op de derde plaats. Op de vierde en laatste plaats staat applicatieontwikkeling waar 29 procent van het it-budget naartoe gaat.
Het onderzoek is uitgevoerd in september 2016. VansonBourne heeft interviews afgenomen met it-beslissers van organisaties met duizend of meer medewerkers. In totaal zijn honderd beslissers in het Verenigd Koninkrijk en tweehonderd it-beslissers in de Verenigde Staten geïnterviewd.