Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Betalen

‘Klantcontact banken binnen 5 jaar volledig online’

23 december 2016 - 10:06ActueelData & AIHyarchis
Pim van der Beek
Pim van der Beek

51 procent van de professionals in de financiële sector verwacht dat hij binnen nu en vijf jaar volledig online kan samenwerken met klanten. 10 procent denkt dit al binnen nu en een jaar te kunnen doen. 16 procent is wat meer afwachtend en denkt over vijf tot tien jaar hun samenwerkingsproces met de klant volledig te digitaliseren.

Dat concludeert specialist in content- en online samenwerkingsoplossingen Hyarchis. Het bedrijf ondervroeg vijfhonderd professionals in de financiële sector. De resultaten zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Missie online samenwerken’.

Het percentage dat absoluut niet online wil samenwerken in de toekomst is ten opzichte van 2015 flink gedaald. Toen gaf 10 procent nog aan dit niet te willen, dit jaar is dat nog maar 4 procent. Als belangrijkste voordelen van online samenwerken noemen de respondenten: tijdswinst (24 procent), de positieve manier van zakendoen die klanten ervaren (17 procent), kostenreductie (17 procent) en de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken (15 procent). 

In 2015 stond ‘kostenreductie’ nog op de derde plek, in plaats van gedeeld tweede. De onderzoekers: ‘Dat er met online samenwerken met klanten ook besparingen kunnen worden gerealiseerd, is dit jaar een zwaarwegender voordeel.’

Nadelen

Als nadeel van online samenwerken met klanten wordt genoemd dat het voor sommigen lastig is om met nieuwe technieken om te gaan, zoals oudere gebruikers (44 procent). Bovendien worden het garanderen van privacy (14 procent) en het vinden van de juiste tool (11 procent) al nadelen gezien.

De onderzoekers: ‘In 2016 hebben we een nieuwe binnenkomer in de top drie  van nadelen van online samenwerken. 10 procent van de professionals uit de financiële branche zegt het lastig te vinden om een geschikte tool te vinden. Vorig jaar werd transparantie voor de klant nog genoemd. Daar ligt dit jaar minder druk op.’

‘Ambitieus’

Serge Leclercq, account director bij Hyarchis: ‘Binnen nu en vijf jaar volledig online samenwerken is een ambitieuze, maar zeker een haalbare doelstelling. Snel beginnen met het automatiseren van processen is dan wel noodzaak. Het gaat immers niet alleen om processen aan de frontoffice. Alleen als mid- en backoffice worden meegenomen, is volledig online samenwerken écht haalbaar.’ Hij benadrukt: ‘Hoe eerder je daaraan begint, hoe groter de kans dat het online samenwerken in het dna van de organisatie wordt opgenomen.’

Meer over

BackofficeECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Hypotheker heeft meeste online klantcontact

    ecommerce
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Detailhandel krabbelt op door groei online verkoop’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs