Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Schiphol: Op- en terugschakelen noodstroom kostte tijd

30 april 2018 - 10:29ActueelCloud & InfrastructuurSchiphol
Rik Sanders
Rik Sanders

Schiphol zegt onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de oorzaak van het niet adequaat kunnen opvangen van de stroomstoring afgelopen weekeinde. Of het aan een haperende noodstroomvoeding (ups: uninterruptible power supply) heeft gelezen, kan de luchthaven nog niet aangegeven. Wel laat Schiphol weten dat het 'op- en terugschakelen naar noodstroom gevolgen heeft gehad voor de operationele- en it-systemen'.

Door werkzaamheden van de beheerder van het hoogspanningsnet, Tennet, vielen zaterdagnacht twee verbindingen uit in Amsterdam-Zuidoost. Dat zou weer een spanningsdip op Schiphol hebben geleid waardoor onder andere de incheck- en bagagesystemen uitvielen. Dit leidde tot grote chaos op de luchthaven, op een van de drukste vakantieweekeinden van het jaar.

Op de vraag of de verschillende ups’en wel goed hebben gefunctioneerd laat een woordvoerster weten: ‘Uiteraard zullen we onafhankelijk onderzoek laten doen naar hoe het incident heeft kunnen plaatsvinden en vervolgens processen evalueren. Het is nog te vroeg om daar verder iets aan toe te voegen. Wat we wel weten is dat de omschakeling naar de noodsystemen voor de diverse processen direct in werking is getreden. Op- en terugschakelen naar noodstroom heeft impact op je operationele- en it-systemen. Dit kost tijd voordat alles weer volledig operationeel is.’

Ópmerkelijk

Maar dat de gevolgen van de op- en terugschakeling naar noodstroom een urenlange uitval van twee belangrijke systemen betekende, is opmerkelijk te noemen. Bij een noodstroomvoorziening zorgt normaliter een ups voor een ononderbroken stroomvoorziening waarna een generator na een aantal seconden deze noodstroomvoorziening overneemt. ‘Het zou kunnen dat Schiphol met preferenties werkt’, zegt een woordvoerder van Elinex Power Solutions, specialist op het gebied van noodstroomvoorzieningen. ‘Zoals in een ziekenhuis vaak eerst de ic direct noodstroom krijgt en dan andere afdelingen. Wellicht dat Schiphol in dit soort gevallen andere, nog belangrijkere systemen voorrang geeft, maar de verklaring is te algemeen om hier meer over te kunnen zeggen.’

Extra navraag bij Schiphol hierover levert nog geen antwoord op. Dat geldt ook voor de vraag of de luchthaven voor de incheck- en de bagagesystemen een statische batterij-ups gebruikt en voor andere systemen, zoals de verlichting en de verkeersleiding, robuustere maar ook duurdere dynamische roterende ups-systemen. Naar verluidt zou de batterij-ups de spanningsdip niet goed hebben kunnen opvangen, maar daar geeft de luchthaven verder niet op in.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Henk Jan Gerzee is nieuwe chief digital officer Schiphol

    eTrack
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Schiphol kiest Red Hat voor selfservice-platform

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Vision-Box levert biometrie voor boarden op Schiphol

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Hoegaarden: Witbier & ononderbroken noodstroom

    2 reacties op “Schiphol: Op- en terugschakelen noodstroom kostte tijd”

    1. Michel de Rooij schreef:
      30 april 2018 om 11:31

      Wat meer inzage door Schiphol zou de acceptatie verhogen; als noodstroom primair wordt aangewend voor de primaire system (verkeersbegeleiding, beveiliging) in plaats van secundaire (inchecken, bagageafhandeling), dan is dat een begrijpelijk en acceptabel verhaal.

      Login om te reageren
    2. Erwin schreef:
      30 april 2018 om 16:12

      Een omgeving als Schiphol zal je ook niet zomaar met een paar UPS-en van noodstroom voorzien, daar is een flinke batterij dieselaggregaten voor nodig. het opvangen van een hoogspanningsdip is al lastig genoeg, daarnaast zal een hele grote UPS de eerste spanningsval opvangen, waarna aggregaten het overnemen. Maar dan nog zal niet elk stopcontactje achter een UPS en/of een aggregaat zitten.

      Grote uitval bij grote omgevingen is en blijft lastig. Je gaat geen 10 megawatt UPS en aggregaat plaatsen voor die ene keer in 50 jaar dat er bij onderhoud door Tennet een dip ontstaat…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs